$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

דו"ח טוויטר: הכסף נכנס, המשקיעים בוכים

הרשת החברתית מציגה צמיחה של 58% בהכנסות לעומת הרבעון הקודם, שמוכיחה שתוכניות המונטיזציה שלה עובדות. ואולם, קצב הצמיחה במספר המשתמשים עדיין נמוך מאוד ולא ברור איך מתכנן המנכ"ל ג'ק דורסי לטפל בנושא

נמרוד צוק 12:3428.10.15
ג'ק דורסי, מנכ"ל טוויטר הראשון שחזר לתפקיד באופן קבוע בתחילת החודש, היה אמור להיות האביר על הסוס הלבן של משקיעי החברה. הוא זה שצריך להחזיר את הרשת החברתית המדשדשת לפסים של צמיחה. הדו"ח הרבעוני שהיא פרסמה אמש מראה שצפויים לו חיים קשים בתפקיד.

הנתונים המרכזיים בדו"ח לא הפתיעו איש ונראו דומים מאוד לכל הדו"חות האחרונים שלה: צמיחה נאה של 58% בהכנסות (לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה), רווח קטן של 10 סנט למניה בחישוב המתואם (כפול מתחזיות האנליסטים) ונתון שלישי שהציב ענן כבד מעל שני הנתונים החיוביים הללו: צמיחה זניחה במספר המשתמשים הקבועים, שטיפס מ-316 מיליון ברבעון הקודם ל-320 מיליון בלבד, פחות אפילו מתחזיות האנליסטים הצנועות למדי שצפו עליה ל-324 מיליון משתמשים.

 

ג'ק דורסי, מנכ"ל החברה ג'ק דורסי, מנכ"ל החברה צילום: רויטרס

 

האכזבה מהנתון האחרון עלתה לחברה בהתרסקות של 14% בשער המניה מאז פרסום התוצאות - שוב, תגובה לא מפתיעה שחזרה על מה שהתרחש לאחר פרסום הדו"חות הקודמים.

 

החלק המטריד יותר בדו"ח, אולי, הוא הטקסט שדורסי בחר לכלול בו: "המשכנו לראות ברבעון ביצועים פיננסיים חזקים, והתקדמות משמעותית בשלושת המישורים בהם אנו מתמקדים: הוצאה לפועל ממושמעת יותר, פישוט השירותים שלנו ותקשור טוב יותר של הערך שהפלטפורמה שלנו מציעה". האם מדובר בג'יבריש תאגידי חסר משמעות ממשית שנועד לנסות לנסוך אופטימיות מסוימת על הנתונים הבעיתיים, או שהאמירות הסתומות הללו אכן מבטאות תוכנית ממשית להוצאת החברה מהבוץ, שדורסי פשוט מתקשה להסביר בבהירות?

 

טוויטר מצויה בשנתיים האחרונות במצב מוזר: מצד אחד, היא השיגה הצלחה יוצאת דופן במונטיציה של הטראפיק הקיים שלה ובבניה של פלטפורמת פרסום אפקטיבית סביבו, כזו שהזניקה אותה מאפס הכנסות להכנסה של כשני מיליארד דולר בשנה. מצד שני, עם כל רבעון שעובר ללא שינוי במגמת הסטגנציה במספר המשתמשים, בעלי המניות הופכים מיואשים יותר בנוגע לסיכוי שלה להפוך שוב לשחקנית משמעותית במגרש של הגדולים - פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ואפילו סנאפצ'ט, שמצליחות כולן לצמוח בקצב משכנע הרבה יותר.

 

מטה טוויטר בסן פרנסיסקו מטה טוויטר בסן פרנסיסקו צילום: בלומברג

 

כשמסתכלים באותיות הקטנות של הדו"ח, התמונה מטרידה אף יותר: רבע מהמשתמשים החדשים שהגיעו לטוויטר ברבעון האחרון היו "משתמשי סמס", כאלו שלא ממש נכנסים לשירות אלא רק מקבלים התרעות על ציוצים חדשים בחשבונות מסוימים. בניכוי משתמשים אלו, מספר המשתמשים הקבועים עומד על 307 מיליון בלבד, וקצב הצמיחה לעומת הרבעון המקביל ב-2014 מסתכם ב-8%. ההישגים המרכזיים שהחברה מונה בדו"ח הם חידושים כמו "הסרת מגבלת ה-140 תוים בהודעות פרטיות" ושיפורים זניחים באפליקציית הוידאו פריסקופ. דורסי יזדקק להרבה יותר מזה כדי להציג לבעלי המניות את התוצאות שהם רוצים לראות.

 

מעריצים יש. ומה עם משתמשים חדשים?

 

הבעיה של טוויטר היא מהותית: מלבד קהל אדוק ונאמן של כמה עשרות מיליוני משתמשים שממש אוהבים את הפלטפורמה (ורואים בה אלטרנטיבה יחידה לפייסבוק ההמונית והשנואה, בחלקם הגדול), לשאר הקהל לא ממש ברור למה הוא זקוק לה. טוויטר היא שירות מוצלח אם אתם רוצים לעקוב אחרי סלבס ודמויות ציבוריות, היא פורחת ברגעי משבר וסביב אירועים אקטואליים דרמטיים, אבל היא קטנה מדי ולא מספיק גמישה כדי לשמש תחליף יומיומי לפייסבוק עבור משתמשי המיינסטרים, ולא מספיק ממוקדת כדי להתחרות בהצלחה בשירותים נישתיים יותר. מאז נכנס לתפקיד דורסי השיג כותרות כשביצע קיצוצים מהירים של קרוב ל-10% מכוח העבודה בחברה ולאחר מכן תמרץ את העובדים הנותרים בחלוקת מניות מהכיס הפרטי שלו, אבל כל עוד אין לחברה כיוון חדש וברור שיוכל להפוך אותה לרלוונטית שוב, גם צוות המפתחים היעיל והנמרץ ביותר לא יוכל לעזור לה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x