5 הערות מוסריות על הקוד האתי החדש של אלפבית מבית גוגל
המבנה הארגוני החדש של גוגל כתאגיד אלפבית נותן לחברה הזדמנות לשנות את התקנון האתי המפורסם שלה ולזנוח את המוטו "אל תעשה רע". איך זה ישנה את דרך ההתנהלות של חברת האינטרנט הגדולה בעולם?
- גוגל רכשה דומיין עם כל אותיות האלפבית הלטיני
- לאסוף מידע ללא ידיעתך? אנחנו?
- הקוד האתי של אלפבית: אל תהיה רע? תשכחו מזה
המוטו נעלם. הדבר העיקרי שבולט בקוד האתי החדש, שאפשר למצוא באתר tinyurl.com/alphabetcode, הוא דווקא מה שלא מופיע בו: המילים ""Don't Be Evil, המוטו הידוע ביותר של גוגל, נעדרות מהמסמך שמגדיר את עקרונותיה של אלפבית. המוטו הזה ננגס בשנים האחרונות, ועכשיו חל עוד פיחות במעמדו. גוגל ספגה בעבר לא מעט ביקורת בגלל המוטו הזה בכל פעם שעשתה צעד שנוי במחלוקת. גם זאת דרך לפתור את הבעיה.
בלי פאדיחות. אז מה כן אפשר למצוא בקוד? דרישה מהעובדים "לעשות את הדבר הנכון — לשמור על החוק, לפעול בצורה מכובדת ולכבד אלה את אלה". זה מוטו שאפשר לסכם בשלוש מילים, "אל תעשו פאדיחות". כך נראה קוד אתי של חברה שרוצה להימנע קודם כל מהסתבכויות תקשורתיות ומשפטיות, ורק אחר כך, אולי, להיטיב עם העולם.
כמו כולם. הקוד האתי של אלפבית מבשר את סופו של המאמץ של מייסדי גוגל ליצור חברה מסחרית בעלת אופי אחר. את זה לא אנחנו אומרים: ההצהרה על הניסיון ליצור "סוג שונה של חברה" מופיעה בקוד של גוגל, וכמו "אל תהיה רשע", גם היא נעדרת מזה של אלפבית. כן, לפחות לפי התקנון היא תכבד את החוק היבש ולא תשחד ולא תרמה בדו"חות הכספיים, אבל אל תצפו ממנה לשום דבר חוץ מזה.
תחומים רגישים. אם יתגשמו התוכניות של פייג' וברין, תהיה אלפבית תאגיד שעוד לא היה כמוהו בעולם הטכנולוגיה, כזה שנכנס לכל תחום בחיינו — בריאות, רובוטיקה, בתים חכמים, חיבור לרשת והרשימה עוד ארוכה מאוד. אלה תחומים מורכבים, רגישים בחלקם מבחינה אתית וחברתית. בניגוד ל"אל תהיה רשע", כשמדברים על לעשות את הדבר הנכון עולה מיד השאלה: הדבר הנכון בעבור מי?