$
אפליקציות

אפליקציית YouNow של עדי זיידמן מגייסת 15 מיליון דולר

האפליקציה של הישראלי לשעבר עדי זיידמן מאפשרת לכל אחד לשיר, לנגן או להצחיק בשידור חי ברשת ולקבל על כך כסף. היא הפכה פופולרית במיוחד בקרב צעירים בגילאי 13-24 שמשדרים כ- 50,000 שעות ביום לקהל של אלפי צופים, מה שצד את עיניה של ענקית הכבלים האמריקאית קומקסט שסבורה ככל הנראה ש-YouNow היא אלטרנטיבה אפשרית לשידורי פריים טיים בעתיד הרחוק

אסף גלעד 15:0105.10.15

אפליקציית השידורים החיים YouNow של היזם הישראלי-אמריקאי עדי זיידמן מגייסת 15 מיליון דולר בהובלת קרן ונרוק והמשקיע הסדרתי אורן זאב, ישראלי המתגורר בעמק הסיליקון, שבין השקעותיו גם אפליקציית עיצוב הבית Houzz ושירות הספרים הקוליים אודיבל שנמכרה לאמזון. זאב גם נחשב למשקיע הראשון בחברה שתמך בה לבדו עוד כאשר היתה בשלב הרעיון על סמך היכרות עם זיידמן, ישראלי לשעבר המתגורר 23 שנה בניו יורק. YouNow ממוקמת בניו יורק, אך מפעילה מרכז פיתוח בתל אביב המונה שבעה אנשי פיתוח תוכנה. בעקבות הגיוס בכוונתה להגדיל את המרכז הישראלי בעובדים נוספים.

 

לסיבוב הנוכחי הצטרפה גם חברת הכבלים הגדולה בארה"ב קומקאסט, מהלך שמעיד על העניין של גופי שידור מסורתיים בצורות חדשות של שידור חי נוסף על זו של הפריים טיים: אפליקציות מובייל המאפשרות למשתמשים לשדר תכנים חיים לעוקבים בכל העולם, לעיתים תמורת תשלום.

 

עדי זיידמן עדי זיידמן

את האפליקציה הקים ופיתח עדי זיידמן (45), ישראלי לשעבר, המתגורר זה 23 שנה בניו יורק לאחר שהגיע לשם בכדי ללמוד קולנוע ותקשורת אינטרקטיבית באוניברסיטת ניו יורק. מאז הקים זיידמן כמה תוכנות ושירותים מקוונים, כולם סביב טכנולוגיות מדיה ובידור המשלבות תכנים ממשתמשים. בין השאר היה מבעלי המניות בשירות הקריוקי המקוון kSolo של נמרוד לב, כיום שותף בקרן אינימיטי, שנמכרה למייספייס לפני כעשור; הוא הקים גם את חברת הפרסום Oddcast שמאפשרת למשתמשים לשלב את תמונותיהם בקמפיינים פרסומיים מותאמים-אישית, וכן את TargetSpot, רשת פרסום על גבי רדיו מקוון שגייסה 17 מיליון דולר מקרנות צמרת כמו ביין קפיטל ויוניון סקוור. זיידמן גם עומד מאחורי האפליקציה המצליחה ElfYourself שזכתה למיליוני הורדות על כך שעודדה משתמשים לצלם את עצמם ולשבץ את פרצופם בדמויות של אלפים מרקדים.

 

המשקיע אורן זאב. ליווה את האפליקציה מתחילת הדרך המשקיע אורן זאב. ליווה את האפליקציה מתחילת הדרך

 

YouNow מתחרה באפליקציות שידור חי חברתיות נוספות כגון Meerkat הישראלית ו- Periscope שנרכשה על ידי טוויטר. אלא שבעוד שהמלחמה בין טוויטר לבין מירקט עוררה סערה תקשורתית וזכתה לכיסוי נרחב, YouNow הצליחה להתבדל מתחת לרדאר התקשורתי עם מודל עסקי שונה ורווחי: היא מאפשרת למשתמשים לשדר מהטלפון החכם או מהמחשב האישי שידור חי ולהרוויח על כך כסף. פלטפורמת התשלומים של Younow מאפשרת למשתמשים הצופים לתרום למשתמשים המשדרים אם אהבו את התכנים שייצרו. זמרים וקומיקאים מדווחים על הכנסות שיכולות להגיע אפילו לאלפי דולרים בחודש. הזמרת הבריטית הצעירה אמה מק'גאן שהתקשתה לפרוץ בתכניות ריאליטי בריטיות סיפרה לאחרונה כי היא מכניסה 2,000 פאונד מדי חודש מהופעות חיות שהיא עורכת מאולפן ביתי ומשדרת דרך YouNow.

 

הבדל נוסף בין מירקט ופריסקופ לבין יונאו הוא בכך שהאחרונה מאפשרת לשדר לכל אחד שמעוניין להצטרף לשידור ולא רק לרשימת עוקבים או חברים. בכך הגדילה יונאו את החשיפה של המשתמשים המשדרים שלה לכל מי שמעוניין לראות אותם. 70% מהמשתמשים המשדרים תכנים באמצעותה הם צעירים בגילאי 13-24, כאשר רק 30% מהם הם מעל לגיל 24. 55% מכלל המשתמשים הם נשים צעירות ונערות.

 

קומקאסט. השקיעה קומקאסט. השקיעה צילום: בלומברג

 

יונאו הוקמה בשנת 2011 על ידי זיידמן אך החלה לצבור תאוצה רק בשנה שעברה לאחר שערכה מספר שינויים: היא פיתחה אפליקציית מובייל, פתחה לראשונה בפני המשדרים את האפשרות לשדר לכל משתמש אחר באופן מיידי, הכניסה מודל של תרומות שאפשרו לצופים לשלם למשתמשים המשדרים, וכן החלה לאפשר מיזוג של שידורים. טכנולוגיה זו צברה פופולריות בזכות כך שהמשתמשים המשדרים יכולים להעלות לשידור כמה צופים, לראיין אותם, לאפשר להם להציג קטע שירה או נגינה, או לשיר יחד איתם. בזכות שינויים אלה צמח הטראפיק באפליקציה פי עשר במהלך השנה שעברה. התוכנה מאפשרת לכל צעיר מגיל 13 לשדר או לצפות, אך רק החל מגיל 16 ניתן לגייס תרומות באמצעותה.

 

50 אלף שעות שידור ביום

 

בחברה מסרבים לגלות כמה משתמשים באפליקציה ובשירות המקוון, ומסתפקים בלספר שיונאו רושמת כ- 100 מיליון כניסות בחודש, 50 אלף שעות שידור ביום, 150 אלף משדרים ייחודיים בחודש, וכי המשתמש הממוצע מבלה באפליקציה 51 דקות ביום, יותר מזמן השימוש הממוצע בפייסבוק, אינסטגרם, טינדר, טוויטר, סנאפצ'ט, לינקדאין או פינטרסט. אלא שלפי בדיקה פשוטה באתר דירוג האפליקציות App Annie, עולה כי בסוף אוגוסט דורגה יונאו במקום ה 271 בחנות האפליקציות של אפל. פריסקופ שהתה במקום ה-80, ואילו מירקט הישראלית דורגה במקום ה-1,271. בקטגוריית האפליקציות החברתיות בחנות של אפל, דורגה יונאו במקום ה-26, בעוד שפריסקופ דורגה במקום ה-10. מירקט דורגה הרחק מהן במקום ה-89.

 

החברה ממוקמת בניו יורק ומעסיקה בסך הכל כ-60 עובדים, מתוכם שבעה עובדים במרכז פיתוח ישראלי הממוקם בתל אביב. בעקבות הגיוס, בכוונת זיידמן לגייס עוד עשרות עובדים לחברה, מהם ארבעה עובדים למרכז הישראלי.

 

בכדי למנוע שימוש לרעה באפליקציה, ובעיקר מאחר והיא משמשת בעיקר בני-עשרה, מפעיל זיידמן שלושה מנגנונים: אפשרות דיווח עצמאית שניתנת לכל משתמש לחסום משתמשים או לדווח עליהם באם הוא נחשף לניצול לרעה של השירות, בדיוק כמו בפייסבוק או בטוויטר; ניטור פעיל ומתמשך של השידורים מצד החברה בחמש שפות שונות; וכן טכנולוגיה מבוססת אלגוריתמים המנטרת אוטומטית את שיחות הצ'ט או הוידיאו. זיידמן מדגיש כי יונאו אינה מאפשרת שיחות צ'ט אחד-על-אחד, וכי כל השידורים פומביים לכל. האפשרות לגייס כסף באמצעות האפליקציה נעשית באישור של ההנהלה ולאחר תהליך סינון.

 

"הטלוויזיה של העבר נשחקת"

 

האם יונאו היא עתידה של הטלוויזיה המשודרת? זיידמן בטוח שבין אם זו תהיה יונאו או אפליקציה אחרת, מדיה אינטרקטיבית היא העתיד. "85% מהנוער יגידו שהם נמצאים בפייסבוק או בסנאפצ'ט, אז ניתן להניח שככה גם תיראה הטלוויזיה האינטרקטיבית בעוד מספר שנים", הוא אומר ל'כלכליסט'. "הטלוויזיה של העבר נשחקת כי חברות הענק לא זזו מספיק מהר, תראה למשל מה קרה לויאקום. כבר היה אפשר לצפות ביונאו במסך הגדול, ובמקביל הסמארטפונים הופכים לשלט הטלוויזיה. המובייל נמצא בכל מקום, הוא אינטרקטיבי מאוד וגם טקטילי - כלומר מאפשר תגובה מיידית - קל להשתתף בו בין אם אתה צופה או משדר. אני מאמין שבשנים הקרובות זה יתפשט מעבר לאוכלוסיית הצעירים גם למבוגרים, ואני בהחלט רואה את המדיה הזו הופכת לאימפריית תקשורת לא פחות חשובה מזו של CNN או CBS".

 

המשקיע אורן זאב אומר ל'כלכליסט', כי "ברור שזה לא יחליף תוכן מתוסרט כמו דרמה, אבל ישנם פורמטים רבים של טלוויזיה כמו תכניות אירוח, משחקים, תכניות ריאליטי שיכולות להפוך לפורמט השתתפותי הרבה יותר. שלושים שנה מדברים על טלוויזיה אינטרקטיבית וזה לא קרה, אבל המובייל גורם לזה להיות אפשרי. בסופו של דבר הקהל הצעיר מבלה היום הרבה פחות מול הטלוויזיה ויותר מול מכשירי המובייל שלו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x