$
חדשות טכנולוגיה

דיווח: אובר תונפק תוך שנתיים

מסמכים פנימיים של החברה שדלפו לרשת מציגים מחזור של 10.8 מיליארד דולר, שיגיע בשנה הבאה ל-26 מיליארד. ואולם, החברה מתעלמת במסמכים מהוצאותיה - שלפי מסמכים אחרים שדלפו, הן גדולות משמעותית מהכנסותיה

נמרוד צוק 11:1923.08.15
אובר מתכננת לצאת להנפקה תוך שנה וחצי עד שנתיים מהיום - כך עולה ממצגת סודית של החברה שהוכנה עבור משקיעים פוטנציאליים והודלפה לסוכנות הידיעות רויטרס. דיווחים ושמועות על הנפקה אפשרית, כולל התבטאות של בכירי החברה החודש על כוונתה להנפיק את הזרוע הסינית שלה בשוק המניות הסיני כבר פורסמו בעבר, אבל עד כה ללא לוחות זמנים.
המצגת גם חשפה לא מעט נתונים פיננסיים על פעילותה של אובר: חברת ההסעות מצפה לסיים את 2015 עם מחזור עסקי של 10.84 מיליון דולר שנוסעיה ברחבי העולם ישלמו על השירותים השונים שהיא מספקת, כאשר 20% מתוך הסכום יירשמו כהכנסות החברה והשאר יישארו בידי הנהגים. ב-2016 היא צופה כי המחזור יגיע ל-26.12 מיליארד דולר, לא כולל פעילותה בסין.

 

על פי המצגת, ב-2013 עמד המחזור על 688 מיליון דולר בלבד ובשנה שעברה הוא הסתכם ב-2.91 מיליארד דולר. המצגת מתייחסת אך ורק להכנסות ואינה מונה את הוצאות החברה, כך שלא ידוע האם היא צופה לסיים את השנה בהפסד או ברווח. מסמך פנימי אחר שנחשף בסוף יוני הראה כי החברה מכניסה 415 מיליון דולר בשנה ומוציאה 470 מיליון דולר, כולל ההוצאות על ההתרחבות בסין, אבל לא ידוע לאיזו תקופה הנתונים מתייחסים.

 

המצגת הוכנה עבור משקיעים פוטנציאליים שאובר מנסה לגייס עבור סיבוב גיוס כספים שישי במספר. בסבב הגיוס הקודם, שנערך בתחילת השנה, גייס אובר כ-2.8 מיליארד דולר בסך הכל, נוסף על 5 מיליארד דולר שגייסה במספר סבבים מאז הקמתה. סבב הגיוס האחרון התבצע לפי הערכת שווי של 40 מיליארד דולר, כאשר בתחילת אוגוסט פורסם כי מיקרוסופט עומדת להשקיע בחברה 100 מיליון דולר על פי הערכת שווי של 50 מיליארד דולר.

 

האם הערכת השווי מופרזת?

 

למרות ההתרחבות המהירה בפעילותה של החברה והצלחתה בכיבוש נתחים משמעותיים משוק ההסעות בשווקים רבים (החברה הגיעה, על פי נתוניה, למיליון נסיעות ביום בסין, והיא מצויה במהלך התרחבות ל-50 ערים נוספות במדינה), לא מעט גורמים בשוק ההון ובעמק הסיליקון סבורים כי מדובר בבועה וכי הערכות השווי של החברה מופרזות.

 

זאת, במיוחד כאשר לוקחים בחשבון את המגבלות הרגולטוריות שמוטלות עליה במדינות וערים רבות, את ההתנגדות לה מצד נהגים וחברות מוניות מבוססות ואת התלונות הרבות על נוסעים שהותקפו בידי נהגים, שפוגעות בתדמיתה ובביקוש לשירותיה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x