$
כלכליסט-טק

Note 5 וגלקסי S6 Edge Plus: כשהנוצץ הופך לאפור

הפאבלטים החדשים של סמסונג נאים ומרשימים מאוד, אבל לא חדשניים או מרגשים. גם האירוע שבו נחשפו היה מפוהק למדי ביחס לאירועים קודמים שלה. לחברה יש את כל הטכנולוגיה הנדרשת לבניית מכשירים מעולים - אך היא חייבת גם לשלהב את הקהל כדי למכור אותם

עומר כביר 13:25 14.08.15

 

האירוע שערכה סמסונג אתמול בערב, שבו חשפה שני פאבלטים חדשים והשיקה רשמית את שירות התשלומים שלה, היה חשוב במיוחד עבורה: הוא הגיע אחרי שנה לא קלה, שבה נפגעו מכירות הסמארטפונים והפאבלטים שלה משמעותית אחר שאפל השיקה אייפון 6 עם מסך גדול ונכנסה איתה ראש בראש לזירת הפאבלטים עם האייפון 6 פלוס.

 

שוק הפאבלטים רשום בטאבו על שם סמסונג, שהמציאה אותו כמעט בעצמה עם השקת הגלקסי נוט המקורי לפני 4 שנים (עובדה משעשעת: גודל המסך שלו היה 5.3 אינץ', רק 0.2 אינץ' יותר מהגלקסי S6). השוק רשם צמיחה כל כך גדולה, שאפילו אפל נאלצה להיכנע לטרנד ולהשיק פאבלט משלה. שנה אחרי האייפון 6 פלוס, נטל ההוכחה נמצא על כתפיה של סמסונג שצריכה להראות שהיא עדיין מלכת הפאבלטים המקורית (היזהרו מחיקויים).

 

אחת הסיבות להצלחה של האייפון 6 פלוס היא העובדה שמדובר במכשיר שממותג למגזר הפרטי. סדרת הגלקסי נוט אמנם זכתה להצלחה, אבל זו הגיעה חרף העובדה שמדובר במכשירים שמותגו במובהק כמיועדים לשוק העסקי. התגובה של סמסונג? לפצל את פאבלט הדגל שלה לשני מכשירים: הנוט 5 עם מיתוג עסקי מובהק שלא מתחבר עם השוק הצרכני וגלקסי S6 אדג' פלוס, גרסה מוגדלת של הגלקסי אדג' שפונה למגזר הצרכני.

 

סמסונג מציגה את הפאבלטים - s6 edge plus ,note 5
סמסונג מציגה את הפאבלטים - s6 edge plus ,note 5צילום: בלומברג

 

ההבדל הוא בעיקר מיתוגי ועיצובי - לנוט יש מראה מרובע יותר, גב מתכת וסטילוס, לאדג' פלוס שוליים מעוגלים וגב זכוכית. מבחינת המפרט, שני מכשירים זהים כמעט לחלוטין. ההבדל הוא בכמה תכונות לא משמעותיות במיוחד - באדג' פלוס אפשר להעביר וידאו בשידור חי ליוטיוב, לנוט 5 יש כיסוי עם מקלדת פיזית שניתן למגנט לחזית המכשיר ולהשתמש בה להקלדה. פרט לאלו ועוד כמה הבדלים לא משמעותיים, מדובר פחות או יותר באותם מכשירים בדיוק.

 

האם באמת טובים השניים?

 

אז למה סמסונג צריכה שני פאבלטי דגל? כי היא כבר לא השחקן המשמעותי ביותר בשוק הפאבלטים. הכניסה של אפל טלטלה את השוק משמעותית וההישג הגדול ביותר של סמסונג בשנים האחרונות - ליצור ולשלוט בקטגוריית מוצר חדשה - ניטל ממנה כמעט באחת. סמסונג היתה חייבת ליצור מכשיר שיפנה במובהק לשוק הצרכני אם היא רוצה לעצור את הירידה במכירות ובבאז שמייצרים מוצריה.

 

האם היא עשתה מספיק? התשובה כנראה שלילית. המכשירים, אסור להתבלבל, הם מצוינים: איכותיים, מעוצבים להפליא ועם איכות חומרים והרכבה משובחת. ללא ספק, מהפאבלטים הטובים שקיימים בשוק. מה שהם לא, זה מרגשים. אין כאן תכונות חדשות ומהפכניות, או בשורה יוצאת דופן שתעורר באז ותדחוף צרכנים בחזרה למכשירים של סמסונג. במובנים רבים הם אפרוריים. המכשיר המעניין ביותר באירוע - שעון חכם חדש - בכלל לא הוצג בו אלא רק אוזכר בטיזר לקראת חשיפתו הצפויה בתערוכת IFA שתערך בחודש הבא בברלין.

 

אירוע ההשקה
אירוע ההשקה

 

סמסונג, כך נראה, איבדה בתקופה האחרונה את הברק והאירועים שלה כבר לא מעוררים התרגשות. זה בלט במיוחד בהשוואה לאירוע הקודם שערכה סמסונג בניו יורק, השקת הגלקסי S4 לפני כשנתיים וחצי. אז שכרה סמסונג את האולם הגדול בברודוויי, רדיו סיטי מיוזיק הול המיתולוגי - ומילאה בקלות את 6,000 מושביו. כשנפתחו הדלתות, המוזמנים הסתערו פנימה כדי לתפוס מקום טוב. האירוע האחרון נערך באולם קטן הרבה יותר, אליס טולי הול בלינקולן סנטר. כמה מ-1,100 מושביו אף נותרו ריקים.

 

גם האירוע עצמו היה מינורי - כמה מצגות קצרות מבכירי החברה - לעומת האירוע ברדיו סיטי מיוזיק הול שכלל הפקה מרשימה עם עשרות שחקנים, תזמורת קלאסית חיה ותפאורות מתחלפות ונעות על במה ענקית. אחרי אותו אירוע הערכנו שאם סמסונג תמשיך באותו כיוון, היא תשלהב את הקהל ותחזק את תדמיתה כחברה מגניבה - מה שנוטה גם להתבטא במכירות. אבל בשנה האחרונה נראה שהחברה איבדה את היכולת להלהיב את ההמונים.

 

המשימה: לשלהב את הקהל

 

הגלקסי S6 נמכר יפה, אבל לא שבר שיאי מכירות כמו קודמיו וההשקות של מכשירי החברה כבר לא מלווים בגלי ציפייה כמו בעבר. סמסונג התגברה על הרבה מכשולים בשנים האחרונות. המכשירים שלה היום הם איכותיים יותר, יציבים יותר, בוגרים יותר ואמינים יותר מעבר. הגלקסי S4, בדומה לאירוע ההשקה שלו, היה מלא בגימיקים ושטיקים מיותרים שהפכו את חוויית השימוש בו לפחות מאידיאלית. דגמי המכשירים האחרונים של החברה משלבים עיצוב נוח עם פשטות שימוש ויציבות.

 

כל מה שסמסונג צריכה לעשות עכשיו, זה גם לשכנע את כל הקונים הנלהבים שנעלמו קצת בתקופה האחרונה שהם בהחלט שווים את הכסף שלהם. אם לשפוט לפי התגובות לאירוע, בינתיים זה לא כל כך הולך לה.

 

הכתב היה אורח סמסונג באירוע
x