$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

הלייק שמעבר לקבר

פייסבוק בוחנת פלטפורמה שתאפשר למפרסמים להציג מודעות בחשבון שלכם גם אחרי שתעברו מהעולם, קנוניה מוזרה של מדינת מיסיסיפי נגד גוגל, איך משפיע צליל התראה מהסלולרי על הנהיגה שלכם ופיתוח יצירתי שמעודד נערות לתכנת

יוסי גורביץ 14:0828.07.15
משורה משחרר רק המוות? כן ולא 

 

מארק צוקרברג מצא דרך לעשות מכם כמה זלוטס גם אחרי שהצטרפתם למקהלה השמיימית והתחלתם לדחוף את הפרחים מלמטה: פייסבוק חשפה פרטים חדשים על Legacy Contacts, שירות הצוואה הדיגיטלית שלה. דרכו תוכלו להגדיר מי יחליט מה עושים עם החשבון שלכם לאחר מותכם. אחרי שהגדרתם את האנשים האלה, הם יוכלו להודיע לפייסבוק שעברתם לעולם שכולו טוב.

 

יש לכם שתי אופציות: א', להגדיר לפייסבוק מראש שאתם רוצים שהיא תמחק את החשבון שלכם. הנחת היסוד הסבירה היא שהחברה תמשיך לשמור את המידע, בתקווה שאף אחד לא ישים לב, אבל על שרת שאליו לציבור הכללי אין גישה. אופציה ב' היא שאנשי הקשר שלכם ימשיכו לנהל את החשבון לאחר מותכם.

 

החברה רוצה להמשיך להרוויח גם לאחר שהעולם יאבד אותך. פייסבוק החברה רוצה להמשיך להרוויח גם לאחר שהעולם יאבד אותך. פייסבוק

 

אלוהים יודעת למה זה טוב, אבל מסתבר שיש לא מעט אנשים שרוצים את זה. כמובן, חשבונות פעילים מאפשרים לפייסבוק להציג לצידם פרסומות. אתם אולי בעטתם בדלי, אבל זה לא אומר שרואי החשבון של פייסבוק לא יחשבו עליכם בערגה.

 

כדי לוודא שזה יהיה המצב, ושלא תודיעו לפייסבוק שאתם רוצה שעם מותכם ייפסק זרם המזומנים, מזמינה החברה את היורשים שלכם להפעיל את החשבון על פי ראות עיניהם. הם יוכלו לקבל חברים חדשים, לשנות את תמונת המשתמש, ולכתוב בו. עם זאת, היורש לא יוכל למחוק את מה שכתבתם בעבר או למחוק את החשבון.  

 

הקנוניה נגד גוגל

 

לפני כמה חודשים נחשפה פרשה משונה, בה ניסה התובע הכללי של מיסיסיפי, אחד ג'ים הוד, לנהל חקירה פלילית נגד גוגל. הוא מגיש לה מסמכים שנוסחו בשפה שנראתה באופן חשוד כמו השפה שבה משתמשים אולפני הוליווד, לפעמים תוך זהות מלאה בנוסח המשפטים. הנסיון של הוד קרס בלהבות וגוגל עברה להתקפת נגד.

 

היא הגישה צווי הבאה נגד ה-MPAA, התאחדות תעשיית הקולנוע בארה"ב ונגד האולפנים עצמם. האחרונים מנהלים קרבות משפטיים נגד יישום הצווים הללו, אבל גוגל הצליחה לשים יד על מייל מדהים שנשלח בין עורכי הדין של ה-MPAA ובין עורכי הדין הבכירים של הוד.

 

מי מתעסק עם גוגל? מי מתעסק עם גוגל?

 

ה-MPAA הציעה כמה שלבים בקמפיין משולב בינה ובין המשרד של הוד. הראשון היה מצגת של הוד בכנס של תובעים כלליים אחרים שתשכנע גם אותם לפתוח בחקירות נגד גוגל. בין השאר, הציעו שם להראות איך חיפוש בגוגל מאפשר למשתמשים להגיע לחומר לא רצוי, כמו סמים או תוכן מוגן בזכויות יוצרים.

 

השלב השני היה מתקפה תקשורתית, שתכלול מאמר בוול סטריט ג'רנל ותכנית מצלמה נסתרת שתתעד איך מישהו קונה משהו שהוא מצא בחיפוש גוגל. הצעד השלישי היה פניה רשמית לתובעים אחרים כדי שיפעלו נגד גוגל - ואחר כך הכוונה היתה לפנות לרגולטורים פדרליים.

 

אז מה היה לנו פה? נבחר ציבור שקושר עם גוף לוביסטי מובהק של חברות מסחריות כיצד לנהל מערכה נגד חברה מסחרית שלישית וקשר שייושם דרך קמפיין תקשורתי. האמריקאים האלה, הכל הם עושים בענק. אפילו ענייני הון-שלטון.   

 

גוקר עובר תירבות

 

אחת התופעות שאנחנו חווים בשנים האחרונות היא הניסיון להביא ל"תירבות" - כלומר להתאמת סטנדרטים בין העולם המקוון והעולם ה"רגיל" - בחלקים היותר פרועים של הרשת. המקרה הבולט האחרון היה זה של רדיט, שם מתבצרים מיזוגנים ושונאי מיעוטים סביב זכותם המקודשת להעליב אנשים אחרים. המקרה החדש הוא זה של Gawker.

 

גוקר הוא אסופה של בלוגים ארסיים - אני אומר את זה במובן החיובי ביותר של המילה - שבעשור האחרון העזו ללכת למקומות שאליהם התקשורת הרגילה לא העזה. למשל, חשפו את אב הטיפוס "האבוד" של האייפון 4 (וחטפו פשיטה משטרתית בהזמנת אפל). הם הציגו את מה שהרבה מאוד אנשים לא רצו לראות, והיוו כוח מתנגד לתפיסה של עמק הסיליקון כמקום גואל.

 

המטרה הבאה של גוקר: למתן קצת את אבירי המקלדת המטרה הבאה של גוקר: למתן קצת את אבירי המקלדת צילום: shutterstock

 

כמה בכירים בגוקר התפטרו לאחרונה, אחרי שהמנכ"ל והמו"ל ניק דנטון הורה על מחיקת פוסט שחשף את העובדה שסמנכ"ל כספים כלשהו שכר את שירותיו של זונה ממין זכר. דנטון נימק את המחיקה בכך שזו היתה חדירה גסה לפרטיות. המתפטרים לא התרשמו ואמרו שמדובר בפגיעה ב"רוח גוקר."

 

בתגובה, הודיע דנטון אתמול שבקרוב תגיע הנהלה חדשה לאתר והיא תכתוב לו לראשונה קוד אתי. דנטון ציין במזכר שהוציא שהוויכוח בתוך החברה היה עז, לדעתו גם מועיל ובריא, ושיש לנצל את המשבר כדי להמשיך ממנו הלאה. הוא התווה שורה של תחומים שלדעתו על גוקר להמשיך ולקדם - ביניהם התעמתות עם מפורסתמים שמשתמשים בכוחם ובבתי המשפט כדי להשתיק ידיעות עליהם, בייצור ההפרדה בין דת ומדינה, הקפדה על פרסום של ידיעות בעלות ערך חדשותי - ו"הזרקת קצת יותר אנושיות לגוקר". 

 

גוקר, כמו רדיט, מחפשת משקיעים ופרסומות. כמו רדיט, היא מנסה ללכת על הקו הדק שבין אמירת אמת בלתי אמצעית ובין הצורך להמנע מלהרחיק אנשים בשל חוסר רגישות. דנטון היה ידוע בעבר במה שניתן לכנות חוסר רגישות יצירתי. נראה לאן זה יילך.

 

קצרצרים

 

1. עומדים לנהוג? העבירו את הסלולרי למצב שקט. מחקר שנערך לאחרונה מצא שדי בהגעתה של התראה אחת כדי לחסל את הריכוז של האדם הממוצע. הנחקרים התיישבו לערוך מבחן ריכוז, כשהחוקרים התחילו לשלוח נוטיפיקציות ישירות לסמארטפונים שלהם. הבחירה בסמארטפון של המשתמש ולא במכשיר יעודי למבחן נבעה מכך שנוטיפיקציות שנשלחות אל האדם במכשיר שלו נתפסות כבעלות חשיבות גבוהה יותר. אצל הנבחנים שקיבלו נוטיפיקציות נרשמה עליה חדה בחוסר הריכוז. אז אם אתם לא רוצים להתמזג עם הטבע על ידי התנגשות בעץ, השתיקו את הגרוטאה כשאתם עולים על ההגה.  

 

הטלפון השמיע "דינג", האוטו השמיע "בום" הטלפון השמיע "דינג", האוטו השמיע "בום" צילום: שאטרסטוק

 

2. ה-NSA הודיעה חגיגית שבכ"ט בנובמבר השנה היא תפסיק להשתמש במידע שהיא אספה על שיחות טלפון של אזרחי ארה"ב. הכוונה ל"מטא-דאטה ההיסטורי" מידע שהארגון אסף במשך שנים. הסמכות של ה-NSA לאסוף את המידע הזה פגה במאי, אבל בית משפט סודי נתן לה עוד חצי שנה. עם זאת, הארגון אמר עוד ש"אנשי צוות טכניים" שלו עדיין יוכלו לקבל גישה למידע. דרך הפרצה הזו, כנראה, ימשיך הארגון לרגל אחרי האזרחים.

 

3. גוגל מנסה להתחמק כמיטב יכולתה מסנקציות באירופה, ועל כן היא עושה מה שלא עשתה בכל שנות קיומה: משנה את תנאי השימוש בפלטפורמת הפרסום המובילה שלה, אדסנס. מעתה, מפרסמים שירצו גישה למידע של המשתמשים במדינות האיחוד, או לשמור את המידע הזה, יצטרכו לקבל את הסכמתם המפורשת. את המידע של שאר המשתמשים בעולם גוגל והמפרסמים יוכלו להמשיך לבזוז כאוות נפשם, פשוט כי אין גוף כמו האיחוד האירופי שמגן עליהם.  

 

4. פרויקט קיקסטארטר חדש מיועד לדרבן נערות להתחיל לתכנת, והשיטה שלו יצירתית: תכשיט חכם. התכשיט זול משהו, אבל מיועד לאפשר לצעירות לבחור את החברות שהן רוצות שהוא יהיה משויך אליהן. כששתי נערות עם תכשיט כזה נפגשות, התכשיטים של שתיהן זורחים בצבע שנקבע מראש. ניתן גם לשלוח הודעות באמצעות התכשיט, ואם הבעלים שלו מתעסקת איתו ברצינות, היא יכולה לעשות הרבה יותר. למשל, לגרום לתכשיט לרטוט כשהכלב שלה עוזב את החצר. כמובן, זה מצריך קצת יותר ידע בתכנות - וזו בדיוק המטרה.  

 

הערה מנהלתית חגיגית: היום לפני שבע שנים, חמישה אייפונים, שלוש קנוניות של אפל ו-27 מנכ"לים של יאהו - קרי ב-28 ביולי 2008 - הופיע לראשונה הטור הזה. הוא נקרא אז "RSS טכנולוגי" ואני גאה לומר שלמרות הזמן שחלף הוא שמר פחות או יותר על צורתו המקורית (הנה, תראו). במהלך השנים, שימש הטור כמטבעה לחידושי לשון בעברית. למרבה הצער, שניים מהיותר מוצלחים שבהם, "שחנבון" (סמארטפון) ו"כסילופון" לא נהגו על ידי אלא הגיעו אלי דרך צד שלישי. לשבע השנים הבאות.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x