$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

האבא של ה-OnePlus One: "התגובות מהישראלים הדהימו אותנו"

הסמארטפון הפך לסנסציה הגדולה של עולם המובייל בשנה האחרונה, כשהצליח להתחרות ראש בראש באייפון ובגלקסי בחצי המחיר. רגע לפני שהוא משיק את הדגם הבא בסדרה, אומר מייסד OnePlus פיט לאו לכלכליסט: "אנחנו מחפשים שותפים עסקיים בישראל ורוצים להפוך לנגישים יותר"

נמרוד צוק 09:4122.07.15
ב-22 באפריל 2014 עלה ליוטיוב סרטון קצר, באורך דקה וחמש שניות, תחת הכותרת "רסק את העבר". בסרטון בעל המראה החובבני במכוון כיכבו שלושה צעירים חייכנים שהצטלמו בפארק עירוני כשהם מצוידים במחבט בייסבול, פטיש כבד ומכשיר אייפון 5S, אז ספינת הדגל של אפל. לצלילי "כרמינה בוראנה" הדרמטית הטיחו השלושה את המכשיר ברצפה וריסקו אותו לחתיכות.

זו היתה יריית הפתיחה בקמפיין ההשקה הפרובוקטיבי של One, הסמארטפון הראשון של יצרנית סינית בשם OnePlus, שאז עוד היתה אלמונית לחלוטין. שלושה ימים אחר כך פרסמה החברה סרטון נוסף, שבו התעללו במכשיר גלקסי של סמסונג באמצעות מגנטים, להביורים וקרני לייזר. במקביל הכריזה החברה כי 100 זוכים בתחרות שתערוך יקבלו את One החדש והמסתורי תמורת דולר אחד בלבד, בתנאי שיצלמו תיעוד יצירתי של השמדת הטלפון הנוכחי שברשותם.

 

שורפים מכשירים מתחרים שורפים מכשירים מתחרים

 

בתמורה לריסוק האייפון או הגלקסי, הזוכים לא קיבלו רק סמארטפון חדש כמעט בחינם - כל אחד מהם זכה בשלוש הזמנות לחלק לחברים, וגם הם בתורם (אף ששילמו מחיר מלא תמורת המכשיר) זכו בשלוש הזמנות. עד לפני כמה חודשים זו היתה הדרך היחידה לרכוש מכשיר OnePlus One. הוא לא נמכר באתר, בחנויות או בחברות הסלולר. התוצאה: ממכשיר עלום של סטארט־אפ סיני זניח הוא הפך לפריט נחשק וקשה להשגה.

 

ולא רק טכניקת השיווק היתה יוצאת דופן, אלא גם הסמארטפון עצמו. One משלב מפרט של מכשיר דגל, איכות הרכבה והנדסת אנוש ברמה גבוהה. והכי חשוב: תגית המחיר שנקבעה לו עומדת על 300 דולר בלבד, פחות ממחצית מזו של האייפון, ואף ירדה בהמשך ל-250 דולר. לדברי OnePlus, המכשיר שנהנה מביקורות משבחות רבות, הגיע בינואר למכירות של מיליון יחידות ברחבי העולם. בדרך הוא הפך את החברה שמאחוריו לאחד השמות המסקרנים בענף המובייל.

 

OnePlus One OnePlus One צילום: ניצן סדן

 

בין הלקוחות הנלהבים ביותר של OnePlus One היו לא מעט צרכנים ממדינה אחת, שרחוקה אלפי קילומטרים מסין: ישראל. "התגובות ממשתמשים ישראלים הדהימו אותנו לגמרי", אמר ל"כלכליסט" פיט לאו, מייסד ומנכ"ל OnePlus, בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי. "אנו מקבלים מהם תגובות והצעות על בסיס יומי בפורומים שלנו".

לדברי לאו, אף על פי שבמאי האחרון החלה סי-דאטה הישראלית לשווק את מוצרי One בארץ כמפיצה עצמאית מורשית (שאינה מוגדרת על ידי החברה כנציגה הרשמית שלה בארץ) בכך לא יסתכם הרומן עם הלקוחות המקומיים. "אנו בוחנים כעת שותפים עסקיים מעניינים בישראל, שיאפשרו לנו להפוך נגישים יותר ללקוחות שלנו במדינה", הוא מצהיר.

  

פיט לאו, מנכ"ל OnePlus פיט לאו, מנכ"ל OnePlus

 

לא מתרשם מהיריבות

 

בשנה האחרונה, כחלק מהפיכתה של OnePlus מחברה אנונימית למותג שמוכר כמעט לכל חובב טכנולוגיה, זכה גם לאו בן ה-40 ללא מעט פרסום, כולל כתבות פרופיל וראיונות ב"פורבס" ובאתרי טכנולוגיה מובילים דוגמת The Verge, Engadget ואחרים.

 

לאו, מהנדס אלקטרוניקה בהכשרתו, החל את דרכו בענף בחברת אופו (Oppo), המייצרת סמארטפונים ומוצרים נוספים. בסוף 2013 הוא עזב את תפקידו כסגן נשיא בחברה כדי להקים את OnePlus יחד עם קארל פיי, בכיר אחר באופו שנטש. אף על פי שהחל להתחרות במעסיקיו לשעבר, הקשר עם אופו לא נותק: החברה היא בעלת מניות ב־OnePlus ומייצרת עבורה את המכשירים כקבלנית, כאשר רבים סבורים (אם כי הטענה לא הוכחה) ש-OnePlus היא למעשה זרוע של אופו.

 

"הקמנו את OnePlus כי ראינו ששוק הסמארטפונים משתנה", אומר לנו לאו, בשיחה שקיימנו עמו באמצעות המייל. "הלקוחות הבינו שהם לא צריכים לשלם ביוקר או להתחייב לחברת סלולר כדי לשים את ידם על מכשיר ברמה גבוהה". עד סוף השנה הוא מצפה למכור בין 3 ל-5 מיליון סמארטפונים מדגם One ומדגמים חדשים יותר שייצאו בהמשך השנה, וב-2016 הוא מצפה כבר להגיע למכירות של 10 מיליון.

 

כיצד אתם מצליחים לספק מכשירים ברמה דומה לזו של המתחרים אבל במחיר נמוך יותר?

"האינטרנט מאפשר לנו להשתמש במסחר אלקטרוני ובמדיה חברתית כדי להגיע בקלות לכל פינה בעולם. כך אנו יכולים לצמוח ללא צורך בתקציבי שיווק והפצה ענקיים, דבר שמאפשר לנו למכור את המכשירים כמעט במחירי עלות ולתת יותר ערך למשתמשים שלנו. כחברה קטנה וחדשה, אנחנו עדיין יכולים לעשות ניסויים ולבצע שינויים במהירות, במענה לפידבק מהלקוחות".

 

מכשיר יצירתי, שיווק יצירתי מכשיר יצירתי, שיווק יצירתי צילום: ניצן סדן

 

וכשלאו מדבר על "פידבק מהלקוחות", הוא לא מדבר על תיבת מייל לפניות. הפורומים של OnePlus הם בין התוססים ביותר כיום בעולם המובייל, והיא מתייעצת איתם בסוגיות כמו "האם כדאי לשלב בדגמים הבאים כרטיס סים כפול". במערכת הפורומים רשומים כיום יותר מ-650 אלף איש, שפרסמו עד כה יותר מ-11 מיליון הודעות.

 

קראתם ל-One "קוטל מכשירי הדגל". מעבר למחיר, מה מבדיל אתכם מאפל, סמסונג ויצרניות סיניות אחרות כמו שיאומי או חואווי?

"אין כיום הרבה חברות שממוקדות באמת במוצר", חורץ לאו, שאמר בעבר כי הוא מתקשה להתפעל מיצרניות סמארטפונים אחרות, מלבד אפל. "אנו מנסים לתכנן את מכשירינו כך שיכוונו באמת לצורכי הלקוח, ומשקיעים מחשבה בעיצוב נכון ולא רק במפרט הטכני. אנחנו לא מסתפקים בשימוש ברכיבים עדכניים ובהקפדה על המספרים היבשים במפרט, אלא מקדישים מידה זהה של תשומת לב לאיכות ההרכבה, לעיצוב ולתחושה שיוצרת החזקת המכשיר. אנו משתדלים להישאר מחוברים למשתמשים שלנו, דרך הפורומים, המדיה החברתית ואפילו להיפגש איתם פנים אל פנים באירועים שאנחנו מקיימים".

 

לא מעט אנשים טוענים שמערכת ההזמנות שלכם היא לא יותר מתרגיל שיווקי, שמעיק על הלקוחות.

"זה נכון שיש לה גם יתרונות שיווקיים, כמו העלאת המודעות למותג, אבל אנחנו משתמשים בה בעיקר כדי לנהל את המלאי. כחברה קטנה, אין לנו האפשרות לקחת את הסיכון של השארת עודפי מכשירים גדולים במחסנים שלנו. מערכת ההזמנות מאפשרת לנו להבטיח שהמכשירים תמיד יהיו בתנועה, ולדאוג שצוותי הלוגיסטיקה ושירות הלקוחות יוכלו לעמוד בעומס. ההזמנות טובות גם ללקוחות: הם מקבלים את המכשיר בתוך ימים מרגע ההזמנה במקום לבצע הזמנה מוקדמת ואז לחכות שבועות".

 

המחשוב הלביש יחכה

 

ביום ב' הקרוב תחשוף החברה את הסמארטפון השני שלה, OnePlus 2, שיהיה דק, חזק ומאובזר יותר מקודמו. רבים מהפרטים הטכניים עדיין לא נחשפו רשמית, אך פרט אחד שכן נחשף הקפיץ את הלקוחות הנאמנים: המחיר, שצפוי להיות הפעם גבוה מזה של ה-One (אם כי לדברי לאו, נמוך מ-450 דולר).

 

"עיצבנו את המכשיר החדש כמוצר פרימיום באופן מובהק הרבה יותר מקודמו, ויש לכך השפעה על התמחור", מסביר לאו. עם זאת, הוא מציין כי עד סוף השנה מתכוונת OnePlus להוציא לשוק מכשיר נוסף, שאמור להיות זול יותר. "למרות השינוי בתמחור, המודל העסקי שלנו לא מתבסס על רווחים משמעותיים ממכירת חומרה", הוא מסביר. "אנו רואים בחומרה אמצעי להפצת תוכנה, והמטרה שלנו היא להביא את המוצרים שלנו למספר גדול ככל האפשר של אנשים, כדי שישתמשו בפלטפורמה".

 

כשלאו מדבר על תוכנה, הוא מתייחס בין היתר ל-Oxygen OS, מערכת ההפעלה שהחברה פיתחה על בסיס אנדרואיד. "היה חשוב לנו ליצור תוכנה משלנו, כדי ליישם במהירות את המשוב מצד המשתמשים ולהוציא עדכונים שמותאמים לצרכינו במהירות גבוהה", אומר לאו.

 

Oxygen OS Oxygen OS

 

"Oxygen קרובה לחוויה שמקבלים מהתקנה רגילה של אנדרואיד, בהתאם לאמונתנו שמערכת הפעלה סלולרית צריכה להיות קלה ולא מנופחת", הוא מוסיף. "כל מה שהוספנו אלה שיפורים קטנים שנועדו להפוך את חוויית השימוש לפשוטה וידידותית יותר". ואולם, אם גם מכשיריה הבאים יזכו להצלחה, OnePlus תוכל כמובן לקדם אפליקציות מתוצרתה דרך המערכת, ואולי אף חנות אפליקציות משלה כפי שעושה שיאומי.

 

בשבועות הראשונים למכירת OnePlus 2 ניתן יהיה לרכוש אותו רק דרך אתר היצרנית לאחר השגת הזמנה. שיטה זו אינה מאפשרת משלוח לישראל, אך לדברי סי-דאטה, הוא צפוי לנחות כאן בספטמבר. בפוסט שפרסמה OnePlus בשבוע שעבר היא הודתה כי "קיבלנו גם תגובות פחות חיוביות על שיטת ההזמנות, מאנשים שאמרו לנו כי השגת הזמנה דרשה זמן ומאמץ רבים מדי. עם ה־OnePlus 2 אנו מגדילים את כמות ההזמנות פי 50 ופותחים רשימת המתנה פתוחה לציבור".

 

האם אתם מתכננים כניסה לשווקים נוספים, נניח שעונים חכמים או משקפי VR?

"חשבנו לפתח מוצר בתחום המחשוב הלביש, אבל אני לא חושב שיש לנו כרגע דרך טובה מספיק לעשות את זה. אנו מעדיפים להתמקד במה שאנחנו טובים בו, ותוך כדי לבנות פלטפורמה שתאפשר לנו ליצור שיתופי פעולה עם חברות אחרות שעושות דברים אחרים ממש טוב. כחברה צעירה אנחנו צריכים להתמקד כרגע בשיפור קווי המוצרים הנוכחיים שלנו עד כמה שאפשר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x