$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

החדשנות של אפל: לגנוב רעיונות פשוט מכל מתחרה אפשרי

היכולות החדשות של iOS נשענות כולן על פיתוחים שמשתמשי אנדרואיד מכירים כבר שנים, שירות החדשות של פייסבוק הושק בקול תרועה אבל כרגע נראה כמו זומבי והאם יצעדו משחקי המובייל לילדים בדרכם של הספרים ויפסיקו להציג סטריאוטיפים מגדריים

יוסי גורביץ 15:5109.06.15
מחקים בע"מ

 

העובדה שאפל נמצאת במקום השני והמרוחק בתחום החדשנות היא לא בדיוק חדשות: מזה שנים שהמוצרים של המתחרים שלה חדשניים יותר, נועזים יותר. כשהוציאה אפל את שני האייפונים האחרונים שלה, היא נתנה לכך גושפנקא רשמית. אחרי שהיא ובלוגרי החצר שלה לעגו לפורמט הפאבלט, אפל נאלצה להוציא פאבלט משלה ולשנות את הגודל של הטלפון - תחילה מ-3.5 אינץ' לארבעה, ואחר כך (לא לפני שאמרה שארבעה אינצ'ים הוא הגודל המושלם) גם לחמישה וחצי.

 

תכונת פיצול החלונות שהציגה אפל אמש תכונת פיצול החלונות שהציגה אפל אמש

 

אפל הודיעה אמש על ריבוי משימות (מולטיטסקינג) בגרסה החדשה של מערכת ההפעלה שלה; מיקרוסופט היתה שם קודם. ב-2012, אם לדייק. סירי החדשה, אם היא אכן תתפקד כצפוי - ואפל טובה בהבטחות, פחות בביצוע - תהיה ככל הנראה שילוב של קורטנה מבית מיקרוסופט וגוגל Now של גוגל.

 

צילום מסך של תצוגת ריבוי המשימות בגלקסי נוט 10.1, מ-2012 צילום מסך של תצוגת ריבוי המשימות בגלקסי נוט 10.1, מ-2012

 

מפות Maps יציגו מעתה גם תחבורה ציבורית - מה שמפות גוגל עושות כבר שנתיים ויותר. אולי זה קצת לא הוגן לרדת על מפות אפל, כי לגוגל יש פער ענק של שנים של עבודה בתחום, אבל אפל היא זו שהתעקשה לדחוף את עצמה לתחרות הזו. פיצ'ר חדש של אפל, שנקרא "חדשות", מחקה את האפליקציה הפופולרית פליפבורד. כמו כן, אפל שיפצרה את הדפדפן שלה, ספארי, ועכשיו הוא מכיל פיצ'רים שכרום של גוגל מכיל כבר יותר משנה. במערכת ההפעלה OS X, יש שיפור שמאפשר לך לעשות את מה שווינדוס 7 המזדקנת איפשר למשתמשים לעשות מאז 2009.

 

שירות המוזיקה החדש של אפל משלב בתוכו אלמנטים של שירותי הזרמה פופולריים, והחברה גם הקפידה לחקות את אפליקציות הפתקים הפופולריות ביותר בסביבה. אפל תמיד גנבה מוצרים של אנשים אחרים, סטיב ג'ובס נהג להתגאות בכך, אבל זו כנראה הפעם הראשונה שכל הדברים החדשים שהיא מציגה נלקחו ממישהו אחר. זה לא סימן בריא.

 

תקלות בדרך להשתלטות על העולם

 

פייסבוק שלחה בחודשים האחרונים מספר מחושים כדי לעטוף את העולם, אבל להפתעתה, התרחשו מספר תקלות בדרך להשלטות גלובלית סופית. אחד הפרויקטים שמשכו הרבה תשומת לב היתה ההסכם של פייסבוק עם שורה של אתרי תוכן מובילים - שהמטרה שלו היתה להטמיע מאמרים ישירות בפייסבוק, כך שהמשתמש לא יצטרך לצאת מפייסבוק ואשכרה לבקר באתר המקורי. המשמעות של המהלך הזה, התריעו רבים - גם בטור הזה - היא שפייסבוק תבלע את אתרי התוכן, כי מי ירצה לבקר בהם אחר כך.

 

שירות החדשות של פייסבוק שירות החדשות של פייסבוק

 

ובכן, בינתיים זה לא קורה. המיזם התחיל לפני כחודש ומאז אף מאמר כמעט לא הגיע אליו. היה מטח ראשוני של מאמרים עם התחלת המיזם, אבל אחר כך התעבורה שלו התחילה להזכיר את גוגל+. מאז ההשקה של Instant Articles, כפי שמכונה המיזם, לא התפרסמו בו סיפורים חדשים - ולא כל שותפי התוכן של פייסבוק טרחו בכלל לפרסם מאמר ראשוני. אלו שכן, פרסמו מאמר אחד. בדרך כלל, אתרי תוכן שלא מפרסמים תוכן חדש במשך חודש (הפרסום האחרון היה ב-13 במאי) נחשבים לאתרים מתים. יש מצב שהזומבי הזה עוד יזוז, אבל כרגע הוא מונח על הקרקע ונאנח.

 

תוכנית שניה של פייסבוק שעלתה על מוקש היא בניית לוויין - פרויקט חשאי למדי שעלה לה חצי מיליארד דולר. הפלא המעופף נועד להשפריץ אינטרנט על מדינות שבהן אין פייסבוק, כדי שאפשר יהיה להכניס לשם את פייסבוק. הבעיה היא לא רק פיננסית, היא בעיקרה פוליטית. במדינות שבהן אין אינטרנט כיום, או שבהן פייסבוק חסומה, זה לא מקרה כי אם החלטה שלטונית. הצבה של פייסבוק של לוויין שמאפשר לנתינים של חורשכוחאליסטן גישה לפייסבוק תתפס על ידי השלטונות שם, בצדק, כחיבור חד צדדי של הנתינים למערכת תעמולה מערבית. לצבא ארה"ב יש מטוסים שיכולים לספק אינטרנט למדינות שמתחתיהן, והוא לא נוטה להשתמש בהם בדיוק בגלל שהמהלך הזה נתפס כמהלך עוין.

 

עם זאת, נראה שהתוכנית של פייסבוק להטיס מל"טים שיפזרו WiFi על ההמון המשתומם, עדיין בתוקף. נעדכן. 

 

החזית החדשה

 

ספרות הילדים עברה בעשור האחרון עדכון זריז, שמחק דורות של סטריאוטיפים. במדינות מתקדמות תתקשו למצוא ספרים שמכילים את התפיסות הגזעיות והמגדריות הישנות; כיום גם הנסיכה מצילה את הנסיך ושניהם לא לובשים ורוד/כחול בהתאם למינם.

 

ועכשיו מגיע הדיון הזה גם למשחקי מחשב ומובייל לילדים. הם הופכים לז'אנר רווח לא פחות מספרים - ועבדכם הנאמן לא יופתע לגלות שהם פופולריים אפילו יותר מספרים. השאלה היא האם משחקים ערוכים להתמודד עם אתגר הגיוון.

 

לא הגיע הזמן שתהיה גם חזירה? לא הגיע הזמן שתהיה גם חזירה?

 

חשוב להדגיש: האתגר היה נוכח תמיד. גם ב-1950, מחצית מאוכלוסיית ארה"ב היתה נשים ובערך שליש ממנה לא היו לבנים טיפוסיים. אבל אם לא היית גבר לבן בחליפה ועניבה, לא היה לך קול. פשוט התעלמו ממך. היום ההתעלמות קשה יותר, אלא אם אתה פוליטיקאי ישראלי ממוצע.

 

עכשיו מתחילים מעצבי משחקים לדבר על האתגרים שבעיצוב לקהל מגוון, למשל בהתייחסות לילדות כיותר מאשר נסיכות או כוכבות פופ. ועולה השאלה המעיקה איך לדבר על הקו האחרון שעליו אסור לדבר גם אחרי שהתרגלנו לדבר על גזענות ואנחנו מתחילים להבין את השיח המגדרי - הקו שחוצה מחנות על פי מצב סוציו-אקונומי. יהיה מעניין.

 

קצרצרים

 

1. הבולשת האמריקאית צריכה להפחיד את הציבור כדי שזה ירשה לה לרגל אחרי תעבורת המסרונים המיידיים. כדי לזרוע אימה, היא אומרת שאם לא יתנו לה לראות ומיד את כל המסרים שלכם בכל האפליקציות, דאע"ש - הדחליל המועדף משני צידי האוקיינוס האטלנטי - תוכל להמשיך ולהפיץ שם את המסרים שלה. נחזור שוב על העובדות העייפות: כל תכנית המעקב של ה-NSA לא הצליחה לשבש או למצוא ולו תכנית פיגוע אחת; יתר על כן, גם אם מסרונים של דאע"ש יגיעו לידי ה-FBI, ההיסטוריה מוכיחה שהוא יבין שאלה מסרונים של דאע"ש רק לאחר מעשה. וגם אם הוא יבין מה יש לו ביד, לא יהיו לו די מתרגמים כדי לעשות משהו מועיל בזמן. ואם יבדקו טוב את מה שה-FBI אומר, רואים שהוא בעצם מתייחס לתעמולה של דאע"ש ולא לתכניות מבצעיות. אני מצטער, אבל הדרישה לתת ל-FBI לרגל אחרי כל הגלקסיה כדי למנוע מדאע"ש לפרסם את ההבלים שלה כי אולי מישהו יתגייס? זה כבר באמת מוגזם.

 

אם תתנגדו לנו, דאע"ש ינצח אם תתנגדו לנו, דאע"ש ינצח

 

2. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארה"ב הכריזה על תכנית שמטרתה למנוע נהיגה בשיכרות: קשירת קשר עם המכונית נגד הנהג. הרשות הציגה בגאווה שני סוגים של חיישנים שאמורים להיות מותקנים ברכב, אחד מהם מריח את הנשימה שלך עם כניסתך לרכב והאחר בודק את כמות האלכוהול בדם שלך באמצעות מגע. שתית יותר מן המותר? הרכב פשוט לא יתניע. ברשות מיהרו להודיע שהם לא רוצים שהכלים החדשים שלהם יהפכו לחובה, אבל הם בהחלט רוצים שחברות הרכב יציעו אותם כאופציה. זה הולך להיות פופולרי.

 

3. תוהים מה לקנות למיליארדר שיש לו הכל? אמזון הציעה למכירה סט מגבות, כנראה מבד יוקרתי במיוחד - כי היא רוצה עבור המגבות מחיר צנוע וסביר של 800 מיליארד דולר בלבד. המגבות מגיעות בצבע אבן חן ולמרבה ההפתעה, המחיר איננו כולל משלוח ע"י נושאת מטוסים או עבד נובי שינגב אותך אחרי האמבט המעייף. משתמשי אמזון התלוננו כי המוצר איננו מופיע בשירות אמזון פריים. תוך זמן קצר התגלה שהיתה זו טעות והמחיר הנכון הוא כשמונים דולר. "אוף", אמר מישהו באיחוד האמירויות.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x