• תפריט
חדשות טכנולוגיה

מהפך או כסת"ח? גוגל חושפת את כל מה שהיא יודעת עליכם

החברה השיקה את My Account, כלי חדש לבקרת פרטיות מידע שמראה בדיוק אילו אפליקציות עוקבות אחריכם, אילו פרטים אישיים היא יודעת עליכם - מגיל ומין ועד זיהוי הקול שלכם ותחומי עניין. בנוסף, הציגה מדיניות פרטיות שקופה במיוחד

ניצן סדן 08:1102.06.15
תהיתם פעם מה יודעת עליכם גוגל? ענקית הטכנולוגיה גוגל השיקה את My Account, כלי הגדרות חדש שנועד להציג למשתמש את כל המידע עליו שבידיה. במבט ראשון, מיי אקאונט נראה כמו כל עמוד הגדרות של שירות מקוון: יש בו העדפות חשבון, כניסה וגיבוי והיסטוריית חשבון. ואולם, במהלך של שקיפות נדירה, הוסיפה גוגל לשירות שתי בדיקות שלא היו קודם בשירותיה: בדיקת פרטיות ובדיקת אבטחה.

כשתריצו את בדיקת הפרטיות, תראה לכם גוגל בדיוק מה היא יודעת עליכם בשלושת שירותיה המקוונים שמשפיעים על כל משתמש: מנוע החיפוש, יוטיוב והרשת החברתית הכושלת גוגל פלוס.

גוגל תציג את המין שלכם, הגיל שלכם, תחומי עניין שלכם שהיא זיהתה, שפות שאתם דוברים ועוד. זאת, לא כדי להפחיד אתכם (וזה די מפחיד) - כי אם במטרה לאפשר לכם להפוך את המודעות שהיא מציגה לכם ליותר רלוונטיות ולתקן אותה במקרים בהם לא קלטה אתכם במדויק.

 

מה גוגל יודעת עליך? ובכן, פחות או יותר הכל מה גוגל יודעת עליך? ובכן, פחות או יותר הכל

 

החברה גם תציג את כל המידע שהיא אוספת עליכם דרך מכשירי אנדרואיד, מערכת ההפעלה הכי נפוצה בעולם. בין היתר, היא מקליטה את הקול שלכם כדי ללמוד אותו ולזהות אתכם מהר יותר בשירותי הפעלה קולית, מפעילה ברקע שירותי מיקום ויודעת בדיוק היכן אתם ותציג רשימת אפליקציות שעוקבות אחריכם ומחוברות לחשבון שלכם בגוגל פלוס.

בדיקת האבטחה מראה אילו כלי גיבוי ושחזור יש בחשבון שלכם במקרה של אובדן סיסמה או חטיפת חשבון, אילו מכשירים מחוברים אליו ועוד.

 

מה מעבירה גוגל למפרסמים?

 

בעבר, הציגה גוגל מידע כמו רשימת האפליקציות שעוקבות אחריכם, הפלטפורמות שעוקבות אחר המיקום שלכם ועוד - אך לא בצורה כה ברורה, ידידותית ועניינית כפי שהפרטים מוצגים ב-My Account.

 

לצד עמוד ההגדרות המשופר, העלתה גוגל עמוד מדיניות רשמית חדש שגם הוא פשוט ונהיר יותר - ומלא בצפירות הרגעה: החברה מסבירה בו שהיא לא מוכרת מידע שאספה מכם, שכל המידע שלכם מאובטח ומוצפן בשרתיה ושאין לכם סיבה לדאוג ו/או לתבוע. כל זה נכון בצורה חלקית למדי: המידע אמנם מאובטח מאוד, אך הוא בהחלט מועבר למפרסמים – גם אם לא בתצורה גולמית או ספציפית.

 

בעמוד זה מחלקת גוגל את המידע שהיא מלקטת לשלושה תחומים: דברים שאתם יוצרים (מיילים שכתבתם, תמונות שפרסמתם, אירועים שהוספתם ליומן וקבצים בגוגל דרייב), דברים שאתם עושים (חיפושים ברשת, אתרים שגלשתם אליהם, המיקום שלכם ועוד) ודברים שמגדירים אתכם אישית (שם, תאריך לידה, מין, מגורים ועוד). מדובר בהמון מידע, שמושג דרך כל שירותי גוגל המקוונים.

 

המידע מוצפן, אבל נשלט בידי גוגל המידע מוצפן, אבל נשלט בידי גוגל

 

המפרסמים לא יקבלו את הפרטים כפי שהם, אבל בהחלט יקבלו גישה לפרופיל הכללי שלכם דרך שירותי המודעות של החברה. אם מפרסם רוצה להשיק קמפיין שפונה לגברים בני 28-32 שגרים בגבעתיים, אוהבים כדורגל, מבקרים הרבה בקניונים ושולחים הרבה מיילים זועמים לשירותי לקוחות - תצורפו אוטומטית לרשימת הגולשים שעונים על הדרישות הללו. גוגל מוכרת את הזכות להציג לכם מודעות ממוקדות יותר. למעשה, זהו מקור הרווח העיקרי של הענקית האמריקאית.

 

אז למה חשפה החברה את המידע?

 

מאז יוני 2013, עת נחשפו מסמכי סנודן הראשונים, גילה העולם כולו עד כמה מסוגלים כלים טכנולוגיים מקוונים לפשפש בחיי אזרחים. לצד הזעזוע מהיקף תוכניות המעקב הממשלתיות (שלדאבוני, דעך מאז), עלתה על סדר היום שאלת נזילות פרטיות המשתמש. ענקיות כגוגל, פייסבוק, אפל ומיקרוסופט מחזיקות מידע בהיקפים עצומים על כל משתמש אינטרנט בעולם וחשיפות סנודן גילו שה-NSA מקבלת גישה חופשית למדי למידע הזה. מאז נערכו מספר מחקרים שהוכיחו שלמשתמשים תפיסה מוטעית בנוגע לשליטה שלהם על היקף חשיפת המידע הפרטי מול גורמים מסחריים למיניהם.

 

התחיל את המהפך. סנודן התחיל את המהפך. סנודן צילום: יוטיוב

 

גוגל ערכה את הרפורמה בכלי בקרת הפרטיות שלה כדי להימנע מתביעות מצד צרכנים ורגולטורים. לאחרונה תקפו רגולטורים באירופה את פייסבוק על הפעלת כלי הריגול שמוטמע בכפתורי הלייק שבאתרים שונים - דבר שגוגל לא רוצה להסתבך בו, בין השאר משום שגם כך מתנהלות נגדה מספר חקירות באיחוד האירופי בתחומים שונים.

 

 

להערכתי, גוגל יודעת שרוב המשתמשים לא יחסמו בבת אחת את כל פונקציות המעקב שהיא מציגה להם במיי אקאונט ושרוב הגולשים לא מודעים לקיום העמוד. לפיכך, תוכל החברה להמשיך לפעול בהתאם למודל העסקי שלה ללא ירידה מורגשת ברווחים - ולהגיד לכל רגולטור ותובע שאיסוף המידע שלה יכול להימשך בכיף משום שהמשתמשים יכולים להתנתק ממנו בכל עת אם יבחרו בכך. ואולם, עדיין מדובר במהלך שקיפות מבורך, שאכן מעניק למשתמש יותר שליטה על המידע שלו ברשת.

20תגובות
בטל שלח
  • לפחות הייתם כותבים מה לבדוק (ל"ת)
    (05.06.15)
  • ככה תצפינו ותשמרו על כול המידע האישי שלכם מפני מפלצות הרשת" יש מוצר שניתן להשיג אותו בארץ עולה בסהכ עשרות שקלים בודדים והוא יתן לך את השקט מהמעקב האין סופי של מפלצות הרשת הגדולות האלה.
    תשמרו על כול המידע שלכם במקום אחד, תאחסנו ברמת אבטחה מהגבוהות בעולם, ותשמרו על ראש שקט בזמן שמידע של אחרים דולף בכול רגע נתון.
    מדובר על דיסק און קי מאובטח ברמת אבטחה 256BIT שחברת ביטק אלקטרוניקה משווקת מורשית שלו פה בארץ, אני משתמש ומאוד מרוצה.
    ממליץץ בחום לכול אחד שיש לו תמונות, מסמכים, ודברים אישים אחרים לשמור בסוד.
    ברק, (02.06.15)
  • ממש מצחיקים אותי האנשים שחושבים... ששאר החברות בתחום לא עושות את זה.
    אין לי את האפליקציות של פייסבוק בגלל שלא הבנתי למה הם צריכים את כל ההרשאות לפלאפון שלי.
    לצערי הם באו אלי בהפוכה עם הרכישה של ווטסאפ

    אבל גוגל מייקרוסופט אפל פייסבוק ועוד...
    כולם אוספים מידע לצרכי רווח.
    רק שלגוגל יש יתרון ברור על כולם כי יש לה את המאגר הגדול ביותר.

    גם אם ארה"ב תפרק את הNSA היא עדיין שולטת בכל תעבורת האינטרנט ויכולה להעתיק את כל המידע שעובר דרכו.
    כמעט כל מה שמוצפן הם יכולים לקרוא ללא בעיה מאחר ורוב מפתחות יחד אם סוג ההצפנה עוברות גם הם ברשת. כך שהם לא צריכים כוח חישוב חזק מידי רק את כל המידע שהוציאו שני המחשבים אחד לשני.
    מן הסתם ככה הNSA עבד
    גם כשהם יפרקו את הNSA הם יקימו בחשאי גוף מחליף וישמרו את כל המידע.

    כי היום לא משמידים מידע. יותר כדאי לשמור אותו כי הוא יכול להביא תועלת בעתיד.

    נ.ב. גם ספק התשתית/אינטרנט שלכם יכול לעקוב אחריכם אם בא לו מבלי מאמץ גדול מידי.
    (02.06.15)
  • ל 7 - עידן (ל"ת)
    (02.06.15)
לכל התגובות