• תפריט
IT

נוקיה ואלקטל: מפלצת טלקום שפוזלת מזרחה

תחרות מול חברות התקשורת הסיניות הביאה את נוקיה לרכוש את אלקטל־לוסנט. המיזוג בין הענקית הפינית לחברה הצרפתית־אמריקאית יאפשר להן להעביר את המאבק לבית של המתחרות

רפאל קאהאן 08:2716.04.15
עולם חברות התקשורת נחלק לשניים - חברות התשתיות וחברות ציוד הקצה. נוקיה, שעד לא מזמן היתה מהמובילות בשתי החזיתות, פספסה את הכניסה לשוק הסמארטפונים ובכך נזרקה בבושת פנים מעולם מכשירי הקצה.

חטיבת הסלולר, בעבר ספינת הדגל שלה, נמכרה לפני כשנה למיקרוסופט עבור 7.5 מיליארד דולר, עסקה טובה לנוקיה, ואולי גם למיקרוסופט.

 

האיחוד הכרחי

 

אלקטל־לוסנט הצרפתית עברה מסלול דומה לנוקיה כמה שנים קודם לכן. אך לעומת נוקיה, את חטיבת מכשירי הקצה שלה היא מכרה בזול לסינים. עם זאת, אלקטל שהיתה במצב רע, הצליחה להיחלץ מהמשבר רק לפני שנתיים, לא מעט בזכות המנכ"ל מישל קומב. החברה אף הצליחה להציג נתוני צמיחה מעודדים בשנה האחרונה וחזרה להתמקד במה שהיא יודעת לעשות הכי טוב - למכור ציוד תקשורת מתקדם לספקיות סלולר דוגמת האמריקאיות ורייזון ו־AT&T.

 

 

לעומתה, נוקיה שולטת בשוק האירופי ובשוק היפני. השאיפה של שתי החברות היא להיכנס לשוקי הטלקום החדשים באסיה ובאפריקה, אך שם הן צריכות להתמודד עם יריבות לא פחות אכזריות: חואווי ו־ZTE. יתרון הביתיות של הסיניות ברור. הן שם, הן יודעות לספק את הציוד בזול ובעיקר הן מכירות את הצרכים של השוק האסייתי, שבמקומות רבים הוא עדיין שוק מתפתח. אבל אם הודו וסין נראות כמקומות שבהם יש הזדמנויות לציוד זול, באסיה יש גם ספקיות עשירות כגון סינגטל הסינגפורית, מחברות הטלקום הגדולות בעולם ומעצמת תקשורת בפני עצמה, שמשקיעה הרבה בציוד רשת איכותי, בעיקר בגלל קווי התקשורת הארוכים שהיא פורסת ברחבי האוקיינוס ההודי והשקט.

 

כדי להצליח באסיה, אלקטל ונוקיה היו חייבות לאחד כוחות. הסיבה פשוטה היא שאין להן שום דרך אחרת. נוקיה למודת ניסיון בשיתוף פעולה כושל - המיזם המשותף שלה עם סימנס, NSN, התרסק לפני כמה שנים והחברה הצליחה להציל אותו בעור שיניה, רק לאחר שרכשה את חלקה של סימנס והחילה עליו תוכנית צמצומים ששלחה כ־25% מהעובדים הביתה.

 

דווקא המהלך הזה התברר כבסיס שממנו החלה נוקיה לצמוח שוב. מנכ"ל NSN, רג'יב סורי, התמנה למנכ"ל הקבוצה והצליח לבלום שישה רבעונים רצופי הפסדים של חטיבת הטלקום. כעת הוא צריך להגדיל מחדש את נתח השוק של החברה, ומהר. עסקי הטלקום המאוחדים עם אלקטל ייתנו לנוקיה דריסת רגל בשווקים שבהם היא לא נחשבת כספקית מובילה.

 

מטה נוקיה בפינלנד. הקרב על הצרכן האסייתי מטה נוקיה בפינלנד. הקרב על הצרכן האסייתי צילום: בלומברג

 

שוק שמרן

 

מבחינה זו חשוב לזכור שעולם תשתיות התקשורת הוא עולם שמרן שלא אוהב שינויים קיצוניים - פריסת רשת תקשורת היא עסק יקר והציוד לא מוחלף חדשות לבקרים. פירוש הדבר הוא שלקוח קיים הוא לקוח נאמן. החברות הסיניות חוו זאת על בשרן, לאחר שהניסיון שלהן להיכנס לשוקי העולם המפותח נחל מפלה. גם בגלל שהממשל האמריקאי טען שקשריהן עם הממשלה הסינית עלול לבוא לידי ביטוי בשימוש שייעשה בציוד שלהן לצרכי ריגול.

 

דבר אחד עדיין לא ברור בעסקה - האם נוקיה תרכוש את אלקטל־לוסנט כולה או רק את חטיבת תקשורת הסלולר שלה. מה שבטוח זה שהאיחוד הוא צעד אסטרטגי שישפר את מצבן של שתי החברות בשווקים שבהם הן כבר פעילות כמו ארה"ב, אירופה ויפן, ואף יאפשר להן דריסת רגל בשוק הסיני.

 

 

 

אין תגובות
בטל שלח