$
מכשירים ומדריכים

פרויקט כלכליסט

טכנוסטלגיה: קסיו יוצאת מה-Shock

בשנות השמונים והתשעים היה קשה להתחמק מהשעונים, המצלמות והסינתיסייזרים של קסיו. פספוס מהפכת המובייל איים לחסל אותה, עד שהשוק היפני והמוזיקאים עזרו לה להמריא מחדש. כתבה ראשונה בסדרה, המתחקה אחר שורשי ענקיות הטכנולוגיה של פעם

רפאל קאהאן 15:3118.03.15

אם שמות כמו Shock־G, או Casiotone מעוררים בכם תחושת נוסטלגיה חזקה, מלווה במחשבות על חותלות ושיער נפוח, כנראה הייתם בסביבה בעשור שבו קסיו (Casio) שלטה ביד רמה בעולם האלקטרוניקה הצרכנית.

החברה היפנית היתה אחת הבולטות בעולם בשנות שמונים והמשיכה לזכות להצלחה גם בעשור לאחר מכן, אך בשנים האחרונות אנו שומעים עליה פחות ופחות. בפסקאות הבאות ננסה להבין איך זכתה קסיו להצלחה גלובלית גדולה כל כך, מדוע היא אינה משחזרת אותה כיום, וכיצד בכל זאת מצבה משתפר.

 

במסגרת פרויקט "טכנוסטלגי" נחזור בכל פעם לחברה אחרת שהשפיעה רבות על ענף הטכנולוגיה בעבר, ונבדוק מה מצבה בהווה ומה היא מתכננת לשנים הבאות.

 

 

עבר: שליטי השעונים

 

טדאו קשיו, מהנדס ייצור במקצועו, הקים את קסיו ביפן ההרוסה שאחרי מלחמת העולם השנייה. המוצר הראשון של החברה היה בכלל טבעת שאפשרה לעשן סיגריה מבלי להחזיק אותה ביד, אבל אז, ב-1949, נתקל קשיו במכונות חישוב חשמליות בתערוכת עסקים בטוקיו.

 

בעזרתם של אחיו הוא השקיע את כל הרווחים מטבעות העישון בפיתוח מכונת חישוב משלו, שיצאה לשוק שמונה שנים לאחר מכן וכללה חידושים לא מעטים ביחס למכונות המקובלות באותה תקופה כמו שימוש במנוע מבוסס סלילים. זו היתה לידתו של המותג Casio Computer.

 

המחשבון הראשון של קסיו המחשבון הראשון של קסיו

 

החדשנות של קסיו לא עצרה במכונות חישוב: היא עמדה מאחורי המחשבון השולחני הראשון שהיה ניתן לתכנות ויצא לשוק ב-1967, וחמש שנים לאחר מכן השיקה את מחשבון הכיס הראשון - שהיה הראשון בסדרה מוצלחת אשר שמרה על מחיר סביר ואיכות גבוהה. באותה תקופה, תחילת שנות השבעים, היא הספיקה לשווק גם את המדפסת הראשונה שהתבססה על הזרקת דיו.

 

ואולם, המהפכה האמיתית הגיעה באמצע אותו עשור: ב-1974 הוציאה קסיו לשוק את "קסיוטרון". הוא היה שעון היד הדיגיטלי הראשון שהתבסס על תצוגת LCD וצויד בתאריכון אוטומטי מובנה. זו היתה יריית הפתיחה של קסיו בדרכה להפוך לאחת מיצרניות השעונים הדיגיטליים הגדולות בעולם, לצד חברות כמו סווטש וסייקו. אנשי הפרסום של קסיו ידעו איך להשתמש בתרבות הפופ לטובתם, ושעון המחשבון שלה כיכב מאז יציאתו ב-1980 בסרטים כמו "מועדון ארוחת הבוקר" ו"בחזרה לעתיד", עטיפות אלבומים כמו "Wrapped Around Your Finger" של Police, ולאחרונה גם על זרועו של וולטר ווייט בסדרה "שובר שורות".

 

שעון הג'י-שוק הראשון שעון הג'י-שוק הראשון

 

השעון Shock-G, מצדו, התפרסם בדרך אחרת: אמינותו וקשיחותו הפכו אותו לחביבם של חיילים אמריקאים רבים, הוא הוזכר בספר ובסרט "בלאק הוק דאון", והשעונים אף קיבלו הסמכה רשמית מנאס"א לשימוש במשימות חלל. דגם ה-FW91 זכה לפרסום חיובי קצת פחות, כשהפך לשעון העצר התקני בפצצות ובמטעני החבלה של אל קעידה: הגרדיאן הבריטי אף פרסם מסמך אמריקאי צבאי רשמי שבו מונחים הכוחות לזהות את פעילי ארגון הטרור על פי השעון הזול והמפורסם.

 

הווה: מזל שיש את יפן

 

בשנים האחרונות קסיו מוצאת את עצמה מתחת לרדאר בעולם: סדרת השעונים הגדולה האחרונה שהשיקה החברה, שכונתה Edifice וניסתה לפנות לשוק יוקרתי מעט יותר. בניגוד ל-G-Shock וחבריו, לא זכתה הסדרה להצלחה מסחררת. דווקא כיום, בתקופה שבה שעון חכם הוא ביטוי הבאז החם ביותר בעולם הטכנולוגיה, נראה שקסיו אינה ממהרת להצטרף לטרנד הזה. חלק משעוני סדרת +G-Shock מאפשרים קבלת התראות ממספר מצומצם של דגמי סמארטפונים, וסדרת G'Mix מאפשרת לשלוט בנגני המוזיקה של האייפון והגלקסי, אבל בכך זה מסתכם.

 

שעון קסיו מחובר למנגנון יזימה של מטען נפץ שעון קסיו מחובר למנגנון יזימה של מטען נפץ

 

אמנם עדיין לא ברור אם השעונים החכמים הם מהפכה או בועה, אך בקסיו עלולים לגלות שזו המהפכה השנייה שהם מפספסים בתוך עשור: התחזקות המובייל תפסה את קסיו לא ממש מוכנה, והפכה רבים ממוצריה לרלוונטיים הרבה פחות. לא רק השעונים נפגעו, אלא גם מוצרים כמו Exilim - שנחשבה שנים לאחת מסדרות מצלמות הכיס האיכותיות ביותר, ופרצה דרך עם יכולות כמו שילוב מסך LCD וזום אופטי מובנה. בין אפריל 2007 לדצמבר 2008, התקופה שבה האייפון הושק והחל לצבור תאוצה, איבדה מניית קסיו 75% מערכה.

 

ואולם, בשנים האחרונות קסיו מתאוששת: מנייתה מתחזקת בהדרגה מאז 2012, ותוצאותיה הכספיות כיום לא מזהירות אבל סולידיות. ברבעון האחרון של 2014 היא הציגה הכנסות של כ-700 מיליון דולר ורווח נקי של 60 מיליון דולר. דווקא תחום המובייל, שאחראי במידה רבה למשבר שממנו סבלה החברה, היה חבל ההצלה שלה: היא חברה למיזם משותף עם NEC במטרה ליצור סמארטפונים לשוק היפני, והתמקדה במכשירי אנדרואיד חסיני נפילות, ברוח סדרת G-Shock. בעולם מכשירים אלה אינם מוכרים במיוחד, אך ביפן הפך המיזם לגורם השני בכוחו בתחום הסמארטפונים, והחזיר מעט צבע לפניהם של בכירי קסיו.

 

החברה גם עדיין תופסת מקום מרכזי בתחום המוזיקה האלקטרונית: היא היתה מהראשונות להשיק מקלדות סינתיסייזר פשוטות וזולות תחת מותגים כמו קסיוטון, שהפכו לציוד הכרחי עבור להקות הפופ של האייטיז. קסיו אמנם לא נחשבת ליצרנית בסדר הגודל של ימאהה או קוואי, אבל גם כיום מוצריה מוצעים למכירה בלא מעט חנויות כלי נגינה, ופונים כעת לחובבים יותר מאשר ללהקות מקצועיות.

 

עתיד: מחפשים רווחים

 

קסיו, בעבר וגם כיום, היא חברה שמרנית שממעטת לצאת לתקשורת. בכיריה כמעט אינם מתראיינים, והיא אינה נוהגת לפרט תוכניות עתידיות. נשיא ומנכ"ל החברה, קזואו קשיו, הגדיר לאחרונה את אחד מיעדיה כהעלאת שולי הרווח של המוצרים ל-15% בממוצע, לאחר שבשנה שעברה הם עלו מ-5.8% ל-8.5%.

 

ייתכן ששיווק מוצרים נוסטלגיים יעזור לה בכך: רק לאחרונה נמכר ב-ebay שעון הקסיו שענד מרטי מקפליי ב"בחזרה לעתיד" בעשרות אלפי דולרים. התרבות הפופולרית עדיין זוכרת את החברה היפנית לחיוב, ואם היא תשתמש במותג שלה כפי שעשתה בעבר, היא עשויה לחזור למרכז הבמה העולמית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x