$
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

Revizer הישראלית רוכשת את Sterkly האמריקאית

סכום הרכישה מוערך ב-20 מיליון דולר; שתי החברות עוסקות בתחום השתלת הפרסומות בפלטפורמות שונות והעסקה תהפוך את ריווייזר לאחת הגדולות בעולם בשוק זה. 60 עובדי סטרקלי ייקלטו בחברה הישראלית

אסף גלעד 06:5910.03.15
עמק ההורדות הישראלי מתרחב לחו"ל ויוצר ענקית בתחום השתלות הפרסום באינטרנט. ריווייזר (Revizer) הישראלית רוכשת את סטרקלי (Sterkly) האמריקאית בעסקה שמוערכת בכ-20 מיליון דולר בעסקה מורכבת הכוללת מזומן ומניות, כך נודע ל"כלכליסט". סכום העסקה צפוי לגדול בעוד כמה עשרות מיליוני דולרים נוספים בשנים הקרובות בהתאם לעמידה באבני דרך.

 

בכך, הופכת ריווייזר מתל אביב לאחת החברות הגדולות בעולם בתחום השתלת הפרסומות ברשת, אחת מתעשיות האינטרנט החשאיות והרווחיות ביותר בישראל. ענף השתלת הפרסומות מעודד משתמשי מחשב אישי להוריד תוכנות חינמיות למחשב או לדפדפן, כמו תוכנות השוואת מחירים או נגני מדיה ולאחר מכן 'מזריק' באנרים בעמוד בנוסף לבאנרים ששולבו בו במקור על ידי האתר. זהו מודל עסקי המאפשר למפתחי אפליקציות להרוויח מפרסום על אפליקציות שפיתחו, ומהצד השני מספק אפליקציות בחינם למשתמשים.

 

במסגרת העסקה, תתמקד סטרקלי בהזרקות פרסומות מתוך תוכנות להורדה למחשב האישי, ואילו ריווייזר תתמקד בהזרקה מתוך תוספים לדפדפן. 60 עובדי סטרקלי בסן דייגו יצטרפו כעת למצבת העובדים של החברה הישראלית, שתכלול יחד עמם 170 איש.

 

אתר רווייזר אתר רווייזר

 

תחום השתלת הפרסומות על גבי אתרים נחשב לאחד השנויים במחלוקת בעמק ההורדות הישראלי. הוא זכה לביקורת מצד גולשים, חברות אנטי וירוס וענקיות כמו גוגל, יאהו ומיקרוסופט על כך שהמשתמשים נחשפים אגב כך למספר גדול יותר של באנרים ועל שחווית המשתמש שלהם עוברת מניפולציה, למרות שהדבר מובהר להם במסגרת תהליך ההורדה. גם אתרי התוכן והמפרסמים מתנגדים לכך שאתריהם יכוסו בפרסומות שלא הם בחרו מלכתחילה. לכן מקפידות החברות הפעילות בו להוריד פרופיל תקשורתי, אם כי חלקן כבר גדולות מדי לשם כך.

 

למי שייך הדפדפן שלכם?

 

חברות ההשתלה טוענות כי המשתמש 'שייך' להן מאחר והסכים באופן פעיל להשתלת פרסומות בדפדפן שלו, ועל כן הפרסומות שהן משתילות מותאמות אישית טוב יותר למשתמש מאשר הפרסומות המגיעות מאתר האינטרנט. הענף נחשב לחוקי, משגשג ורווחי מאוד. ועם זאת מהלך המיזוג משקף את המאמץ של חברות ההשתלה ולהגיע להסדרים עם ענקיות מחשוב כמו מיקרוסופט וגוגל, בכדי לקבל לגיטימיציה גדולה יותר, להסדיר את השוק ולהגביר את השקיפות בו כלפי המשתמשים.

 

מי מחפש את הקליקים שלכם? מי מחפש את הקליקים שלכם? צילום: shutterstock

 

שתי החברות, ריווייזר וסטרקלי הובילו בשנים האחרונות את שוק השתלת הפרסומות, לצד חברות אמריקאיות שהבולטת שבהן היא 50onRed. סטרקלי אף נהגה להשתמש בשיטות הפצה אגרסיביות, ובשנת 2013 טענה חברת המחקר Spider.io כי הפיצה תוכנה חינמית להקלטת שירים מתוך יוטיוב, תוך שהיא משתילה פרסומות על גבי האתר עצמו ללא ידיעתו.

 

הפרסומות כללו גם באנרים של מפרסמי פרמיום כגון אמזון, אמריקן איירליינס ובלקברי, ככל הנראה ללא ידיעתם, אותם השיגה סטרקלי על ידי חיבור מותחכם לבורסות פרסום. החברה אף אימצה לעצמה כמה שמות אחרים כמו Sambreel ו-AdMatter וכן החזיקה מספר חברות בנות דוגמת Yontoo ו-Alactro שפיתחו תוכנות שונות.

 

רפורמה בהשתלת הפרסומות

 

בשנתיים האחרונות הכריזו ענקיות דוגמת יאהו, גוגל ומיקרוסופט על מאבק במשתילי הפרסומות ואלה נדרשו להתאים את עצמן למציאות החדשה. בחודשים האחרונים מובילה ריווייזר, יחד עם חברות נוספות דוגמת פריון, קרוסריידר ואיירון סורס הישראליות, וכן IAC האמריקאית מובילות הסדרה של תחום השתלות התוכנה מול מיקרוסופט. הסדרה שכזו עשויה למנוע, למשל, הפרה של הגדרות אבטחת המידע במחשב האישי כפי שקרה בחודש שעבר כאשר קומודיה וסופרפיש הישראליות סייעו להשתלת פרסומות במחשבי לנובו וגרמו אגב כך לפרצת אבטחה חמורה.

 

כיום פועלות סטרקלי וריווייזר תחת הנחיות מחמירות יותר, הכוללות גילוי נאות של שמן בכל תוכנה המופצת על ידן, וכן מתן אפשרויות הסרה מוחלטת או אי-הורדה מתקדמות למשתמשים.

 

ריווייזר גם ערכה מספר שינויים ארגוניים שכללו את רכישת בראוזי, חברת מונטיזציה למובייל, והחלה לפתח פעילות בתחום הפרסום הפרוגרמטי. היא אמנם פיטרה כמה עובדים בדצמבר האחרון, אך מהר מאוד גייסה עובדים חדשים בישראל, והחל מהשבועות האחרונים היא מעסיקה כבר 170 איש. בין המשקיעים בחברה נמנית קרן ההון סיכון פיטנגו של רמי קליש וחצי פרס, שהובילו השקעה של 20 מיליון דולר , מתוכה 15 מיליון דולר בקניית מניות מהיזמים דניאל סגיס, שגיא מלאכי ודודי לסרי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x