$
הייטק והון סיכון

בלעדי לכלכליסט

נלחמת בשבילכם: Namogoo גייסה 5 מיליון דולר כדי להיאבק במשתילי פרסומות

מנכ"ל החברה הישראלית: "כולנו מכירים את ה'פופ-אפים' הקופצים בדפדפן שלנו, החברות מאחוריהם אוספות עליכם פרטים מבלי שידעתם". החברה גייסה את הסכום מקרן בלאמברג , משרד הפרסום אדלר-חומסקי וקרנות ישראליות

אסף גלעד 10:0022.02.15

תעשיית האינטרנט הישראלית משופעת בחברות שמצאו דרכים יצירתיות לפרסם על מסך המחשב והסמארטפון שלכם, גם אם אלה נעשות לפעמים בדרכים מפוקפקות. קוביות קופצות וריבוי פרסומות שמשבשות את המראה המקורי של האתר פוגעים לא רק בחווית המשתמש שלכם, אלא גם בבעלי האתרים ובמפרסמים שלהם. רק טבעי הוא שחברה שתנקה את המסך שלכם מפרסומות מפוקפקות תהיה גם היא ישראלית.

 

הסטארט-אפ הישראלי נמוגו (Namogoo) שהוקם לצורך כך כבר גייס 5 מיליון דולר מקרן בלאמברג, הקרנות הישראליות 83North ואינימיטי, משרד הפרסום אדלר-חומסקי ו- Founders Guild של משפחת וולפסון, לשעבר משקיעה דומיננטית בנס טכנולוגיות. "כולנו מכירים את ה'פופ-אפים' הקופצים בדפדפן שלנו", אומר חמי כץ, מנכ"ל החברה. "אלה חלונות קופצים שקשה להסיר. לחלקם התרגלנו, ולחלקם אנחנו אפילו לא מודעים, אבל חברות שגורמות לכם להוריד תוספים לדפדפן או תוכנות למחשב אוספות עליכם פרטים מבלי שידעתם".

 

חמי כץ ואוהד גרינשפן. "רובם של מנהלי האתרים תופסים את המצח כשאנחנו מראים להם מה קורה לממשק שלהם" חמי כץ ואוהד גרינשפן. "רובם של מנהלי האתרים תופסים את המצח כשאנחנו מראים להם מה קורה לממשק שלהם" צילום: אפרת סער

 

כיצד זה עובד?

 

תוכנות המוצעות להורדה בחינם, כמו למשל תוכנות אנטי וירוס, הורדות קבצים, השוואת מחירים או נגני מדיה מגיעות בדרך כלל במשולב עם תוכנות נוספות או עם רכיבים שונים שגורמים לשינויים בדפדפן או במחשב האישי. "כמה מתוכנות האנטי-וירוס הנפוצות מייצרות הכנסה מכך שהן מאגדות בתוכן תוכנות נוספות, עם ההורדה למחשב המשתמש", אומר כץ. "אלה תוכנות ותוספים שאנחנו מורידים, לא תמיד בידיעתנו, שלא פעם מתמקדים בהזרקת פרסומות נוספות על הקיימות לעמוד או בשינוי דף הבית שלו. לרבים ברור שתוכנות האנטי וירוס לא מספקות את הסחורה". אפילו ניר צוק, מייסד פאלו אלטו נטוורקס, אמר כבר פעם כי תוכנות האנטי וירוס, לא רק שהן אינן נלחמות בתעשיית תוספי הזרקת הפרסומות, אלא הם גם משתפות איתן פעולה. לפי כץ, 30% מהמשתמשים בכל רגע נתון סובלים מתוכנות המשבשות את חווית המשתמש.

 

תוכנות המשתילות פרסומות על גבי הדפדפן ללא ידיעת האתר עליו הן מופיעות אינן מעשה בלתי חוקי, אך הן נחשבות בגדר הפרה של כללי המשחק באינטרנט. חלקן גם משתילות פרסומות שפוגעות במשתמשים ומכילות תכנים מיניים או אלימים. חלקן אפילו מציגות ציונים מזויפים למוצרים שדורגו על ידי המשתמשים בדרך אחרת או משלבות באתר מסוים פרסומות של המתחרה שלו בכוונה להסיט גולשים למתחרים, ללא ידיעתו של בעל האתר.

 

התופעה צמחה בשנתיים האחרונות והפכה למקור הכנסה מרכזי לחברות סטארט-אפ ופרסום רבות, חלקן גם ישראליות, הפכה לאבן המחלוקת בין ענקיות הפרסום באינטרנט כמו גוגל ויאהו לבין מספר חברות תוכנה ישראליות, הבולטת שבהן היא בבילון, שסייעה ללא ידיעתה להפצת רכיבי הזרקת פרסומות לפני יותר משנה וחצי. בנמוגו מסבירים כי שיעור החברות הישראליות בענף המפוקפק הזה מגיעה לכ-30%. שיעור גבוה, אך עדיין לא כזה שצובע אותו כ"ישראלי".

 

אבל לא מדובר רק בהזרקה של פרסומות לאתרי האינטרנט או בהקפצת פופ-אפים. כץ מספר על רכיבי תוכנה שרצים ברקע על גבי מערכת ההפעלה או הדפדפן שמשדרים מידע על מאפייני המשתמש אל יצרניות התוכנות הזדוניות. מעבר להפרת הפרטיות, מדובר בגניבת דאטה או בהסטה של טראפיק שמאפשרת לתוקפים למקד את הפרסום שלהם במשתמש או למכור נתונים מפולחים עבור מפרסמים אחרים. ונוסף על הפרת הפרטיות, מדובר בתוכנות שגם מאטות את פעולת המחשב.

 

נמוגים ונעלמים

 

שם החברה מגיע מהמילה נמוגו, כלומר נעלמו, מה שמבקשת החברה לעשות לגנבי הפרסום והדאטה. היא נוסדה בידי היזמים חמי כץ ואהד גרינשפן. כץ, לשעבר מנהל האתר הישראלי של Double Verify, חברה ניו יורקית שנוסדה בידי ישראלים ועוסקת בבדיקת נאותות של פרסומות ובהתאמתן לאתרים. החברה סגרה את מרכז הפיתוח שלה בישראל לפני כשלוש שנים והעבירה עשרות עובדים לניו יורק וכץ העדיף להישאר בארץ.

 

גרינשפן הוא יזם סדרתי מתחום המסחר האלקטרוני ושימש קודם לכן חוקר ותיק מ- IBM המתמחה בביג דאטה ומערכות לומדות וקודם לכן הקים את אפליקציית Fashioholic, שהציגה "משחקים רציניים" משולבות בתוכן מסחרי, אותה עזב בכדי להקים את נמוגו. כשנה לאחר ההקמה, נראה שהשניים על המסלול. מלבד גיוס של 5 מיליון דולר ממשקיעי צמרת, הם כבר משרתים אתרי אינטרנט רבים בחו"ל שאינם מוכנים להזדהות בשמם.

 

נמוגו מציעה לאותם האתרים שירות אבטחה מבוסס ענן, בדרך המקובלת כיום לצרוך שירותי סייבר, שלומד את התנהגותן של נוזקות (Malware) ומאתר אותן בזמן אמת עד לחסימתן. יכולת החישוב של המערכות של נמוגו מסוגלות לנטר נוזקות רבות בבת אחת ולזהות התנהגות זדונית בקצבים מהירים.

 

בנוסף, החברה מציעה פתרון המגן על הרכיבים הזדוניים מכל מקום בו הם נמצאים: מהדפדפן, ממערכת ההפעלה או מרשת התקשורת. לקוחותיה של נמוגו הם אתרי המסחר האלקטרוני, השירותים הפיננסיים והחדשות שלהם האינטרס הגדול ביותר למנוע גניבת נתונים על משתמשים או גניבה של שטחי פרסום. אתרים אלה משקיעים מיליונים באבטחת מידע מפני נוזקות ווירוסים, או באופטימיזציה של דף הבית שלהם, אך שוכחים מהאקרים שפוגעים בחווית המשתמש.

 

למעשה, מרבית האתרים כלל לא מודעים לבעיה, כיוון שהיא באה לידי ביטוי רק לעיני משתמשים מסוימים שהורידו תוכנות זדוניות. "רובם של מנהלי האתרים תופסים את המצח כשאנחנו מראים להם מה קורה לממשק שלהם", אומר אהד גרינשפן, שותפו של כץ להקמת החברה. "רובם לא מודעים לכך ש- 30% מהמשתמשים, או כמיליארד גולשי אינטרנט, גולשים מתוך מכשירים שנדבקו בנוזקות משבשי ממשק ולמעשה חווים את האתר לא כמו שהיוצר שלו רצה".

 

נמוגו אינה הראשונה שקמה לטפל בבעיית שיבוש הממשק מצד נוזקות. יאהו כבר רכשה חברה ישראלית אחרת, Clarity Ray, בקיץ האחרון והקימה על בסיסה את מרכז אבטחת הפרסומות שלה.

 

החברה מעסיקה כיום תשעה עובדים ובכוונתם של כץ וגרינשפן לגייס עוד 14 עובדים מתחומים של הנדסה, ניהול מוצר ושיווק. מעבר למוצר המונע את שיבוש חווית המשתמש, בחברה רוצים לפתח סל של פתרונות אבטחה גם עבור שרתים והרשת הארגונית. החברה ממוקמת ברעננה, הרחק מ'עמק ההורדות', שמרוכז ברובו סביב שדרות רוטשילד או רמת החייל בתל אביב. על התגובות שמקבלים כץ וגרינשפן מיצרניות של תוכנות המשבשות את פעילות האתרים, השניים לא מעוניינים להגיב. "מעדיפים שלא להרחיב, אנחנו ממוקדים במטרה שלנו".

 

Namogoo

מייסדים: חמי כץ ואהד גרינשפן

עובדים: 9

מיקום: רעננה

גייסה: 5 מיליון

בטל שלח
    לכל התגובות
    x