2014: השנה שאמזון היתה שמחה לשכוח
השנה החולפת היתה הגרועה ביותר עבור החברה מאז 2008: מנייתה צנחה ב-22%, הסלולרי הראשון שהשיקה נחל כישלון צורם, מהלכי ייעול מערך המחסנים שלה גררו הפסדים והמשקיעים נטשו אותה לטובת עליבאבא ומתחרות אחרות
16:43
01.01.15
לא כולם חגגו אתמול עם בקבוקי שמפניה את השנה החדשה: מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס ישמח לשכוח את 2014, שהיתה השנה הגרועה ביותר מבחינה פיננסית עבור החברה שהקים מאז 2008. הצניחה במניית החברה לאורך השנה עלתה לבזוס באבדן של 7.4 מיליארד דולר מהונו האישי.
קראו עוד בכלכליסט:

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוסצילום: בלומברג
גורם מרכזי לאמון הנמוך של בעלי המניות בחברה היה הכשלון המדהד של סמארטפון הפייר פון: הוא הושק ביוני תחת סיקור תקשורתי נרחב בשל חידושים כתצוגה תלת ממדית וממשק משתמש ייחודי מבוסס תנועות מחוות. בחודש הראשון לאחר ההשקה מכרה החברה 35 אלף יחידות בלבד וברבעון השלישי של השנה עדיין היתה תקועה עם מלאי של מאות אלפי מכשירים בשווי 83 מיליון דולר - מה שגרר הפסדים בהיקף של 170 מיליון דולר.
הפייר פון לא היה הבעיה היחידה של אמזון השנה: למרות גידול של 20% בהכנסות הרבעון השלישי, שהסתכמו ב-20.6 מיליארד דולר, החברה סיימה אותו עם הפסד עצום של 437 מיליון דולר, הגדול ביותר מזה 14 שנה, שנוצר בשל השקעות הענק של החברה ברשת מחסנים חדשה שנועדה לקצר את זמני האספקה ובפרויקטים שנויים במחלוקת כמו מיזם שינוע המוצרים באמצעות מסוקים זעירים נשלטים מרחוק, בנוסף להפסדים הקשורים בפייר פון. בנוסף הוצאה החברה סכומים גדולים על שירותי ענן, הפקת סדרות מקור ורכישת חברת Twitch.
במקביל, עמדה אמזון השנה מול האיום החדש ממזרח: ענקית האינטרנט הסינית עליבאבא, שגייסה בספטמבר 20.8 מיליארד דולר בבורסת ניו יורק והפכה בעקבותיה לחברת האינטרנט השלישית בגודלה בעולם. מנכ"ל עליבאבא ג'ק מא הצהיר אמנם שעליבאבא מתעניינת כרגע בעיקר ביבוא מוצרים מרחבי העולם ומכירתם בשוק הסיני, אבל את התקשורת והמשקיעים של אמזון זה כנראה לא ממש משכנע.


