$
חדשות טכנולוגיה

יש כסף בסקסטינג: סנאפצ'ט גייסה 485.6 מיליון דולר

אפליקציית הצ'ט, שמשמשת בעיקר למסרים מיניים בין בני נוער, גייסה את הסכום ממשקיעי ענק כקליינר פרקינס ויאהו. הגיוס בוצע לפי שווי של 10 מיליארד דולר, על אף שלחברה אין עדיין הכנסות משמעותיות

עומר כביר 11:5101.01.15
האם שוק הטכנולוגיה נמצא בבועה? השאלה הזו עדיין פתוחה לדיון, אבל מה שבטוח הוא שלפחות חלק ממנו קיים כרגע בבועה - פלח המסרים המידיים. אם היה בכך עוד ספק אחרי שפייסבוק קנתה את ווטסאפ בכ-22 מיליארד דולר, עכשיו באה המתחרה סנאפצ'ט (Snapchat), משלימה סבב גיוס לפי שווי של כמעט חצי ווטסאפ ומסירה את אחרוני הספקות.

לפי דיווח של סוכנות בלומברג, אפליקציית המסרים הזמניים השלימה בימים האחרונים גיוס של 485.6 מיליון דולר, לפי שווי מוערך של 10 מיליארד דולר או יותר. החברה לא חשפה את זהות 23, ואולם לפי בלומברג אלו כללו את קרן ההון סיכון Kleiner Perkins Caufield & Byers ואת יאהו. הפורטל המקרטע רכש השנה כמה חברות מסרים מידיים וייתכן שההשקעה בווטסאפ נועדה לשמש כפתח לקניית החברה או ליצירת שיתוף פעולה עמה, שכן ניכר שיש עניין מצד יאהו להיכנס לפעילות משמעותית בתחום. אבל הסיפור המשמעותי בהשקעה הוא השווי העצום שהוצמד לסנאפצ'ט, שעומד לפי הערכות של 10 מיליארד דולר לפחות.

 

שירות התשלומים סנאפקש שהחברה בוחנת שירות התשלומים סנאפקש שהחברה בוחנת

 

לא מדובר בחברה הטכנולוגיה שזכתה השנה לשווי הגדול ביותר - לאובר הוצמד שווי של 40 מיליארד דולר וזה של יצרנית הסמארטפונים הסינית שיאומי עומד על 46 מיליארד, כשלפי הערכות השנה יכולה החברה להגיע לשווי של 100 מיליארד דולר.

 

ואולם, לאובר ולשיאומי יש מודל עסקי מצליח שמספק לחברות הכנסות קבועות משמעותיות. לסנאפצ'ט, לעומת זאת, אין עדיין הכנסות משמעותיות. החברה אמנם החלה להתנסות לאחרונה בשירות העברת כספים ובשילוב פרסומות - אך שני התחומים הללו פעילים בצורה מוגבלת מאוד, רק בארה"ב ועדיין לא הוכיחו את עצמם כמקור רווח -  בוודאי שלא באופן שמצדיק הערכת שווי של 10 מיליארד דולר.

 

יש כיוון לרווח, אבל עדיין לא הכנסות משמעותיות. סנאפצ'ט יש כיוון לרווח, אבל עדיין לא הכנסות משמעותיות. סנאפצ'ט צילום: בלומברג

 

סכנה למשקיעים?

 

הסיבה העיקרית להערכת השווי הגבוהה היא כנראה המחיר ששלמה פייסבוק כדי לרכוש את ווטסאפ - 19 מיליארד דולר במועד חתימת העסקה, שצמחו עד השלמתה כמה חודשים מאוחר יותר לכמעט 22 מיליארד, הודות לעלייה במניות פייסבוק בזמן שחלף. נתונים שפרסמה פייסבוק בדו"ח הרבעוני האחרון שלה חשפו שרק חלק קטן מעסקה זו היה בעל ערך אמיתי - כמו 2 מיליארד דולר לשווי המשתמשים באפליקציה או 228 מיליון לטכנולוגיה - בעוד הרוב, 15.3 מיליארד דולר, נפל תחת ההגדרה המעורפלת Goodwill.

 

אפליקציות מסרים מידיים יכולות להיות עסק אמיתי עם הכנסות ורווחים משמעותיים, אבל עד עכשיו הן לא הוכיחו את עצמן ככאלו ולא הציגו לציבור מודל עסקי שיצדיק את השווי העצום שמוצמד עליהן. וכמו כל בועה טובה, אלא עם החברות האלו יפסיקו לדבר ויתחילו לייצר הכנסות משמעותיות בתקופה הקרובה, היא עלולה להתפוצץ למשקיעים בפנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x