• תפריט
חדשות טכנולוגיה

כלכליסט מציג: כך ייראה עולם הטכנולוגיה ב–2015

הלפטופים הקטנים והזולים יחזרו למרכז הבמה על חשבון הטאבלטים, מהפכת המציאות המועשרת תפרוץ, גורל השעונים החכמים ייקבע, מערכות ההפעלה ידברו זו עם זו, הסמארטפונים מסין יהיו איכותיים יותר ועוד אפליקציות יהפכו חינמיות. שש תחזיות טכנולוגיות לשנה הבאה

כתבי כלכליסט 22:1924.12.14

1. מערכות ההפעלה יתאחדו / עומר כביר

סמארטפון, מחשב, מכונית — אותה מהפכה

 

עד לא מזמן מערכות הפעלה היו איים בודדים. היתה אחת למחשב האישי, אחרת למובייל ועוד אחת לטלוויזיה חכמה, והן כמעט לא תקשרו זו עם זו — גם אם נוצרו בידי אותה חברה. ואולם, לאחרונה החלו גוגל, אפל ומיקרוסופט ליישם את מה שהצרכנים רוצים לראות כבר מזמן: חוויה רציפה ונוחה במעברים בין עבודה על המחשב הנייד, הסמארטפון והטאבלט.

 

CarPlay, מערכת ההפעלה של אפל למכוניות CarPlay, מערכת ההפעלה של אפל למכוניות

 

בשנים האחרונות ביצעו ענקיות הטכנולוגיה שורת מהלכים לקירוב מערכות ההפעלה זו לזו. ווינדוס 8 נועדה להתאים הן לטאבלט והן למחשב — אך זכתה לתגובה שלילית, בין השאר בגין דחיסת שני ממשקים שונים מאוד למערכת אחת. אפל מצדה מקרבת את iOS ו־OS X יותר ויותר: העדכון האחרון של מערכת ההפעלה למק מאפשר, בין היתר, קבלת שיחות טלפון והודעות טקסט במחשב. אחרי הצעדים הראשוניים האלה, 2015 תהיה השנה שבה ההבדלים בין מערכות ההפעלה לפלטפורמות השונות יימחקו באמת. שלא במקרה, זו גם השנה שבה מהפכת המחשוב הלביש ומהפכת האינטרנט של הדברים עשויות לפרוץ.

 

החזון המגובש ביותר בתחום שייך כנראה לגוגל. החברה יצרה גרסאות מותאמות של אנדרואיד לשעונים, טלוויזיות וכלי רכב, והסמארטפון של המשתמש נועד להיות מעין Hub — אמצעי שליטה ותקשורת ביניהם. לאפל יש חזון דומה. אצלה האייפון אמור להתחבר לשעון החכם אפל ווטש ולמערכת ההפעלה לכלי רכב CarPlay. לצדו גם iCloud ימלא תפקיד גישור חשוב: כבר כיום מאפשר שירות הענן עבודה המשכית באייפון, באייפד ובמק. הכיוון נראה ברור: הרבה מכשירים, ומערכת הפעלה אחת שתשלוט בכולם.

 

2. לא נשלם על אפליקציות / נמרוד צוק

המפתחים יעברו להתבסס על פרסומות

 

עם יד על הלב, מתי בפעם האחרונה שילמתם כדי להוריד אפליקציה? אם אתם משתמשי אנדרואיד, כנראה די מזמן. אם אתם משתמשי אייפון, כנראה קצת פחות מזמן. כך או כך, ב־2015 יש סיכוי טוב שלא תוציאו על אפליקציות אפילו שקל אחד.

 

חנות האפליקציות גוגל פליי חנות האפליקציות גוגל פליי

 

בשנתיים האחרונות יותר ויותר מפתחי אפליקציות הבינו שעדיף לחלק אותן בחינם, ולהתבסס על מכירת פיצ'רים מתקדמים ותכנים בתשלום בתוך היישומים (In-App Purchases). השנה כ־83% מבין 1,000 האפליקציות המובילות באפסטור ובגוגל פליי העדיפו את מודל ה־Freemium (הורדה בחינם, פיצ'רים בתשלום). אפליקציות מקצועיות ומשחקים עדיין נצמדים למודל התשלום, אך גם מגמה זו כנראה תלך ותדעך בשנה הבאה.

 

ואולם, גם ההתבססות על Freemium זמנית: לפי הערכות חברת המחקר IDC, אם כיום פיצ'רים בתשלום מספקים כ־50% מההכנסות הכוללות של האפליקציות, ב־2017 השיעור יעמוד על 25% בלבד והנתח מפרסום יגדל משמעותית. סביר להניח שכבר בשנה הקרובה נראה יותר ויותר אפליקציות שמציעות את כל מרכולתן ללא תשלום, במטרה להגיע למספר משתמשים גבוה ולמקסם את ההכנסות מפרסום.

 

3. הלפטופים הקטנים יחזרו בגדול / ניצן סדן

היחלשות הטאבלטים מעניקה לנטבוקים הזדמנות לעשות קאמבק

 

זוכרים את הנטבוקים של 2010? אותם מחשבים ניידים זעירים בעלי מסך של 10 אינץ', שהספיקו כדי לגלוש בפייסבוק ולהפעיל את אופיס, אבל לא לשום דבר אחר? הם כמעט נכחדו עם עליית האייפד ושאר הטאבלטים, אך 2015 צפויה להיות שנת הקאמבק שלהם. כבר השנה הציגה אסוס, שייסדה את הקטגוריה עם מחשבי ה־Eee, סדרת נטבוקי ווינדוס חדשה בשם EeeBook. אליה הצטרפו גם HP עם סדרת Stream ולנובו הסינית, ויש להניח שגם יצרניות כמו דל, טושיבה ואייסר ייכנסו לתמונה בחודשים הקרובים. רבות מהיצרניות כבר מוכרות מחשבי כרומבוק זולים של גוגל, שאינם זקוקים להתאמות משמעותיות כדי להריץ את ווינדוס, וכבר הפכו לפופולריים יותר מהאייפד בבתי הספר בארה"ב.

 

נטבוק Stream של HP. התעוררות מחודשת נטבוק Stream של HP. התעוררות מחודשת

 

בשנה האחרונה נחלשו הטאבלטים לטובת הפאבלטים, סמארטפונים בעלי מסך של כ־6 אינץ'. ואולם, גם הפאבלטים אינם מספקים את הצורך ביצירת תוכן קלה ונוחה, כפי שמקלדת נטבוק סטנדרטית מאפשרת. במקביל נרשם שיפור משמעותי בביצועי המעבדים הזולים של אינטל, וגם ווינדוס הפכה ליעילה יותר וממוקדת אפליקציות. כל המגמות האלה יוצרות תנאים אופטימליים לחזרתם של הנטבוקים לשוק.

 

הנטבוקים, שנראה כי בשנה הבאה יעלו כ־200 דולר, יציעו יכולות דומות לשל הטאבלטים ורבים מהם יצוידו במסך מגע. הם יקודמו בין היתר בידי מיקרוסופט, שמנסה להכניס יותר מחשבי ווינדוס לבתי הספר בארה"ב ובאירופה, וכן יופצו בעולם השלישי ועשויים להשתלב בתוכניות גוגל ופייסבוק לחיבור גולשים לרשת באזורים נידחים. כל עוד הנטבוקים יישארו פשוטים וזולים, כך שלא יפגעו במכירות הלפטופים ה"רציניים" יותר, הם צפויים לחגוג השנה כאילו זו 2010.

 

4. גורל השעון החכם ייקבע / עומר כביר

השקתו של אפל ווטש תהיה שעת מבחן

 

כבר שנים מבטיחים לנו שאוטוטו השעונים החכמים יעשו ליד שמאל את מה שהסמארטפון עשה לכיס האחורי. החדשות הטובות הן שאחרי 2015 אף אחד כבר לא ידבר איתנו על המהפכה הצפויה: זו תהיה השנה שבה יוכרע סופית גורל השעונים החכמים.

 

אפל ווטש. הרבה תלוי בו אפל ווטש. הרבה תלוי בו צילום: בלומברג

 

שעונים חכמים נמצאים בשוק בגרסאות שונות עוד מהעשור הקודם, אך העניין האמיתי בהם התעורר רק בשלוש השנים האחרונות, עם התפשטות הדיווחים על כניסתה הצפויה של אפל לשוק. ואולם, המהלך המשמעותי הראשון שעורר עניין בינלאומי הגיע דווקא מסמסונג, שחשפה את השעון גלקסי גיר לפני מעט יותר משנה. מאז כמעט כל חברה שמכבדת את עצמה השיקה או חשפה שעון חכם משלה, ובתערוכות הטכנולוגיה נשמר להם מקום מרכזי. גם גוגל דאגה להוציא גרסת אנדרואיד למכשירים לבישים כדי להשתלב בתעשייה המתפתחת. ועדיין, השעונים החכמים הם שוק נישתי קטן וגיקי.

 

אז מה ישתנה בשנה הקרובה? בתחילת 2015 צפוי להגיע לשוק האפל ווטש, וניסיון העבר מלמד שאפל מצטיינת ביצירת מהפכות בתחומים שחברות אחרות נכשלו בהם — האייפוד, האייפון ואפילו האייפד עשו זאת. החזון שאפל הציגה בשעון שלה, לצד עיצובו החדשני והאלגנטי, עוררו עניין אדיר.

 

אם אפל ווטש יהפוך להצלחה של ממש, ניתן לשער שחברות אחרות ימהרו לחקות את ממשק המשתמש שיצרה אפל, במטרה לשכפל את ההצלחה. אם אפל ווטש לא יהפוך ללהיט מיינסטרים, שום חברה כנראה כבר לא תצליח לפצח את השעון החכם, וגורלו ייגזר להיות מכשיר נישה בלבד. במילים אחרות, או שעד סוף השנה הבאה תענדו שעון חכם, או שתשכחו שהיה אי פעם דבר כזה.

 

5. המציאות המדומה תתערבב באמיתית / הראל עילם

למרות הבעיות בגוגל גלאס מהפכת ה־AR תפרוץ השנה

 

כמו המחשוב הלביש, גם המציאות המדומה (VR) היתה במשך שנים מהפכה במצב המתנה ­— עד השנה. שורה של השקעות, השקות ורכישות שמה את ה־VR על המפה, כשהמהלך הבולט היה החלטת פייסבוק לקנות ב־2.2 מיליארד דולר את מפתחת קסדת המציאות המדומה אוקולוס ריפט. מאחורי הקלעים של המהפכה הזאת מסתתר תהליך חשוב לא פחות, שאנו מעריכים כי יהפוך למשמעותי הרבה יותר בשנה הבאה: עליית המציאות המוגברת (AR).

 

Smart EyeGlass של סוני Smart EyeGlass של סוני צילום: בלומברג

 

 

מפתחי המציאות המוגברת מעוניינים לשלב בין העולם המדומה לאמיתי. הפרויקט המפורסם ביותר בתחום הוא גוגל גלאס, אך הוא סבל השנה מעיכובים ובעיות שהפכו אותו למלהיב פחות (ראו "תוצאות האמת"). לצד גלאס פועלים בתחום לא מעט פתרונות, פלטפורמות ואפליקציות, אך רבים מהפיתוחים ראשוניים, מסורבלים ואינם מתקשרים אלה עם אלה. זוהי הסיבה המרכזית שתחום המציאות המוגברצ נשאר עד כה בגדר גימיק, אך מצב זה צפוי להשתנות במהלך השנה הבאה.

 

מגוון רחב של משקפיים חכמים עם מצלמות, דוגמתSmart EyeGlass של סוני, מתחילים לצאת לשוק כבר בימים אלה; חוקרי מציאות מוגברת מגבשים פרוטוקול שיאפשר לכל האפליקציות בתחום לעבוד זו עם זו; והמעניין מכל: חברת ה־AR המסתורית מג'יק ליפ, שגייסה השנה יותר מחצי מיליארד דולר מגוגל ואחרות, אמורה להציג את המוצר שלה ב־2015. לפי ההדגמות המועטות שפרסמה מג'יק ליפ והמידע המצומצם ששחררה, זו תהיה פלטפורמה תלת־ממדית משכנעת שתטשטש את הגבולות בין מציאות לדמיון.

 

השימושים במציאות מוגברת לא מוגבלים לתחום המשחקים או הפנאי, ואימוץ הטכנולוגיה צפוי להתחיל דווקא בעולם העסקי והמקצועי. חברות ענק כמו מוטורולה סולושנס עורכות ניסויים בקסדות AR שיכולות להתריע בפני שוטר על זיהוי פושע ברחוב, להציג בפני מכבה אש את שיעור החמצן באוויר, או לייעץ למהנדס חשמל איזה רכיב להחליף. חברת Daqri מפתחת קסדה שתאפשר למנהלי מפעלים לראות את העולם דרך עיני הפועלים ולשלוח הוראות מדויקות מרחוק. כמו כן, לא מעט בתי חולים ומכוני מחקר רפואיים בעולם המערבי כבר החלו להשתמש במשקפיים חכמים ככלי סיוע במהלך ניתוחים. ב־2015 המגמה הזאת צפויה להבשיל.

 

6. הסמארטפונים מסין יעלו כיתה / רפאל קאהאן

מכשירי הדגל הסיניים יפנו גם למי שמחפשים איכות ולא רק מחיר נוח

 

כשאומרים "מייד אין צ'יינה" בדרך כלל חושבים על מוצרים זולים, המוניים ולא ממש איכותיים. הדימוי הזה לא פסח על יצרניות הסמארטפונים הסיניות, אף על פי שגם אפל ואחרות מייצרות את מכשיריהן במדינת הענק. רבים מהצרכנים שקנו טלפונים חכמים תוצרת סין עשו זאת בעיקר בגלל מחיריהם הנמוכים, ולא בגלל איכותם. ואולם, ב־2015 היצרניות הסיניות רוצות לכבוש גם את שוק הפרימיום.

 

One של OnePlus. הדגם הבא בדרך One של OnePlus. הדגם הבא בדרך

 

OnePlus, שמכשיר ה־One שלה הפך ללהיט במערב והוכיח שאפשר למכור סמארטפון מעולה ב־350 דולר בלבד, תוציא ב־2015 את הדגם הבא שלה — שיזכה לשם המקורי Two. oppO הוותיקה, החברה שעומדת בחשאי מאחורי הסטארט־אפ OnePlus, הוציאה את Find 7 ו־7a המצליחים וגם את הסמארטפון הדק בעולם, 5R. בין ש־oppO תהפוך ב־2015 לשם מוכר יותר במערב, ובין ש־OnePlus פשוט תמשיך את ההצלחה, המגמה ברורה.

 

חברת שיאומי (Xiaomi), שבימים אלה מגייסת מיליארד דולר ונהנית מהערכת שווי גבוהה משל LG, עובדת על מכשיר הדגל הבא שלה, MI5. לפחות לפי ההערכות ברשת הוא יצויד במסך של 5.7 אינץ', במעבד שמונה ליבות ובמצלמה באיכות של לא פחות מ־20.7 מגה־פיקסל — כל זאת ב־325 דולר בלבד. Meizu מצדה הוציאה השנה את הפאבלט MX4, שדומה באופן מחשיד לאייפון 6 פלוס, אך מהווה חיקוי מצוין של מכשיר הדגל מבית אפל — מה שמציב אותה בעמדת כניסה נוחה לשוק מכשירי הפרימיום.

 

דווקא וואווי, אולי המזוהה ביותר עם מהפכת הסמארטפונים הסיניים, טרם הצליחה לפתח ממשק לאנדרואיד המעניק תחושה איכותית, ואילו ZTE עדיין מחפשת את דרכה בתחום. אם שתי החברות הללו יהפכו גם הן ליצרניות פרימיום רציניות, הסיכוי שהסמארטפון הבא שלכם יהיה סיני יהפוך גבוה אפילו יותר. מי שזה מפריע לו תמיד יכול לפנות לסמארטפונים של חברות מערביות, כמו נקסוס של גוגל. אה, רגע, מאחורי נקסוס 6 עומדת מוטורולה, שנרכשה בתחילת השנה בידי לנובו הסינית. אופס.

 

צדקנו בביטקוין, טעינו בפייסבוק - עד כמה דייקנו בתחזיות לשנת 2014?

 

זו השנה השישית שבה אנו מפרסמים את התחזיות הטכנולוגיות שלנו לשנה הקרובה. הפעם קלענו בארבע מהתחזיות ופספסנו בשתיים.

 

 

ביטקוין. מיקרוסופט אימצה ביטקוין. מיקרוסופט אימצה צילום: בלומברג

 

ב־2013 חזינו שתחום גיוס ההמונים יתבגר וישפר את סינון המיזמים. צדקנו בכך: קיקסטארטר, האתר המוביל בתחום, דואג שהפרויקטים האיכותיים והמעניינים יקודמו באתר וברשתות החברתיות כ"בחירת הצוות". לפי מחקר מאוניברסיטת פנסילבניה שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר, פרויקטים אלה זוכים למימון שביקשו ב־92% מהמקרים, לעומת 50% מהמיזמים שאינם מקודמים. אינדיגוגו, המתחרה המרכזי, השיק השנה שירות ביטוח שמחזיר את הכסף במקרים שבהם המוצר לא מגיע למדפים.

 

ציפינו שהשנה ביטקוין יתמסד ויהפוך לאמצעי תשלום לגיטימי. אפשר בהחלט לראות מגמה בכיוון הזה: שער הביטקוין, שבעבר חווה תנודות אדירות, התייצב בחודשים האחרונים. אף על פי שהמטבע הווירטואלי עדיין סובל מקשיים, כמו הקריסה של בורסת מאונט גוקס, מיקרוסופט הצטרפה החודש לחברות המאפשרות לשלם באמצעותו. צדקנו גם כשהערכנו ששוק הטלפונים הסיני יצמח, מגמה שאנו חוזים שתתגבר השנה, וכן בהערכה שלפיה יפותחו יותר משחקי מחשב.

 

מנגד חזינו שהמשקפיים החכמים גוגל גלאס יפרצו את הדרך לתחום המחשוב הלביש, ובכך דייקנו פחות. גלאס נדחה ל־2015 וההתלהבות סביבו ירדה מאוד, ואילו תחום המחשוב הלביש הוא עדיין ענף נישה. ב-2015 זה אולי ישתנה, בזכות השעון החכם אפל ווטש. גם טעינו כשהערכנו שאפליקציות המסרים המיידיים יפגעו בפייסבוק: וואטסאפ אמנם רק התחזקה, אך שייכת כעת לרשת החברתית הגדולה בעולם.

בטל שלח
    לכל התגובות