$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

טוויטר פונה לצד האפל

מדוע רוצה הרשת החברתית לדעת אילו אפליקציות התקנתם וכיצד בכוונתה לעשות כסף מהמידע הזה, מה עמד מאחורי המלצת האיחוד האירופי על פירוק גוגל לשתי חברות ולמה המודיעין הבריטי שונא תמונות של חתולים בפייסבוק

יוסי גורביץ 16:3327.11.14

גם טוויטר בעוקבים

 

לח"מ יש פינה חמה בלב לטוויטר, הטרשת החברתית שמאלצת אותך להיות קצר ושנון ושחשוב מכך, מגדירה את עצמה כ"אגף השמאלי של מפלגת חופש הביטוי" ובהתאם לא משתפת פעולה עם ממשלות אלא אם מאלצים אותה לכך. היא גם לא עוקבת אחרי המשתמשים שלה.

 

זה היה נכון עד עכשיו. בניסיון להרוס לעצמה את המוניטין (כי הסבר טוב יותר אני מתקשה למצוא) הודיעה טוויטר שמעכשיו היא תעקוב אחרי האפליקציות שמשתמשי טוויטר מתקינים על הטלפונים שלהם. כן, אתם יכול להוציא את עצמכם מהמעקב, אבל טוויטר משתמשת בשיטה השנואה של opt-out: היא מכניסה אתכם לרשימת הנעקבים, עד שאתם יוזמים את היציאה ממנה, מה שרוב הגולשים לא טורחים לעשות.

 

אוספת רשימות התקנת אפליקציות. טוויטר אוספת רשימות התקנת אפליקציות. טוויטר צילום: אי פי איי

 

הסיבה לכך היא החטא הקדמון של האינטרנט: פרסומות. טוויטר מתפרנסת מהן ומציגה ציוצים פרסומיים לגולשים, אבל כרגע הפרסום בה עיוור. המפרסם לא יודע מי רואה את הפרסומת. אין פילוח מהסוג שמציעות גוגל ופייסבוק. אז טוויטר צריכה יותר מידע על המשתמשים כדי לדעת איזה פרסומות להציג להם.

 

הנה פיתרון אחר: בטלו את הפרסומות וקחו תשלום של חמישה דולר בשנה. זה ממילא יכניס לכם יותר ממה שתקבלו מפרסום מהמשתמש הממוצע. למה לכם כל זה?

 

הם מפ-ח-דים!

 

הפרלמנט האירופי הצביע בעד המלצה לפרק את גוגל לשתי חברות - מנוע החיפוש מצד אחד, כל השאר מצד שני. מדובר בהמלצה בלבד, מהלך הצהרתי נטו. זו תהיה הצהרה ותו לא. מבחינת האיחוד האירופי, זה דווקא מהלך נבון מצד חברי הפרלמנט: המלצה עדיפה מחקיקה מחייבת ועכשיו הם לא יצטרכו לשבור את הראש בשאלה איך אוכפים את החוק האירופי על תאגיד קליפורני - או מה לעשות ברגע שגוגל תאמר שלא בא לה להתפרק דווקא עכשיו. ועדיין, עכשיו מבינים בגוגל יודעים עכשיו שהסבלנות האירופית כלפי התרגילים שלה מסתיימת.

 

ההמלצה על פירוק גוגל היה רק מנוף נוסף ההמלצה על פירוק גוגל היה רק מנוף נוסף צילום: שאטרסטוק

 

ועל כן, היא לחוצה: קודם כל, היא הפעילה את התותחים הכבדים. כמו במקרה של הסכסוך של גוגל עם סין, ב-2010, שבו מחלקת המדינה של ארה"ב גיבתה פומבית את החברה האמריקאית, המשלחת האמריקאית לאיחוד האירופי פרסמה הצהרה שבה היא מביעה "דאגה" מההצעה האירופית לשבור את גוגל. 

 

במקביל, גוגל שכנעה 12 חברי קונגרס לחתום על מכתב שבו הפרלמנטרים האמריקאים קוראים לעמיתיהם האירופיים להתנגד להמלצת הפיצול. אירונית, המכתב מתייחס לצורך באינטרנט חופשי לכל - שזה מה שהאירופים מנסים להשיג כשהם מדברים על פירוק גוגל. צינית, לפחות אחד החותמים על המכתב - חבר הקונגרס דארל עיסא - ידוע בכך שהוא מתנגד לנייטרליות הרשת בארה"ב. עיסא וחותם אחר, ג'ארד פוליס, אף איימו בעבר על הממשלה, אם זו תעז להעמיד את גוגל לדין באשמת עבירה על חוקי ההגבלים העסקיים. מי אמר הון-שלטון ולא קיבל?

 

ממשלת ארה"ב רוצה את עזרת היצרן

 

במשפט עלום שפרטיו חסויים, דרשה ממשלת ארה"ב מיצרן סמארטפונים מסוים - לא ברור מיהו, אבל אפל נמנעה מלהגיב - לסייע לה לפרוץ לסמארטפון. כדי לעשות את זה, נשענה הממשלה על חוק מ-1789, ה-All Writs Act, שמסמיך את בתי המשפט לדרוש כל סיוע אפשרי ביישום צו.

 

כלומר, הממשלה רוצה שחברה מסוימת תסייע לה לפרוץ למכשיר של משתמש, כנראה משום שהמשתמש עצמו חסם את המכשיר בסיסמה וממש לא בא לו לפרוץ אותו. אם זה המצב, מותר להניח שמה שנמצא על המכשיר ידחוף אותו לכלא לשנים ארוכות יותר מאשר סתם בזיון בית המשפט.

 

הממשלה צריכה עזרה בריגול הממשלה צריכה עזרה בריגול צילום: שאטרסטוק

 

המקרה הזה מזכיר לנו כמה טוב שבקרוב גם אפל וגם גוגל יתחילו להצפין את מערכות ההפעלה שלהן כברירת מחדל, מבלי שישמרו בעצמן את מפתחות ההצפנה. הן יוכלו אז לומר לממשלה, בצדק, שאין להן מושג איך לפרוץ למכשיר. זו גם הסיבה ששירותי השו-שו והמשטרה לחוצים כל כך, ושוקלים לאלץ את החברות בחוק להתקין דלתות אחוריות.

 

קצרצרים

 

1. דיווחנו אתמול (ד') על ההתקפה הציבורית כנגד פייסבוק בבריטניה, שם היא מואשמת בכך שלא דיווחה לרשויות על צ'ט בין שני טרוריסטים מוסלמים, שנערך חמישה חודשים לפני שהם רצחו חייל. ההאשמה הזו בלתי הוגנת משום שהיא דורשת מפייסבוק בפועל לרגל אחרי המשתמשים שלה אפילו יותר ממה שהיא עושה עכשיו. כעת זוכה פייסבוק לתמיכה בלתי צפויה: ריצ'רד בארט, לשעבר ראש אגף הלוחמה בטרור של שירות המודיעין החשאי של בריטניה, אמר שהדרישה היא בלתי מציאותית. הוא אמר ל-BBC שלפייסבוק יש 1.3 מיליארד משתמשים וחמישה מיליארד פוסטים ביום, כך שאי אפשר לצפות ממנה להצליח בכך. הוא ציין בעגמומיות את העובדה שהכמויות הבלתי נתפסות של צילומי חתולים ממסכות את התקשורת בין הטרוריסטים.

 

איך אפשר למצוא את המחבלים עם כל החתולים האלה? איך אפשר למצוא את המחבלים עם כל החתולים האלה? צילום: ניצן סדן

  

2. ימים ספורים אחרי שבכיר בטוויטר פרסם בטעות בפומבי מגעים עם הסטארט-אפ של ג'סטין ביבר, תורה של מיקרוסופט לעשות טעות דומה. בבלוג של החברה התפרסם פוסט לא ערוך שדיבר על רכישת חברת המייל Acompli, והוסר משם במהרה – לא לפני שמישהו כבר עשה צילום מסך.  

 

3. המתחרה הבולטת של אובר, ליפט, הודיעה בעליצות שבעקבות פרסום שלל השערוריות של אובר בשבוע שעבר, היא חוותה שבוע יוצא דופן מבחינת השימוש בה. העליצות במקומה, משום שאובר ניסתה לחבל בליפט בשלל דרכים מלוכלכות – מהזמנה וביטול של אלפי נסיעות בליפט כדי לתסכל את הנהגים שלה, ועד לנסיון לשכנע משקיעים שלא להשקיע בה.

 

4. היזם הצבעוני קים דוטקום (מגהאפלוד) הודיע שהוא פושט רגל. לדבריו, המאבק המשפטי הבלתי פוסק בנסיונות של ממשלת ארה"ב להביא להסגרתו אליה עלה לו עד כה כעשרה מיליון דולרים, וכשמצרפים את זה לעובדה שממשלת ארה"ב הצליחה להקפיא את רוב הנכסים שלו, המצב בקנטים. דוטקום הודיע שעורכי הדין שמייצגים אותו במשפט ההסגרה התפטרו משום שאיננו יכול לשלם להם ושהוא מתכוון לייצג את עצמו בדיון הקרוב.  

 

5. ולוגרים - בלוגרים שמפרסמים את הפוסטים שלהם בפורמט וידאו - צריכים לעדכן את הצופים שלהם, באם הם מקבלים תשלום עבור פרסום מוצרים. כך קבע הגוף שעוקב אחרי פרסום בבריטניה, ASA. לדבריו, יותר מדי ולוגרים מקדמים מוצרים מבלי להודיע שיש קשר מסחרי בינם ובין היצרן. ASA פסל פרסומת לעוגיות אוריאו, אחרי שהסתבר שיותר מדי כוכבי יוטיוב בריטים הופיעו בה מבלי לעדכן את הצופים שלהם שמדובר בפרסומת בתשלום. כך צריך.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x