$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

מדוע סמסונג רושמת הפסדים כבר 4 רבעונים ברציפות?

על אף היותה מעצמה בתחום המובייל, נתח השוק שלה נפל מ-35% ל-25% בלבד בשנה האחרונה. הצניחה ברווחים נובעת מהתחזקות מתחרות סיניות צעירות כשיאומי ומייזו - מה שמאלץ את סמסונג להוציא יותר על שיווק ולהקדים השקות מכשירים

הראל עילם 12:0730.10.14
שנה לא קלה בכלל עוברת על יצרנית הטלפונים הגדולה בעולם. סמסונג מתקשה להתמודד מול התחרות בשוק המובייל: הרווח התפעולי של חטיבת המובייל של סמסונג אלקטרוניקס צנח ב-74% ברבעון האחרון לעומת הרבעון המקביל אשתקד. כך עולה מהדו"ח הרבעוני שפרסמה החברה אמש (ד').
זהו הרבעון הרביעי ברציפות שהחברה רושמת ירידה ברווח. הסיבה העיקרית לצניחה ברווחי סמסונג אלקטרוניקס, רק אחת מהזרועות הרבות בתאגיד הענק שהוא סמסונג, נובעת מהתחרות בשוק המובייל. אפילו סמסונג עצמה מפנה אצבע מאשימה כלפי התחרות בשוק. היא אמנם עדיין החברה הגדולה בעולם בשוק המובייל, אבל לפי חברת Strategy Analytics, נתח השוק שלה בתחום הסמארטפונים נפל מ-35% ל-25% בלבד בשנה האחרונה.

 

מכשיר הגלקסי אלפא, סמארטפון שעוצב במיוחד לתחרות באייפון 6 מכשיר הגלקסי אלפא, סמארטפון שעוצב במיוחד לתחרות באייפון 6 צילום: ניצן סדן

 

שחיקה קבועה בשולי הרווח

 

החברה חוזה כי הגלקסי נוט 4 החדש ומכשיר הדגל גלקסי S5 ימשיכו להימכר היטב ברבעון הנוכחי ובתקופת החגים האמריקאית. אבל היא מזהירה כי לקראת סוף השנה נראה גל נוסף של השקות מכשירים מתחרים, מה שיאלץ את החברה להמשיך ולהוציא סכומי עתק בקמפיינים שיווקיים.

 

סמסונג נמצאת במצב בעייתי. כמלכת שוק האנדרואיד הפורח, היא סובלת מכל הבעיות בשוק: מהרוויה בשוק מכשירי הפרימיום, המעבר של השוק למכשירים מוזלים יותר והצמיחה המהירה של מתחרות חדשות כגון שיאומי מייזו ו-BLU. משתמשים קונים פחות מכשירי פרימיום ומשדרגים אותם בקצב נמוך יותר מבעבר, ובשוק המכשירים המוזלים ישנה תחרות עזה על מכשירים עם שולי רווח זעירים.

 

סמארטפוני סמסונג סמארטפוני סמסונג צילום: ניצן סדן

 

כדי לשמור על מעמדה, סמסונג נאלצת להוריד את שולי הרווח שלה, להגדיל את תקציבי הפרסום ולהאיץ את קצב רענון מכשירי הדגל שלה. היא גם החלה לשנות את אסטרטגיית העיצוב שלה, ולשים דגש על מכשירים המשתמשים בחומרים אחרים מלבד פלסטיק, כפי שניתן לראות בגלקסי אלפא החדש ובגלקסי נוט האחרון.

 

התוצאה היא שחיקה קבועה ברווחיות. "לא קל לשמר את שולי הרווח כמו פעם" אמר קים יון ג'ון, סמנכ"ל התכנון האסטרטגי בחטיבת המובייל. "אנחנו נמשיך לפעול ולנסות לבדל את המוצרים שלנו".

 

בעוד שהחברה מרוצה מקצב המכירות של הגלקסי S5, היא מזהירה כי גם ברבעון הבא, תקופת החגים האמריקאית, רווחי החטיבה לא ישתפרו בגלל הצורך בקמפייני פרסום יקרים כנגד התחרות. הפתרון גם יכול להגיע מאימוץ של טכנולוגיות חדישות. האנליסט לי דו הון מ-CIMB אמר לסוכנות הידיעות בלומברג כי הפתרון לדידו הוא השימוש בטכנולוגיית המסכים הגמישים החדשנית של סמסונג. "אם הם יציעו טלפון מוזל עם מסך גמיש, זה יעזור להם להתבדל מהתחרות, גם מול אפל".

 

הוצאות נוספות, מתחרות חדשות

 

התחרות העיקשת שסמסונג מתמודדת איתה מגיעה גם מצד אפל, שלאחרונה רושמת הצלחה נאה בדרום קוריאה, מדינת הבית של סמסונג ובדרך כלל שוק שהיא שולטת בו ביד רמה. לראשונה, גם, מכירות הגלקסי נוט 4 לא עוקפות את מכירות הדורות הקודמים בסדרה. בנוסף, לפי חברת המחקר IDC, שיאומי, מתחרה צעירה שהרימה ראשה רק לפני כשנתיים, מזנקת במכירות ונחשבת כעת ליצרנית הטלפונים השלישית בגודלה בעולם - ועקפה את חואווי.

 

לסמסונג יש גם מספר הוצאות משמעותיות נוספות. כך למשל, מוקדם יותר השנה מיקרוסופט תבעה את סמסונג על הפרת פטנטים בתחום האנדרואיד. החברות הגיעו להסכם זכיון בפטנטים לבסוף, אבל לא לפני שהתגלה כי סמסונג משלמת למיקרוסופט כמיליארד דולר מדי שנה בתמלוגים.

 

החברה גם הודיעה על פרויקט התשתיות המשמעותי והיקר ביותר בהיסטוריה שלה ושל תעשיית הטכנולוגיה – הקמת קומפלקס עצום של מפעלי שבבים בעלות של 15 מיליארד דולר שיעסיק כ-150 אלף עובדים.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x