$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

פנטזיית ההייטק הבעייתית של מארק אנדריסן

משקיע העל פוקח את עיניו ומבין ששיטת הקומבינות של עמק הסיליקון פשוט לא עובדת, גוגל נכנעת שוב לתעשיית ההקלטות ותצנזר תוצאות חיפוש ופייסבוק גונבת משני גולשים את מועדון המעריצים המקוון של פרארי

יוסי גורביץ 15:0021.10.14
פליטת פה

 

מארק אנדריסן, האיש שהמציא את נטסקייפ, הוא אחד המשקיעים הכי בולטים בעמק הסילי-קון. כשהוא לא מטייל בין סטארט-אפים מוזרים ושופך עליהם מיליוני דולרים (עם שותפו, בן הורוביץ) - הוא עוסק ביחסי ציבור לתעשיית ההייטק של קליפורניה: אנדריסן טוען על כל במה אפשרית שעמק הסיליקון מקדם מריטוקרטיה.

 

מריטוקרטיה היא תפיסה לפיה כל אחד מתקדם בעולם לפי יכולתו. זו תיאוריה קלוויניסטית קלאסית, מהסוג שאומר שאם אתם עניים זה בגלל שאלוהים לא אוהב אתכם ואתם יכולים להאשים רק את עצמכם. הגרסה של עמק הסיליקון פשוט לא כוללת כוח עליון שעוקב אחרי כל האנושות כל הזמן (למעט פייסבוק, כמובן).  

 

תפיסת המריטוקרטיה מאפשרת לאנשי עמק הסיליקון לתרץ את הפערים החברתיים שהם יוצרים. אין לכם מספיק כסף? זו אשמתכם, כי לא עבדתם מספיק. אין לנו כמעט נשים כעובדות? אין שחורים? אין היספנים? נו, אם מישהו מהם היה מספיק טוב, הוא כבר מזמן היה פה.

 

מארק אנדריסן מארק אנדריסן צילום: בלומברג

 

או שלא: בראיון שנתן אנדריסן לאחרונה, הוא הודה שזה לא עובד. רעיון המריטוקרטיה נכון ביסודו, טען - אך מוכשל על ידי שני דברים. האחד הוא פיתוח כישורים באמצעות חינוך (או במילים אחרות, מי שמצליח לקבל את החינוך היקר הנכון) והאחר הוא גישה. "המריטוקרטיה עובדת" אמר אנדריסן מבלי להבין מה הוא אומר, "אם אתה מכיר את האנשים הנכונים, אם יש לך גישה לרשתות הקשרים. איך מקבלים משקיעי הון סיכון החלטות השקעה? ובכן, אנחנו מקבלים הפניות בהסתמך על האנשים שאנחנו מכירים".

 

אבל מערכת שמבוססת על חבר-מביא-חבר היא לא מריטוקרטיה כי אם הכל חוץ ממנה. אין כאן כמעט שום לכשרון או יכולת: כדאי שתהיה יכולת, כן, אבל קשרים מכסים על העדר של הרבה ממנה. מה שאנדריסן מתאר הוא אוליגרכיה, קבוצה קטנה של שליטים שמבצרת את הכוח שלה בכך שהיא מפזרת אותו בין אנשיה. אתה תקדם את הפרויקט של המועדף שלי, אני אקדם את הפרויקט של המועדף שלך וביחד כולנו נבנה קבוצה סגורה של אנשים שתוביל את כלכלת העתיד. הסופר הרומאי סאלוסטיוס כתב על "האצולה שמעבירה את השלטון בינה ובין עצמה, מיד ליד". הוא עשה את זה במאה הראשונה לפנה"ס.

 

גם הדרישה ל"פיתוח כישורים באמצעות חינוך" היא הכל חוץ ממריטוקרטית. הסיפור המקובל בעמק הסיליקון הוא על כך שהמייסד הכשרוני לא סיים את הלימודים שלו. אבל מארק צוקרברג לא סיים את לימודיו בהרווארד. ג'ובס לא סיים את הלימודים בקולג' היוקרתי של ריד, פורטלנד. ביל גייטס נשר מהרווארד, שם הכיר את המנכ"ל העתידי של מיקרוסופט, סטיב באלמר. באלמר סיים את לימודיו בהרווארד, אבל אחר כך הפסיק את לימודי התואר השני שלו בסטנפורד כדי להצטרף למיקרוסופט.

 

שיעור האנשים שיכולים להגיע להרווארד ולסטנפורד הוא אפסי. הסיכוי לכך מושפע, יותר מכל דבר אחר, מהמצב הסוציו-אקונומי של הוריו של המנהל לעתיד. מריטוקרטיה? דברו איתי כשתעשו בחינות כניסה לכל האוכלוסיה, בלי הבדל גזע ומגדר ובמיוחד בלי הבדלי מעמד. עד אז, "מריטוקרטיה" היא מילת קוד שמסתירה מאחוריה את האוליגרכיה, ומעניקה לה לגיטימציה.  

 

אז מי חדשני פה?

 

אפל פרסמה אמש (ב') את תוצאות הרבעון השלישי של 2014 והתוצאה היא חד משמעית: מזה רבעון שלישי ברציפות, נמשכת הירידה במכירות הטאבלט שלה, האייפד. במקביל, נמשכת העליה במכירות האייפון. למה מכירות האייפד, הפלא המהולל של 2014, יורדות? שלושה רבעונים ברצף כבר אי אפשר לתרץ כמקריות או שגיאה. זו מגמה. מה קורה פה? ובכן, יתכן שההסבר נעוץ בחלק השני של המשוואה: העליה במכירות האייפונים.

 

עד לא מזמן האייפון נראה כמו מחשבון קסיו ליד הסמארטפונים המגודלים של המתחרים. כל זמן שסטיב ג'ובס חי, אפל התעקשה להישאר עם מסך של 3.5 אינץ'. מאוחר יותר גדל המסך ל-4 אינץ' ולאחרונה הושקו אייפונים בעלי מסכים של 4.7 ו-5.5 אינץ'. כשהטלפון מגיע לגודל כזה, הטאבלט נראה קצת מיותר. באמצעות פאבלט בגודל 5.5 אינץ' אפשר לעשות את רוב מה שעושים בטאבלט של 9.7 אינץ' בצורה די נוחה - וגם להכניס אותו לכיס. מה קיבלנו? הפאבלט של אפל הוא זה שהורג את האייפד.

 

ליין הטאבלטים החדש של אפל ליין הטאבלטים החדש של אפל

 

את הפאבלט, נזכיר, המציאה סמסונג וכולם צחקו עליה כשהיא עשתה את זה. אמרו שזה טלפון גדול מדי, שלא החליט אם הוא רוצה להיות טלפון או טאבלט. הוא רצה להיות התחליף לשניהם והצליח בגדול. אם החיקוי הוא צורת החנופה המובהקת מכל, יכולה סמסונג לשמוח (אבל לא יותר מדי: גם הפאבלטים שלה מכרסמים במכירות הטאבלטים שלה).   

 

עוד יום, עוד התקפה על אייקלאוד

 

כאילו שלאפל לא היו די צרות: שירות הענן המוכה שלה, אייקלאוד, שוב עומד בלבה של התקפה. כשלפני כמה שבועות הותקפו חשבונות של סלבריטאיות, אפל טענה שלא קרה שום דבר ולאחר מכן נאלצה להודות שההתקפה יכולה לפגוע בכל אחד; עכשיו היא פוגעת בכל משתמש שחי בסין

 

האקרים סינים מבצעים התקפת man in the middle - שהמטרה שלה היא התחזות לאתר לגיטימי כדי לקבל את המידע המוצפן שלך בדרכו מהמחשב שלך לאתר - בכל רחבי סין על אייקלאוד. המטרה היא לחשוף כמה שיותר סיסמאות, מסרונים ומידע חסוי אחר. ההתקפה, שבשל המימדים הרחבים שלה יש להניח שמקורה ממשלתי, מגיעה בדיוק בימים שבהם האייפון מגיע לסין - כלומר, בימים שבהם מיליוני משתמשים סינים מעדכנים את אייקלאוד בקדחתנות ומבלי לשים לב לסימנים חשודים.

 

צרות בסין. טים קוק, מנכ"ל אפל צרות בסין. טים קוק, מנכ"ל אפל

 

הסיבה להתקפה, עד כמה שאפשר לדעת משהו כזה בסין, היא ההחלטה של אפל להפסיק לשמור את מפתחות ההצפנה של המשתמשים. הדבר האחרון שמשטר הגולגלות מבייג'ינג צריך כרגע הוא התקוממות בהונג קונג שגם מצליחה לתקשר עם משתמשים בסין עצמה, מבלי שלמשטר יש גישה להצפנה שלהם באמצעות לחץ על אפל. אז המשטר פורץ לאייפונים של משתמשיו. יש להניח שכאשר גוגל תתחיל ליישם בפועל את ההחלטה הזהה שלה באנדרואיד, הצבא הסיני יקדיש הרבה שעות אדם גם למשתמשי אנדרואיד.

 

גוגל נכנעת לחברות התוכן

 

ענקית החיפוש והפרסום הודיעה שהיא עומדת לשנות את אלגוריתם החיפוש שלה, כדי לדחוק לאחור תוצאות חיפוש של אתרים שמקדמים הפרה של זכויות יוצרים. למעשה, היא הודיעה על זה כבר ב-2012, אבל תעשיית ההקלטות לא היתה מרוצה ואמרה שהשינויים לא היו בולטים מספיק. אז עכשיו גוגל מתכופפת ועושה כרצונן שוב.

 

עיקר המחיקה של קישורים על ידי גוגל היא לאתרים כמו RapidGator, 4Shared ודומיהם. גוגל אמרה, עם זאת, שהיא לא מתכוונת להעלים את האתרים לגמרי, אלא רק לדחוק אותם לאחור בתוצאות החיפוש, אם היא תקבל תלונות מוצדקות על הפרת זכויות יוצרים. בשנה האחרונה, לדברי גוגל, היא קיבלה 224 מיליון בקשות להסרת תוכן מהאינדקס שלה.

 

פעם גוגל התיימרה לאנדקס את כל הידע האנושי. מסתבר שלענקיות התוכן יש דרך לכופף את המטרה הנעלה הזו.

 

קצרצרים

 

1. לפרארי יש הרבה מעריצים. אבל יצרנית הרכב האיטלקית לא מתייחסת אליהם בכבוד. לאחרונה הוגשה תביעה נגד פרארי ופייסבוק, על ידי זוג מעריצים – אב ובן משווייץ. השניים טוענים שהם בנו ב-2008 את מה שהפך להיות עמוד המעריצים הפופולרי ביותר של מוצרי פרארי - ושפייסבוק ופרארי גזלו מהם את העמוד, שהועבר לרשות החברה. לטענת התובעים, פרארי סייעה להם לבנות את העמוד, אמרה להם שהם שותפים וכשהעמוד הגיע ל-9 מיליוני מעריצים - השתלטה עליו בעזרת פייסבוק. יוצרי העמוד גילו שהחברה שנמכה אותם ממנהלי העמוד ל"יוצרי תוכן" שלו.

 

פרארי קליפורניה T פרארי קליפורניה T

 

2. זוכרים את פול סליה? ההוא שניהל תביעה מופרכת נגד פייסבוק תוך הסתמכות על מסמכים מזויפים בטענה שמארק צוקרברג הצעיר הבטיח לו 50% מהחברה? גם אני הדחקתי. אבל בפייסבוק עדיין זוכרים. כנראה שלא אוהבים שם את העובדה שסליה הציף שוב את העובדה שצוקרברג הצעיר היה נוכל מדופלם. אחרי שהרשת החברתית קרעה לסליה את הצורה בבית המשפט, היא רוצה עכשיו את הקרקפת של עוכרי הדין שלו. לטענת פייסבוק, המשפטנים הללו אמורים היו לדעת שהתביעה של סליה מבוססת על מסמכים מזויפים, ואם לא ידעו - לא טרחו לבדוק. יש לציין שככל שמצבו המשפטי של סליה התדרדר, הוא החליף עורכי דין כמו גרביים - ואלה התפטרו באותה סדרתיות. לפחות חברה אחת של עורכי דין, זו שייצגה את סליה בתחילת הדרך, האשימה את פייסבוק בבריונות ובנסיון להטיל אימה על עורכי דין כדי שלא ייצגו תובעים נגד פייסבוק. נשמע סביר – במיוחד בהתחשב בכך שבאופן מפתיע למדי, פייסבוק מעולם לא תבעה את סליה עצמו. 

    

בטל שלח
    לכל התגובות
    x