$
הייטק והון סיכון

מייסדי חברת המשחקים Diwip מכרו אותה ב־100 מיליון דולר

יניב גמזו ואודי קנצוקר, שהקימו את חברת משחקי המזל Diwip כסטודנטים צעירים, מכרו אותה לאימפרוס הקנדית ערב החג. באופן חריג עשו השניים את כל הדרך לאקזיט לבד, ללא משקיעים. "אנשים לא הצליחו לזהות את הפוטנציאל בתחום שלנו", הם אומרים

גולן חזני ואסף גלעד 07:0419.10.14

אקזיטים של חברות הימורים מקוונות אינם אירוע חריג במשק הישראלי, אבל כאשר מדובר באקזיט שעשו המייסדים עצמם - מבלי שאלה נדרשו לגייס הון ממשקיעים חיצוניים - זה בהחלט אירוע יוצא דופן. אקזיט כזה ביצעה חברת Diwip (דיוויפ) הישראלית, העומדת מאחורי מותג משחקי הקזינו לפייסבוק Best Casino.

 

דיוויפ, שהוקמה בידי היזמים הישראלים יניב גמזו ואודי קנצוקר, נמכרה במהלך החג האחרון לידי חברת המשחקים הקנדית אימפרוס תמורת סכום שאמור להגיע לכ־100 מיליון דולר (ומותנה בגיוס שיבוצע על ידי החברה הקנדית בחודשים הקרובים, במיוחד לצורך העסקה), בתיווכו של דניאל ברנז. על פי מתווה העסקה בין הצדדים, היזמים יקבלו בשלב הראשון 40 מיליון דולר במזומן ו־20% ממניותיה של החברה הקנדית (לפני הגיוס) בשווי 10 מיליון דולר. 50 מיליון דולר נוספים יועברו ליזמים בשני תשלומים שווים בשנתיים הקרובות, אם החברה תעמוד באבני דרך שנקבעו לה.

 

"העסקה חתומה וסגורה", אישר ל"כלכליסט" בסוף השבוע גמזו, המשמש כמנכ"ל משותף לצד קנצוקר וכמנהל הטכני הראשי של החברה. "הגשמנו מהר יחסית את החלום שהיה לנו".

 

"זינגה הציעה לקנות אותנו"

 

דיוויפ הוקמה בשנת 2010 בידי גמזו (34) וקנצוקר (32), המחזיקים כל אחד ב־50% ממנה. היא מעסיקה 50 עובדים ומשרדיה ממוקמים ברחוב המסגר בתל אביב. תחום הפעילות של החברה, הכולל משחקי Big Casino, נחשב לאחד הצומחים בענף משחקי ההימורים בפייסבוק, ורשימת המשחקים שלה ברשת החברתית כוללת, פרט לפוקר, משחקי מזל, בלאק ג'ק ורולטות. בפייסבוק רשומים 24 מיליון שחקנים למשחקי חברה.

המשחקים של Diwip אינם מאפשרים להמר על כסף אמיתי, אלא פועלים במודל של Play for Fun. כלומר, השחקן רוכש ז'יטונים וירטואלים או תורות, ללא אפשרות להרוויח או להפסיד. המודל העסקי של החברה מבוסס על רכישות שמבצעים המשתתפים בתוך המשחק – בשלבים נמוכים השחקן יכול להתקדם ללא תשלום, אך כדי להגיע לרמה גבוהה עליו לרכוש מטבעות וירטואליים.

 

 

סיפור הקמתה של דיוויפ איננו שגרתי. גמזו וקנצוקר הכירו במכללת אפקה, שם למדו שניהם לתואר ראשון בהנדסת תוכנה. "למרות שלמדנו יחד לתואר, התחלנו להתחבר אחד לשני רק בשנה האחרונה ללימודים בעקבות האהבה שלנו לזינגה פוקר (משחק פוקר של חברת זינגה שמשוחק בעיקר בפייסבוק – ג"ח וא"ג). על הרקע הזה חשבנו להקים בעצמנו סוג של מתחרה. רצינו בהתחלה להתמקד בפוקר, אבל עם הזמן הלכנו גם לבלק ג'ק, משחקי רולטה, ווידאו פוקר (פוקר נגד מכונה)", אומר גמזו.

 

"הגישה שלנו היתה — אם זינגה שווה שני מיליארד דולר, אז בוא ניקח להם כמה אחוזים מהשווי הזה", אומר קנצוקר. "היינו ממש מכורים למשחקים שלהם וראינו את כמות המשתמשים וכמה אנשים מוכנים לשלם עבור מטבע וירטואלי ולשחק איתו".

 

מאיפה הגיע ההון הראשוני?

גמזו: "את ההשקעה הראשונית הבאנו מהבית. כ־50 אלף שקל כל אחד. התכנון היה לגייס כסף בשביל פרסום וגיוס עובדים. עשינו את הפרוייקט מחוץ לשעות העבודה. ישנו פחות. אני עבדתי באקטימייז באותה תקופה ואודי בסטארט־אפ פרטי בתחום. התחלנו להפעיל יחד את החברה וניגשנו לגייס כסף ממשקיעים פרטיים. לא ניגשנו לקרנות כי לא הכרנו את תחום הגיוסים והרגשנו נוח יותר לגייס ממשקיעים פרטיים. הצענו 10% מהחברה תמורת 100 אלף דולר, אבל למזלנו דחו אותנו, הצעה אחרי הצעה.

 

"לפני ארבע שנים אנשים לא ידעו לזהות את הפוטנציאל שקיים בתחום שלנו", ממשיך גמזו. "כולם שאלו אותנו שאלה אחת מרכזית — למה שאנשים ישלמו כסף על משהו שאי אפשר להרוויח ממנו. מתישהו קיבלנו הצעה ממישהו שרצה להשקיע בנו 400 אלף דולר תמורת 8% מהמניות שלנו. ויתרנו על ההצעה כי ראינו שזה מיותר".

 

בסופו של דבר, השקיעו היזמים בחברה בעצמם, בלי עזרה חיצונית. "ההפתעה שלנו היתה גדולה כשאחרי חודש וחצי כבר היינו רווחיים", מספר קנצוקר. "לא היינו צריכים עזרה. יצרנו לבד את המוצר הראשוני, וכשראינו שזה עובד, הגדלנו את הצוותים ואת מצבת העובדים שלנו".

"לא מצטערים שאנחנו בארץ"

 

דיוויפ רשומה כחברה ישראלית ומשלמת מס בארץ. "אנחנו לא מצטערים על כך, מצהיר גמזו. "מאוד כיף להיות פה עם עסק צעיר. העובדים מאד צעירים, והאנשים חברים האחד של השני".

 

אימפרוס הקנדית, שרכשה את דיוויפ, אינה מוכרת כל כך בישראל. היא נסחרת בבורסה של טורונטו ונשלטת על ידי דניאל קג'ואי המשמש גם כמנכ"ל החברה. שמה הקודם של החברה היה isis , אבל מאז הופעת ארגון דעא"ש (באנגלית – ISIS) שונה שמה לאימפרוס. שווי החברה בבורסה הקנדית עומד על 33 מיליון דולר בלבד. החברה הוקמה על ידי קבוצת משקיעים שרכשו שלד בורסאי הזרימו לתוכו הון, ובאמצעותו רכשה חברה בעלת פעילות דומה לזו של דיוויפ.

 

איך החברה הקנדית הגיעה לרכוש אתכם?

"הם הגיעו דרך מתווך בריטי שאנחנו עובדים אתו. הקנדים פועלים באותו תחום של משחקי מזל, אבל של הימורים אמיתיים עם כסף לא וירטואלי. המשא ומתן איתם ארך חצי שנה והיה לא קל. עורכי הדין שלנו עשו עבודה טובה.

 

יניב גמזו ואודי קנצוקר יניב גמזו ואודי קנצוקר

 

היו לכם הצעות אחרות בעבר?

גמזו: "היו כמה הצעות שסירבנו להן, כולל מזינגה ומטדי שגיא. עם זינגה זה היה עניין של מחיר למרות שהם היו אחלה חבר'ה כשבאו לארץ לבדוק את החברה. טדי שגיא היה סיפור אחר. מבנה העסקה שהציע היה מסורבל והשאיר אותנו חשופים לענייני מס שהיו עלולים לצוץ בשלב מאוחר יותר. אנחנו אוהבים ללכת על בטוח למרות שאנחנו עוסקים בעסקי הימורים".

 

זה תחום שהוא לא יצרני, וקצת שנוי במחלוקת.

"גמזו: "אני ואודי גדלנו בדור כזה שבזבזנו כל כך הרבה כסף על משחקי וידאו. אנחנו פונים בעיקר לקהל מבוגר, ורק אחוז קטן מאוד ממנו רוכש מטבעות".

 

העסקה תלויה למעשה בהצלחה של גיוס הון על ידי הרוכשים, שנסחרים לפי שווי נמוך יותר מהשווי שלכם בעסקה. זה לא מפחיד קצת?

גמזו: "העסקה חתומה וסגורה. הם אמורים לגייס הון מהבנקים ומהציבור. זו השקעה לא קטנה מבחינתם, אבל התכנון שלנו יחד זה לעשות דברים ענקיים".

 

לדיוויפ שיתוף פעולה הדוק עם פייסבוק, ובכנסי גיימינג של הרשת החברתית מוצגת החברה בתור אחת הישראליות המצליחות בתחום. הכנסותיה של דיוויפ זינקו על פי הדיווח של אימפרוס מ־7.8 מיליון דולר ב־2011 ל־28.3 מיליון דולר ב־2013. החברה רשמה EBITDA של 14.7 מיליון דולר, ורווח נקי של 12.9 מיליון דולר ב־2013. דיוויפ סיימה את המחצית הראשונה של 2014 עם רווח נקי 4.8 מיליון דולר על הכנסות של 12.3 מיליון דולר. לחברה לקוחות ב־220 מדינות, שחמש הגדולות שבהן מבחינת מספר הלקוחות הן ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, בריטניה וצרפת.

 

חברת דיוויפ יוצגה בעסקה על ידי עוה"ד רועי קנר, ויוה גייר ואברהם ברנזון ממשרד ארדינסט בן נתן ושות', והרוכשת, חברת אימפרוס, יוצגה בעסקה על ידי עו"ד דניאל מדינה ממשרד פוגלר רובינוף הקנדי ועורכי הדין ערן יניב וליאת הלפרין ממשרד פישר בכר ושות'. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x