$
אינטרנט

Ello: הרשת החברתית שהיא ההיפך הגמור מפייסבוק - בינתיים

הרשת הצעירה זכתה לעניין רב בשבוע האחרון, בו נהרו אליה רבים ממאוכזבי פייסבוק. מנהליה מבטיחים שלא יתבצע בה איסוף מידע להנאת המפרסמים כפי שמתבצע במתחרה האימתנית. ואולם, בתנאי השימוש של Ello נכתב שהמצב עשוי להשתנות בעתיד

נמרוד צוק 13:2628.09.14
Ello, רשת חברתית חדשה שמנסה להעמיד אלטרנטיבה לגישה המסחרית של פייסבוק, טוויטר וגוגל, תפסה תאוצה בסוף השבוע עם זרם גדול של משתמשים שנרשמו אליה ובאז תקשורתי משמעותי. על פי נתוני החברה, מספר המצטרפים הגיע לשיא של 31 אלף בשעה ביום ה' האחרון. כרגע ניתן להצטרף לרשת רק באמצעות קבלת הזמנה מחבר שכבר נמצא בה, כאשר כל משתמש יכול להזמין חמישה חברים.

מי שעומד מאחורי Ello הוא פול באדניץ - יזם סדרתי, קולנוען ומעצב מניו יורק שמחזיק גם בחברה לייצור אופני יוקרה ובחברת "קידרובוט" שמייצרת צעצועים אמנותיים מוויניל. האתר נבנה כרשת חברתית פרטית עבור קבוצה של מעצבים ואמנים והוא עובד כבר מיולי בגרסת בטא ציבורית למוזמנים, לאחר שזכה להשקעה של 435 אלף דולר במרץ האחרון.

 

הכל התחיל במלכות הדראג

 

את הבאז הנוכחי סביבו התחילה מחאה של חברים בקהילת הלהט"ב בארה"ב ואמני דראג נגד פייסבוק, שהשעתה חשבונות של רבים מהם בשל מעבר לכאורה על תנאי השימוש ותבעה כי ישתמשו בשמות האמיתיים שלהם ולא בשמות הבמה. בתגובה עברו רבים מבחרי הקהילה לרשת החדשה, שאינה דורשת פרטים מזהים ואינה מגבילה את שמות המשתמש, צעד שזכה לסיקור והצית עניין במעגלים רחבים יותר.

 

החזון של Ello: רשת חברתית בה אינכם מוצרים החזון של Ello: רשת חברתית בה אינכם מוצרים

 

בניגוד לרשתות החברתיות הפופולריות, שמציעות את השירות ללא תשלום אבל אוספות מידע על המשתמשים ומשתמשות בו כדי למקסם את ההכנסות מפרסום, Ello אוחזת באג'נדה שמתנגדת לתפיסה של המשתמש כמוצר. "הרשת החברתית שלך מצויה בבעלות המפרסמים. כל פוסט שאתה משתף, כל חבר חדש שאתה פוגש וכל לינק שאתה מקליק עליו מנוטרים, נשמרים ומומרים למידע. המפרסמים קונים את המידע האישי שלך כדי להראות לך יותר מודעות. אתה הוא המוצר שנמכר ונקנה", נאמר במניפסט המכונן של השירות.

 

"אנו מאמינים שישנה דרך טובה יותר. אנו מאמינים בהעזה. אנו מאמינים ביופי, פשטות ושקיפות. אנו מאמינים שהאנשים שיוצרים דברים והאנשים שמשתמשים בהם צריכים לפעול בשותפות. אנו מאמינים שרשת חברתית צריכה להיות כלי מעצים ולא כלי להונאה ומניפולציה - מקום בו ניתן להתחבר, ליצור ולחגוג את החיים", נכתב בו.

 

עיצוב נאה ומינימליסטי. Ello עיצוב נאה ומינימליסטי. Ello

 

האתר מציג לבאים ממשק משתמש מינימליסטי ואף פרימיטיבי מעט למראה, שמזכיר את טוויטר בימיו הראשונים. הוא מאפשר לפרסם טקסט ותמונות, לעקוב אחר אנשים תוך הפרדה בין רשימה של "חברים" ורשימה של "רעש". במסגרת אתוס השקיפות מציג האתר רשימה של תכונות שכבר נוספו לצד תכונות מתוכננות, בהן אפשרות לחסימת משתמשים, שילוב קבצי אודיו מסאונדקלאוד, שילוב תמונות ווידאו בתגובות, הודעות פרטיות ואפליקציות מובייל.

 

קראתם את האותיות הקטנות?

 

המודל העסקי של Ello עדיין אינו ברור - יוצר האתר מצהירים כי אין בכוונתם לשלב בו שום סוג של פרסומות, ומצד שני כי אינם מתכוונים לגבות תשלום מהמנויים. "לעולם לא נאלץ אותך לשלם דבר, ואנו מבטיחים כי תוכל להשתמש ב-Ello לנצח ובחינם", מצהירים בדף האודות שלו. ההכנסה העתידית היחידה שלו, על פי הדף, תגיע ממכירה של תכונות ספציפיות תמורת סכומי כסף קטנים, אם כי לא לגמרי ברור האם הם ייגבו כתשלום חובה או כתרומה שהמשתמש יבחר לתת.

 

ואולם, תנאי השימוש ברשת החברתית כוללים נקודה קטנה שסותרת את כל החזון הנפלא של רשת חברתית בה המשתמש אינו מוצר: "אנו עשויים לשנות את שירותינו בכל רגע נתון, משום ש-Ello משתנה ומתפתחת כל הזמן. אנו עשויים למחוק או לשנות כל חלק מכל השירות הזה בכל זמן, ללא התרעה". או במילים אחרות - כל הטוב שמבטיחה Ello נתון לשינוי. לא מן הנמנע שאמנת החברה נועדה בעיקר למשוך את מאוכזבי פייסבוק, עד שיהיו לבעליה מספיק מהם. ואז, שום דבר לא מונע מ-Ello להפוך לרשת חברתית בסגנון זו של מארק צוקרברג.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x