$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

בוס, אני הולך הביתה. שלא תעז להתקשר אלי

גרמניה מתכננת לאסור רשמית על הפעלת עובדים מעבר לשעות העבודה במייל ובטלפון - במטרה לצמצם לחץ וסכנה של מחלות נפש, מה עומד מאחורי נוסח ההזמנה של אפל לאירוע השקת האייפון 6 ומדוע הסיקור החדשותי בטוויטר הוא בעייתי

יוסי גורביץ 14:0431.08.14
זכויות העובדים בעולם הדיגיטלי

 

אנדראה נַהְלֵס, שרת התעסוקה הגרמנית (לנו אין משרד כזה, אצלנו מעדיפים לדבר על "משרד הכלכלה") הודיעה שהיא שוקלת חקיקה חדשה, שתפקידה יהיה להלחם בעליית הלחץ בקרב עובדים. בין השאר, החקיקה אמורה לאסור על מעבידים להתקשר אל העובדים שלהם מחוץ לשעות העבודה.

 

נהלס נימקה את החקיקה בכך שנמצא מתאם מובהק בין זמינות בלתי פוסקת ובין מחלות נפש. המטרה היא, בין השאר, לשוב ולהעמיד את החומה הממוטטת שבין שעות העבודה של העובד ובין שעות הפנאי שלו.

 

עובדים מהבית? לא בגרמניה עובדים מהבית? לא בגרמניה צילום: שאטרסטוק

 

החקיקה בגרמניה, שנחשבת למתקדמת יחסית, כבר אוסרת על מעסיקים ליצור קשר עם המועסקים שלהם במהלך החגים וימי חופשה. שורה של חברות גדולות, כמו פולסקווגן ו-BMW, כבר אוסרים על מנהלים ליצור קשר עם מועסקים מחוץ לשעות העבודה; דיימלר התקינה תוכנה שמוחקת אוטומטית מיילים, אם מישהו מנסה לשלוח אותם מחוץ לשעות העבודה.

 

מחקרים שנערכו לאחרונה מצאו שמספרים גדולים והולכים של עובדים גרמנים בוחרים בשנים האחרונות בפרישה מוקדמת בשל לחץ; העילה העיקרית עליה דווח היתה הלחץ להמצא זמין כל הזמן למעסיקים ולעמיתים לעבודה. אז נהלס, מאנשי האגף השמאלי של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, עובדת על שינוי החוק בנושא. הלוואי עלינו.

  

כשהיח"צ כבר הופך לחוצפה 

 

אפל תערוך את האירוע השנתי שלה ב-9 בספטמבר. יש להניח שהיא תציג שם כמה מוצרים, כי היא לא עורכת אירועים סתם. מה המוצרים? שני סמארטפונים, טאבלט וכנראה ששעון או צמיד חכם. השנה, המכונה היתה צריכה לעבוד קשה במיוחד: השנתיים האחרונות היו נפילה של ממש בכל הנוגע לחדשנות. בתחום הסמארטפונים, אפל מזמן נמצאת בתחום ההעתקה מיריביה - שמתם לב איך האייפון האחרון גדל פתאום ל-4 אינץ', אחרי שנים שבהם אפל אמרה לנו שהגודל האידיאלי הוא 3.5? אז הפעם היא שוב תיישר קו עם סמסונג והאחרות ותציג טלפונים גדולים יותר. 

 

ההזמנה שהפיצה אפל לאירוע החשיפה ההזמנה שהפיצה אפל לאירוע החשיפה

 

אבל לא זה הנושא. הסיסמה של האירוע של אפל היא "הלוואי שיכולנו לומר לכם יותר". וזו הסיסמה הריקנית והשקרית ביותר שאפשר להעלות על הדעת. הרי מחלקת היח"צ של אפל יודעת מה היא תציג עוד עשרה ימים. היא יודעת מה יהיו הספציפקציות של השחנבון שלה וכבר זרקה לפח יותר מ-20 גרסאות של מה שהיא תכננה לומר על זה. אז מה זאת אומרת, "הלוואי שיכולנו לומר לכם יותר"? קחו את המסמך שכבר כתבתם, ופרסמו אותו. זה לוקח שלוש דקות, מקסימום. הרבה פחות זמן משלקח לכם לחשוב על משפט מתחכם כמו "הלוואי שיכולנו".

 

לא: כאן יש לנו קריצה על גבי קריצה. אנחנו יודעים שאין לנו שום דבר מעניין למכור לכם, אומרת הקריצה, כמו בשנתיים האחרונות. אנחנו יודעים ששעה אחרי האירוע, כל מי שלא מכר לנו את נשמתו, יתהה על מה לעזאזל היה כל הבאז: עוד טלפון, עוד טאבלט, אולי איזה מחשב לביש שאף אחד לא צריך אבל יהיה סמל סטטוס נהדר. אנחנו יודעים שלכולם כבר נמאס מההצגה השנתית הזו, שחוזרת על עצמה בעייפות. אנחנו יודעים שמכונת הבאז שלנו מקרטעת ושהיא צריכה דחיפה, אז הנה היא: "הלוואי שיכולנו לומר לכם יותר". תנו לנו לשקר לכם: הרי, אם היינו אומרים לכם יותר, לא היה כל טעם באירוע. אם היינו אומרים לכם יותר, היינו נראים כמו סתם עוד חברה עם מכשירים יקרים מדי.  

 

עיוורון שוחה בפרגוסון

 

האירועים בפרגוסון, מיזורי - עימותים בין התושבים ובין כוחות הכיבוש שמשחקים ברובוקופ - נרגעו מעט בימים האחרונים, וזה אומר שיש זמן להסתכל באופן מפוכח על מה שקרה שם: טוויטר אילצה את התקשורת האמריקאית להסתכל על פרגוסון וזו לא אהבה את מה שהיא רואה.  

 

עכשיו מגיעות התלונות: לא כל הדיווחים בטוויטר היו מדויקים, מתלונן כתב הטכנולוגיה ניק בילטון ולמעשה רק מעטים מהם היו מדויקים. הבעיה שבילטון עומד עליה היא ותיקה מאוד: עיוורון השוחה. עבדכם הנאמן הרצה פעם לקבוצת קשישים על מלחמת העולם הראשונה ועשה טעות קריטית כשהעיר הערת אגב על קרב לטרון השני. קשיש זועם קם על רגליו והטיח בי שהוא היה שם וזה בכלל לא היה ככה. נאלצתי להסביר לו שמה שהוא ראה מהנקודה שלו היה חלק קטן בקרב, בעוד שהתיאור שלי נשען על הקרב כפי שהיסטוריונים הבינו אותו. כל חייל (וכל משתתף בהפגנה גדולה) רואה קטע קטן ומצומצם מאוד של האירועים - והוא נוטה להשליך ממה שהוא ראה על כלל האירוע. יש צורך בהרבה עדים כדי לתאר אירוע כאוטי כמו קרב או הפגנה.

 

המהומות בפרגוסון המהומות בפרגוסון

 

הבעיה הזו הרי לא התחילה עם טוויטר. הרשת החברתית בסך הכל העניקה לאנשים אפשרות לשגר את מבט השוחה שלהם לכלל העולם במהירות. אם מישהו חושב שהוא יכול לתעד אירוע רק על סמך ההתרשמות האישית של אדם אחד, יש לו בעיה. אבל כדי לתעד אירוע עם מאות משתתפים, צריך לשוחח עם עשרות מהם לפחות - וזה משהו שלרוב העיתונאים אין זמן לעשות. להיסטוריונים יש פשוט ספקטרום רחב יותר וכמובן זמן לנתח את כל המידע.

 

ועדיין יש חשיבות עצומה לטוויטר, על אף בעיית עיוורון השוחה. למה? כי לפני טוויטר, לא היינו יודעים מה אנשים ראו. היינו שומעים איך אנשים סיכמו אירוע - כל אחד מהם עם אג'נדה משלו. עכשיו יש לנו נקודות מבט רבות מהשטח וקורא זהיר יכול לצרף את הפיסות. ליותר מזה אין טעם לצפות.

 

יתעצל-נא

 

אחת התופעות שמביא עמק הסילי-קון לחיינו היא הנסיון להפוך אותנו עוד יותר לבטטות כורסה: כל דבר שמצריך מאמץ, מסולק. צריך לעשות כביסה? נאסוף אותה. קניות? כל דבר יגיע לפתח ביתך. יש לך מטלה קטנה ומעיקה? TaskRabbit ימצא לך מישהו שיעשה אותה, תמורת מחיר סביר. וכל זה יקבל שדרוג של ממש עם הבית החכם: המנורות יחסכו לך שתי תנועות וידליקו את עצמן, המזגן יקרר את החדר כשתצא מהרכב, הצמחים שלך ישקו את עצמם, ולא תצטרך להאכיל את החתול כי מטפל אוטומטי ימזוג לו את האוכל לקערה. ככה תחסוך כמה תנועות ומגע אנושי ובמקביל תעמיד את המידע האישי ביותר שלך לרשות גוגל ופייסבוק במקרה הטוב והאקרים מחבר העמים במקרה הרע. לא שווה?

 

"יש אחלה חניה מאחורי הוואדי, עוד 300 מטר בסך הכל" "יש אחלה חניה מאחורי הוואדי, עוד 300 מטר בסך הכל" צילום: עמית שעל

 

אז עמק הסיליקון מצא שטיק חדש: שירות באמצעות אפליקציה (כמובן), שימנע ממך את כל הבלאגן של חיפוש חניה. משרת אישי, valet, יגיע במרוצה וייקח את הגרוטאה שלך למגרש חניה יעודי, ממנו היא תוחזר לך כשתרצה לנסוע שוב. האפליקציה הזו מגיעה שבועות ספורים אחרי שסן פרנסיסקו הרגה אפליקציה שניסתה לסחור במקומות החניה בעיר, והיא כנראה מהווה פתרון אלטרנטיבי. וכמובן, היא זמינה בינתיים רק בשכונות ההייטק.

 

קצרצרים

 

1. אפל מזהירה את המפתחים שלה שאסור להם למכור מידע בריאותי של משתמשיה למפרסמים. אנחנו כבר צריכים להכיר את האזהרות האלה: עוד שנתיים, כשיתברר שהמפתחים מכרו את פרטי התרופות שלך לאיזה תאגיד אופל, תקום זעקה גדולה ומרה, אפל תודיע שהיא מ ז ו ע ז ע ת, שהיא תחקור את הנושא ואחר כך היא תבחר קורבן לא חשוב ותשלח לו מכתב חריף. במקביל, המפתחים ימכרו את המידע שלכם דרך צד שלישי ויוכלו לטעון שהם לא מכרו אותו ישירות ואפל תאמר שזה בסדר. ההודעה הזו היא בסך הכל הכסת"ח התקשורתי שלה. היא התראה ללקוחות: עומדים לסחור במידע שלכם ואנחנו רוצים שתדעו כבר מעכשיו שאנחנו חושבים שזה לא יפה.  

 

המידע הפרטי שלכם בסכנה המידע הפרטי שלכם בסכנה צילום: shutterstock

 

2. בידיעת אפל אחרת, עובדי האבטחה של החברה מוחים על השכר הנמוך שהם מקבלים. העמידו פנים שאתם מופתעים: אחת החברות הרווחיות ביותר בעולם לא טורחת לשלם לעובדים בדרג הנמוך שלה שכר ראוי. אחרי הכל, הרווח הזה צריך ללכת למנהלים הבכירים. עובדי האבטחה ערכו שביתת-שבת בכניסה לחנות אפל, מה שהיה עשוי להבהיר לנכנסים לחנות איך מתנהלת אפל כלפי עובדיה. אלא שהמשטרה חסכה מאפל את המבוכה, הכריזה שזו הפגנה בלתי חוקית ועצרה כתריסר מן המפגינים. ההאשתג שליווה את ההפגנה: #techcandobetter. בהצלחה עם זה - ההייטק הוא אולי לא הקטר של הכלכלה, אבל הוא בהחלט הקטר הנוכחי של התפיסה הליברטריאנית.  

 

3. פייסבוק מביאה כלי חדש למובייל: חיפוש שיאפשר לכם למצוא על פי מילות קוד סטטוסים ישנים של החברים שלכם. אם פעם פייסבוק היתה בית הקברות של התוכן (כתבתם שם משהו, ולכו תמצאו אותו אחר כך) אז עכשיו היא נותנת לכם את חפירה ואומרת שזה הדבר הכי לוהט בתחום.  

 

4. סוכנות בלומברג מדווחת שפקידת הטכנולוגיה הראשית של אובמה תהיה מייגן סמית', סמנכ"לית מעבדת המחקר של גוגל. כשהתפקיד הזה נוצר מלכתחילה, השמועות דיברו על כך שהראשון בתפקיד יהיה אריק שמידט, שסייע רבות לקמפיין של אובמה ב-2008 ואפילו לקח חופשה לשם כך. היחסים בין הממשלה וגוגל הדוקים. מי אמר הון-שלטון ולא קיבל?  

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x