מכונית ללא נהג? מרצדס-בנץ כבר עובדת על משאית ללא נהג
המשאית תדע לקחת את השליטה מידי הנהג כאשר היא מגיעה ל-80 קמ"ש, ותנווט בכבישים מהירים בבטחה, תדע לזהות מפגעים, פקקים, הולכי רגל ואפילו רכבי חירום
בזמן שבגוגל עובדים על מכונית פרטית ללא נהג, בדיימלר/מרצדס-בנץ כבר חושבים עוד צעד קדימה. במהלך סוף השבוע, החברה חשפה לראשונה אב-טיפוס של משאית המסוגלת לנהוג ללא צורך בהתערבות הנהג. היא אמורה להגיע לשימוש מסחרי ב-2025.
האבטיפוס הראשון של המשאית, שמכונה בשם הגנרי "משאית העתיד של מרצדס-בנץ 2025", הוצג לציבור בהדגמה שנערכה בגרמניה, ליד העיר מגדבורג. היא פותחה במשך שנים תחת מעטה סודיות. מערכת הנהיגה האוטומטית של המשאית מאפשרת לה לנווט באופן אוטונומי בתוך התנועה ולהגיב לפעולות של המכוניות שבקרבתה, במהירויות של עד 85 קמ"ש, כאשר את השליטה בפרמטרים המועטים מאוד הדורשים התערבות אנושית יכול הנהג לבצע באמצעות טאבלט.

לעת עתה נבנתה במסגרת הפרויקט משאית אחת בלבד, ובדרך להגעתה לכבישים ציבוריים עומדים, מלבד האתגרים הטכנולוגיים, גם מכשולים חוקיים ורגולטוריים רבים. בניגוד לדגם האחרון של מכונית ללא נהג שגוגל הציגה בסוף מאי, למשאית של דיימלר עדיין יש הגה שנועד לאפשר השתלטות על הרכב במקרה של תקלה או מצב חירום. כפי שהיא עובדת היום, הנהג יידרש לתפעל את המשאית מרגע ההתנעה ועד הגעה ל-80 קמ"ש - אז תשאל אותו מערכת הפעלה קולית אם הוא מעוניין לעבור למצב של "טייס אוטומטי".
מערכת הנהיגה העצמית מבוססת על טכנולוגיית שכבר מצויות בחלקן בשימוש במכוניות הפרטיות של דיימלר - כך למשל חלק מהחיישנים ומערכות התקשורת שמשולבות במשאית כבר פועלים בדגמי S קלאס החדשים שמרצדס הוציאה השנה לשוק. המערכת המלאה המותקנת במשאית גם כוללת חיישנים לזיהוי קרבה לעצמים אחרים במרחק שנע בין 70 ל-250 מטר ומצלמות בעלות טווח כיסוי רחב. המערכת הממוחשבת יודעת לזהות אלמנטים כמו רוחב ומספר הנתיבים, נוכחות של הולכי רגל ועצמים נייחים או ניידים אחרים.
בין היכולות שהודגמו בעת חשיפת המשאית היו זיהוי האטה של רכבים אחרים ושינוי המהירות בהתאם, ואפילו זיהוי של רכב חירום מתקרב ופינוי אוטומטי של הנתיב עבורו. בנוסף, הורדת העומס של תפעול הרכב מהנהג תאפשר לו לנוח יותר ולהתפנות למשימות כמו ניירת או תכנון נתיב הנסיעה. "הטכנולוגיה הזו תאפשר תחבורה מסחרית יעילה ובטוחה יותר, ותאפשר לנהג ולמפעילים קישוריות רחבה יותר. התוצאה תהיה מערכת תחבורה ברת קיימה יותר שתפעל לטובת הכלכלה, החברה והצרכנים", אמר ראש חטיבת המשאיות של דיימלר, וולפגנג ברנרד.


