• תפריט
אינטרנט

הניסוי בפייסבוק, שלב החקירה

אחרי שהפכה כ-700 אלף ממשתמשיה לשפני ניסוי בעל כורחם, פייסבוק עומדת בפני חקירה של נציב המידע בבריטניה ואולי גם באירלנד

עומר כביר 17:4602.07.14
משרדו של נציב המידע בבריטניה (IOC) פתח בחקירה נגד הרשת החברתית הגדולה בעולם, בעקבות הפרסומים בשבוע שעבר שזו הפכה כ-700 אלף ממשתמשיה לנבדקים בניסוי פסיכולוגי – כך חשף אתמול (ג') הפייננשל טיימס. במסגרת החקירה נבדק האם פייסבוק עברה על החוק הבריטי כשהתירה לחוקרים לשנות את הפיד של אותם משתמשים כחלק מהניסוי.

מטרת הניסוי הייתה לבדוק איך רגשות של חברים ומכרים ברשת החברתית הגדולה בעולם משפיעים על המצב הרגשי של הנבדקים. הוא נערך בין ה-11 ל-18 בינואר 2012 ובמסגרתו בחרו החוקרים 689,003 משתמשי פייסבוק באנגלית, ותמרנו את הפידים של המשתמשים, ללא ידיעתם: למחצית הם הציגו פחות תוכן חיובי, ולמחצית השניה פחות תוכן שלילי. במקביל בחנו החוקרים את הסטטוסים שפרסמו הנבדקים, על מנת לברר איך, אם בכלל, השפיע עליהם המצב הרגשי של הפיד על ידי בדיקה סמנטית של הסטטוסים - האם הם כללו מילים שליליות או חיוביות.

 

הניסוי הפסיכולוגי של פייסבוק לא עשה לה טוב הניסוי הפסיכולוגי של פייסבוק לא עשה לה טוב צילום: shutterstock

 

ה-IOC מסר לפייננשל טיימס שבשלב זה עוד מוקדם להגיד אילו חוקים בדיוק הפרה פייסבוק, וכעת מתמקדת הבדיקה בניסיון להבין בכמה מידע אישי נעשה שימוש והאם הנבדקים נתנו לפייסבוק את הסכמת להשתתף בניסוי. לטענת פייסבוק, תנאי השימוש של החברה, להם הסכים כל משתמש ברשת החברתית, מאפשרים לה לבצע ניסוי מסוג זה. אולם, מומחי משפט ערערו על טענה זו ואמרו שהסכנה לתנאי השימוש אינה מהווה הסכמה מדעת להשתתפות בניסוי.

 

נציב המידע הבריטי אינו הרגולטור היחיד שמתעניין בנושא. נציב הגנת המידע של אירלנד כבר פנה לפייסבוק בעקבות חשיפת הניסוי, ומשרדו ממתין לדו"ח מלא מצד החברה לפני קבלת החלטה האם לפתוח בחקירה. מפייסבוק נמסר בתגובה: “ברור אנשים מוטרדים מהניסוי ואנחנו מקבלים על עצמנו את האחריות. אנחנו רוצים להשתפר בעתיד ומשפרים את התהליכים שלנו על סמך המשוב הזה. המחקר נעשה עם הגנות ראויות על המידע האישי".

בטל שלח
    לכל התגובות