• תפריט
אפליקציות

סולמות וטאבלטים: משחקים לגיל הרך, גרסת דור המובייל

משחקים חדשים לאייפד משלבים בין צעצועים פיזיים למסך הטאבלט, במטרה להתמודד עם חששות ההורים מפני התנתקות הילדים מהעולם האמיתי. המשחקים מיועדים לבני שנה עד 4 ומחליפים את הקוביות, מתקני הצורות וצעצועים נוספים

עומר כביר 15:1001.07.14

אחת הדאגות הנפוצות ביותר בקרב הורים כיום היא מפני השתלטות הטכנולוגיה על סדר היום של ילדיהם. במקום לשחק בקוביות או בלגו, יותר ויותר ילדים מבלים את זמנם מול מסכי הסמארטפון והטאבלט. כעת שורה של חברות מנסה להכניס קצת איזון למשוואה באמצעות פיתוח משחקים מסוג חדש, כאלה שמשלבים בין אפליקציות מובייל לצעצועים פיזיים.

"להרבה אנשים, במיוחד הורים, מציק באופן תת מודע שהילדים נחשפים ליותר מדי טכנולוגיה. מנגד, שום הורה לא רוצה להילחם עם הילד כל היום, ובסופו של דבר זה בייביסטר נוח", אמר ל"כלכליסט" יואב דורי, אחד ממייסדי STUI (סטואי). החברה הצעירה השיקה בשבוע שעבר קמפיין גיוס כספים בקיקסטארטר לפיתוח וונדרבלוקס (Wonderblox), משחק קוביות פיזי לאייפד, שכבר גייס יותר מ-11 אלף דולר מתוך 50 אלף מבוקשים. "הטכנולוגיה צריכה להתקדם ואנשים מתחילים להבין שאפשר לחוות חוויות נוספות", סיפר דורי ל"כלכליסט".

בדרך למשחקי קניות וחשבון

 

וונדרבלוקס הוא אחד מכמה רעיונות דומים שמגיעים בימים אלה לשוק. הערכה של סטואי כוללת 26 קוביות בחמישה צבעים, שעליהן כל אותיות ה-ABC, והן משמשות בסיס לאפליקציות המשחקים שפיתחה החברה.

 

מייסדי סטואי והמשחק שיצרו מייסדי סטואי והמשחק שיצרו צילום: אוראל כהן

 

דורי: "כרגע יש לנו שלושה משחקים, שניים מהם מבוססים על זיהוי אותיות. הרעיון הוא לעזור לילדים ללמוד אותיות ומילים בכיף. במשחק הראשון צריך לאסוף חיות באמצעות איות השמות שלהן; המשחק השני הוא זיהוי אותיות בסיסי, והמטרה בו היא לשבור קרח באמצעות יצירת שורות; המשחק השלישי, שבו צריך לשים קובייה על קובייה כדי ליצור מגדלים, מפתח כישורי לוגיקה ותפיסה מרחבית ויכולות מוטוריות".

 

את הרעיון למשחק הגו דורי ושותפו אלון שקד כסטודנטים במרכז הבינתחומי. "הפרויקט המקורי היה שונה מזה שאנחנו עושים היום", סיפר. "השתמשנו במקרן כדי לשדר את המשחק על משטח ובמצלמת קינקט כדי לצלם את מה שקורה על המשטח. ראינו שמשהו שם נתפס, גם אצל ילדים, אבל גם בקרב הורים, מעצבים ומחנכים".

 

לפני שנתיים הקימו דורי ושקד את סטואי מתוך מטרה להפוך את הפרויקט הסטודנטיאלי למוצר מסחרי. את המקרן של הדגמים הראשונים מחליף האייפד עצמו, ששוכב על הרצפה ומתבצע עליו המשחק. את מצלמת הקינקט המורכבת מחליפה מראה פשוטה. "אנחנו משתמשים במראה שממוקמת מעל המצלמה הקדמית של האייפד, והיא קולטת את מה שקורה על האייפד ומסביבו", מסביר שקד. "כך מתאפשר המשחק, אבל עיקר הטכנולוגיה טמון בתוכנה - האלגוריתמים שפיתחנו לזיהוי אותיות וצורות".

 

מודל ההכנסות של החברה מבוסס על מכירת סט הקוביות הפיזיות ומתקן המראה תמורת כ-40 דולר (30 דולר לתומכים הראשונים בקמפיין הקיקסטארטר), ואפליקציות המשחק זמינות להורדה בחינם באפסטור. דורי לא פוסל אפשרות של השקת משחקים בתשלום, מלבד אלה שכבר זמינים בחינם, אך אומר שכרגע המיקוד הוא בכיוון אחר.

 

"אנחנו רוצים להוציא סט של צורות צבעוניות שונות למשחקי הרכבה וסט של מטבעות בגדלים שונים בהתאם לערכם, ואז אפשר יהיה לפתח משחקים של קניות וחשבון". גם גרסה לאנדרואיד לא צפויה בעתיד הקרוב. שקד: "מבחינת המשאבים והזמן אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפתח גם לאנדרואיד. יש באנדרואיד הרבה סוגי טאבלטים ותוכנה, וגם המצלמה ממוקמת בדיוק באותו המקום. העדפנו להתמקד רק באייפד, לצבור משאבים ורק אז להתרחב לאנדרואיד".

 

בקמפיין הקיקסטארטר שנפתח בשבוע שעבר מקווים מייסדי סטואי לגייס 50 אלף דולר לפחות. "זה המינימום הנדרש כדי להביא מוצר הביתה, כולל עלויות ייצור, פיתוח גרפיקה ומוזיקה ותשלום ליועצים", אומר דורי. "המטרה של הקמפיין היא להגיע לגרסה א' של המוצר ולמנף אותנו לגיוס משמעותי יותר. מובן שאם נעבור את היעד ונגייס יותר כסף נוכל לעשות משהו מורכב יותר".

 

להרכיב פאזל שיופיע על האייפד 

 

סטואי היא לא החברה היחידה שפעילה בתחום. Osmo (אוסמו) האמריקאית מפתחת גם היא משחקים פיזיים לאייפד על בסיס עיקרון דומה: מראה שמשקפת למצלמת האייפד את פעולות המשתמש (כמו לסטואי, לחברה עדיין אין ערכה לאנדרואיד). ואולם, כאן המשחק לא מתבצע על גבי הטאבלט עצמו, שניצב בצורה אנכית, אלא על המשטח שלפניו, והמסך מגיב לפעולות המשתמש.

 

משחק טנגרם של Osmo משחק טנגרם של Osmo

 

החברה מציעה בשלב זה שלושה משחקים, שמיועדים לילדים בני 6 ומעלה. Tangram מאפשר להרכיב פאזלים צבעוניים בהתאם למבנים שמופיעים על המסך. ב-Newton צריך המשתמש לכוון כדורים צבעוניים לנקודות יעד שונות באמצעות הנחת חפצים מכל סוג (מעט ועד יד המשתמש) על המשטח כדי לנווט את הכדורים. Words הוא משחק דמוי שבץ נא, שבו נדרש המשתמש לנחש מילה על סמך בליל אותיות שמופיע על המסך ולהציג את התשובה באמצעות אריחי אותיות פיזיים.

 

"כשאני רואה שהבת שלי דבוקה במשך זמן רב למסך של האייפד ומנותקת מהעולם האמיתי, זה מלחיץ אותי", אמר מייסד החברה פרמוד שארמה בראיון ל"וושינגטון פוסט". "מבחינתי, הטכנולוגיה לא פועלת נכון. טכנולוגיה צריכה ליצור חוויה טובה יותר מילדים שדבוקים למסך".

 

שארמה הדגיש את החשיבות שבלימוד הדור הצעיר את הכישורים שלא ניתן יהיה להחליף בשנים הבאות: "כשיותר עבודות הופכות לאוטומטיות, כוח עבודה שלא ניתן להעסיק הוא בעיה רצינית. עם זאת, לבני אדם יש שני יתרונות גדולים על פני מחשבים - אינטליגנציה חברתית וחשיבה יצירתית. אלה שתי תכונות שאוסמו מטפחת". מחיר ערכה של אוסמו בהזמנה מוקדמת כיום הוא 49 דולר (בעתיד צפוי המחיר לזנק ל-99 דולר), ומשלוח מחוץ לארה"ב עולה 26 דולר.

 

להתאים משולש לצורה שעל המסך

 

לילדים קטנים במיוחד, בני שנה וחצי עד 4, מציעה חברה בשם Tiggly (טיגלי) פיתוח מורכב הרבה פחות: סט של ארבע צורות בסיסיות (עיגול, ריבוע, משולש וכוכב) שמונחות על גבי האייפד עצמו ומזוהות באמצעות סגירת מעגל חשמלי, בדיוק כמו שהאייפד מזהה נגיעה באצבע. על היתרון הברור של הפיתוח, שמייתר את הצורך בערכה מיוחדת שמגייסת את מצלמת האייפד לזיהוי, מעיבים מגבלת השימוש בצורות הבסיסיות וחוסר היכולת ליצור אינטראקציות עם מגוון כלים.

 

Tiggly Safari Tiggly Safari

 

"ראינו שילדים בני שנתיים משתמשים באייפד בהגזמה", אמר מייסד טיגלי פיל גאורגיו למגזין בלומברג ביזנסוויק. "70 שנות מחקר אקדמי מוכיחות שכישורים מוטוריים ומרחביים חשובים מאוד להתפתחות של ילדים צעירים. בגיל 3 ילדים מתאמצים להבין איך לשחק עם דברים ולגלות מה אמיתי ומה לא. טוב יותר לשחק עם משולש בעולם האמיתי, כי כשמחזיקים אותו ביד אפשר לסובב אותו ולראות שהוא עדיין משולש. אמנם אפשר לסובב חפצים על המסך, אבל אתה עלול לחשוב שהמסך עובד עליך".

 

החברה מציעה כיום ארבע אפליקציות, שלוש בחינם ואחת בתשלום, וכולן עובדות על העיקרון הדומה של זיהוי צורות על המסך באמצעות הנחת הצורה הפיזית המתאימה במקום הנכון. מחיר הערכה הוא 29.95 דולר, לא כולל משלוח.

 

לדברי דורי, החברות שפעילות כיום בתחום הן רק תחילתו של טרנד חדש: "הרבה אנשים מנסים לפצח את החוויה הזאת, המשחק או הצעצוע שיגרמו לילדים ליהנות. הם מבינים שנפתחה קטגוריה חדשה ורוצים להיות שם מההתחלה. העולם הולך לכיוון הזה. אני לא חושב שהמסכים ייעלמו, ואפשר לעשות איתם המון דברים מגניבים".

3תגובות
בטל שלח
  • שימושי מחשב מעבר למשחק הרעיון של שילוב משחק פיסי עם פעילות בסביבת מחשב/אייפד כמוצג בכתבה נראה נחמד. אבל חוזר לדפוסים המקובלים של משחק בלבד ללא תכנון ומחשבה על כמה זמן הילד ישחק, למה בכלל ישחק במשחק זה, האם המשחק מעביר תכנים מעבר לתכני המשחק הבודד. הפתרונות הטכנולוגיים מקסימים דרוש מישהו שמבין בחינוך (מונטסורי) ויקח אותם כמה צעדים קדימה. ממליץ על סדרת משחקי מחשב לילדים, עם תוכן חינוכי, תכנון מוטיבציות למשחק במסגרת סיפור נלווה, פניה אישית לכל ילד במשוב החיובי שמקבל קראו ובדקו t,
    Limudisk.Com משחקי מחשב לגיל הרך
    אריאל לימודיסק, (16.01.16)
  • שימושי מחשב מעבר למשחק הרעיון של שילוב משחק פיסי עם פעילות בסביבת מחשב/אייפד כמוצג בכתבה נראה נחמד. אבל חוזר לדפוסים המקובלים של משחק בלבד ללא תכנון ומחשבה על כמה זמן הילד ישחק, למה בכלל ישחק במשחק זה, האם המשחק מעביר תכנים מעבר לתכני המשחק הבודד. הפתרונות הטכנולוגיים מקסימים דרוש מישהו שמבין בחינוך (מונטסורי) ויקח אותם כמה צעדים קדימה. ממליץ על סדרת משחקי מחשב לילדים, עם תוכן חינוכי, תכנון מוטיבציות למשחק במסגרת סיפור נלווה, פניה אישית לכל ילד במשוב החיובי שמקבל קראו ובדקו t,
    Limudisk.Com משחקי מחשב לגיל הרך
    אריאל לימודיסק, (16.01.16)
  • ילדים בני שנה עד 4 עוד לא נמשכים לטכנולוגיה. המשיכה וההבנה שיש דבר כזה מגניב מגיעה רק בגיל 6~
    (02.07.14)