$
אינטרנט

הדירוג בגוגל משתנה שוב: הכירו את Panda 4.0

ענקית החיפוש השיקה שינוי מקיף נוסף באלגוריתם החיפוש שלה, שאמנם נועד לצמצם הפצת ספאם וחשיפת חוות תוכן - אך פגע משמעותית בדירוג של איביי. אילו אתרים יושפעו מהעדכון - ובאיזו צורה?

און יבין, גיקטיים 15:2926.05.14

כל מי שעוסק בקידום אתרים מודע לכך שגוגל מבצעת מעת לעת עדכונים באלגוריתם שלה - מה שמחייב אותו להישאר עם האצבע על הדופק ולהיערך מחדש לאחר כל שינוי.


פורסם במקור באתר גיקטיים. לקריאה נוספת:

 

החודש השיקה גוגל שני עדכונים כמעט במקביל: ב-20.5 נודע כי החברה השיקה את פנדה 4.0 העדכון הרביעי בסדרת תיקוני אלגוריתם החיפוש, ולמחרת הופעל Payday Loan 2.0 - עוד שדרוג של רכיב חיפוש אחר. בימים אלה מומחי שיווק ברשת משקיעים את מיטב מרצם, ניסיונם וזמנם על מנת להבין כיצד ישפיעו צמד העדכונים על תוצאות החיפוש ומה נדרש מהם לעשות כדי להציב אתרים במיקום הגבוה ביותר.

 

עדכוני פנדה ומהפכת תוצאות החיפוש

 

עדכוני פנדה החלו להשפיע על הדירוג של האתרים בגוגל בפברואר 2011, כשהושק עדכון פנדה 1.0. מאז זכה לכ-30 עדכונים משלו, כשבחלק מהמקרים היה זה עדכון משמעותי ובעל השפעה רחבת היקף ובמקרים אחרים השינויים היו צנועים יחסית (גרסה 2.4, למשל, הרחיבה את ההשפעה של העדכון גם לשפות אחרות ובפרט הובילה לכך שגם אתרים דוברי עברית יושפעו ממנו).

 

המטרה בכל המקרים דומה: דחיקת אתרים המבוססים על תוכן משוכפל או דליל (למשל כאלה המתאפיינים בדפים רבים בעלי תוכן מועט, או שיש בהם פרסומות רבות ביחס לכמות התוכן האמיתי) אל מחוץ לצמרת תוצאות חיפוש רלוונטיות.

 

המטרה: צמצום נוכחותם של אתרי הספאם המטרה: צמצום נוכחותם של אתרי הספאם צילום: בלומברג

 

עדכוני פנדה הם חלק מהמאבק של גוגל באתרים שלא מספקים לגולש תוכן איכותי. לפי הערכות, הושפעו מהם כ-11-12% מסך האתרים ברשת. פנדה 4.0 נחשב עדכון משמעותי, והוא צפוי להשפיע על כ-7% מהאתרים באנגלית למשל.

 

נכון לעכשיו ההערכה היא כי פנדה 4 יבוא לידי ביטוי בעיקר בריכוך ה"מכה" שספגו אתרים איכותיים מעדכוני פנדה הקודמים. כמובן שלא כל אתר שנפגע בעקבות עדכונים אלה יזכה לטפס בדירוג של גוגל, אלא רק אלה המלאים בתוכן איכותי (ושעדכוני הפנדה, מסיבות לא לגמרי ברורות, פספסו זאת). חשוב להדגיש שיהיו גם אתרים שדירוגם ייפגע בעקבות פנדה 4 - ובפרט אתרים המכונים Scraper Sites, כלומר כאלה המבוססים על אגירת תוכן ממקורות שונים ושאינם יוצרים תוכן איכותי בעצמם.

 

רכיב העדכון Payday Loan 2.0, השינוי השני שהפעילה החברה, נועד להיאבק בביטויי חיפוש ספאמיים (דוגמה Payday Loan, ומכאן שמו). שכן אין כמעט גולש שלא נתקל באתרים באיכות ירודה המופיעים במקומות הראשונים עבור ביטויי חיפוש ספאמיים, ואך טבעי הוא שגם הם יהיו על הכוונת של גוגל.

 

ההערכה היא כי פיידי לוון ישפיע על לא יותר מ-0.2-0.3% מכלל האתרים, אם כי ייתכנו הבדלים בין אתרים בשפות שונות (בטורקית, למשל, ישנם אתרים ספאמיים רבים יחסית והיקף ההשפעה של Payday Loan 2.0 מגיע לכ-4%).

 

מה קרה לאיביי?

 

אחד האתרים שהושפעו בצורה דרמטית במיוחד מהשינויים האחרונים באלגוריתם של גוגל הוא איביי. במאמר שפורסם באתר MOZ, דווח כי אתר המכירות המפורסם ספג מכה משמעותית ביומיים שקדמו להצהרה הרשמית של גוגל על פנדה 4 וביום ההצהרה עצמו.

 

נפגעה מהשינוי. איביי נפגעה מהשינוי. איביי צילום: בולמברג

 

אם בין ה-14.5 ל-17.5 דורג איביי במקום הראשון בדירוג ה-Top 10 של מוז (אתר בולט בתחום השיווק ברשת), הרי שב-18.5 הוא צנח למקום השישי, ב-19.5 הוא כבר דורג במקום ה-12 בלבד ולמחרת נדחק אל המקום ה-25.

 

נתון נוסף המצביע על הפגיעה באיביי בשל פנדה 4 הוא הנתח שלו מתוך עשרת הגדולים, שצנח באותם ימים מ-1% ל-0.28%, עובדה שגרמה למומחי מוז לתהות למה בעצם נפגע אתר זה באופן כה משמעותי, והאם לא מדובר בטעות של גוגל או במצב זמני שיתוקן בקרוב.

 

הכי חשוב: להמשיך להתעדכן

 

הבחירה של גוגל להשיק שני עדכונים משמעותיים כמעט סימולטנית ממשיכה את מדיניות העמימות שלה. החברה לא מעוניינת שמקדמי אתרים ובעלי מקצוע אחרים בתחום יוכלו לזהות מה גורם לשינויים בדירוג אתר זה או אחר: האם זה פנדה 4.0 או שמא Payday Loan 2.0 ואולי שניהם יחד.

 

מדיניות העמימות בה נוקטת גוגל גורמת למקדמי אתרים גם להמשיך להיות דרוכים, שכן לא מן הנמנע כי כבר בשבועות הקרובים יבוצעו שינויים דרמטיים נוספים באלגוריתם של החברה. בכל מקרה מומלץ בחום להמשיך להתעדכן כל העת ובזמן אמת לגבי כל שינוי, להבין כיצד הוא משפיע כל עדכון ולהתאים באופן מיידי את אופן קידום האתרים.

 

הכותב הוא מנכ"ל משותף וראש תחום אינטרנט במשרד הפרסום Exactive

בטל שלח
    לכל התגובות
    x