$
כלכליסט-טק

הדובר והנחלאווי: צה"ל שוב מפסיד לטחנות הרוח של פייסבוק

מדוע צבא ההגנה לישראל צפוי להמשיך ולהיכשל בהתמודדות עם הרשתות החברתיות, מה עומד מאחורי כלי בקרת הפרטיות החדשים של פייסבוק וכיצד הגיב העם האפגני לשירות הצ'ט שהקימה עבורו ממשלת ארצות הברית

יוסי גורביץ 12:32 01.05.14

 

המפקד , עלינו על "לייק"!

 

"מרד דיגיטלי" היה הכותרת הטכנולוגית של היממה האחרונה: מספר גדול של חיילים - הוא נע בין מאות לעשרות אלפים, תלוי את מי אתם שואלים - הביע מחאה פומבית כנגד כליאתו של חייל, דוד איש הנח"ל, שנתפס כשהוא דורך נשק על פלסטינים ומאיים לירות בצלם שתיעד את זה, כמו גם מפזר קללות לכל עבר. על פי המיתולוגיה, דוד הנחלאווי הלך לכלא על הפעילות הזו. על פי דובר צה"ל, דוד הנחלאווי הלך לכלא בגלל שכמה ימים לפני כן הוא תקף פיזית את המפקדים שלו. 

  

מתוך העמוד "גם אני עם דווד הנחלאווי"
מתוך העמוד "גם אני עם דווד הנחלאווי"

 

מה שקרה לאחר מכן היה עצוב אך צפוי - צה"ל שוב נתפס עם המכנסיים למטה בזירת התקשורת. זה קורה לו המון: לפני כמעט שני עשורים, דובר צה"ל - אז עמוס גלעד - הכחיש בתוקף שהחיזבאללה הצליח לתלות דגל על מוצב של צה"ל. בתגובה, גיחכו בחיזבאללה ושלפו סרטון שמוכיח זאת. "אני חושב שזה היה חכם מצידם לבוא עם מצלמת וידאו", היתה התשובה האומללה של גלעד. אתמול (ד') אמר דובר צה"ל, כשהוא מנסה להבין מה לעזאזל קורה, שהוא לא מתעסק במה שקורה ברשת, הוא מתעסק במה שקורה בשטח.

 

מתוך העמוד "גם אני עם דווד הנחלאווי"
מתוך העמוד "גם אני עם דווד הנחלאווי"

 

תשמור האלה ותציל: אם ב-2014, 15 שנה בערך אחרי בלוגים ושנתיים אחרי הריקושטים על ההתנהלות העגומה שלו בטוויטר בזמן מבצע "עמוד ענן", דובר צה"ל עוד לא הבין שאי אפשר להפריד יותר בין מה שקורה "בשטח" ובין מה שקורה "ברשת", הגיע הזמן לניקוי אורוות רציני.  

 

מצד אחד, ברור מה קורה לדובר צה"ל: הוא קצין בכיר בן 47 שלא כל כך מבין את המהפכה הטכנולוגית. הוא לא מבין איך קרה שכל חייל עם סלולר יכול לשדר בדיוק את מה שהוא חושב על המ"מ שלו לכל העולם. הוא לא מבין איך קרה שקצין שלו שמצלם את עצמו עם בוץ על הפרצוף ותוהה אם הוא דומה לאובמה הופך פתאום לכמעט תקרית בינלאומית. הוא לא מבין איך חיילת שהעלתה תמונה שלה עם עצורים פלסטינים הפכה לסקנדל בינלאומי, וכשחייל מפזז לצד פלסטינית עצורה והסיפור רץ בכל רחבי העולם, הוא בכלל מרים ידיים. מה לעזאזל קורה כאן?  

 

מתוך העמוד "גם אני עם דווד הנחלאווי"
מתוך העמוד "גם אני עם דווד הנחלאווי"

 

מה שקורה פשוט למדי: כל אדם הפך לכלי שידור, אם הוא רוצה בכך. אם הוא מוצלח, ואם יש לו מעט מזל, הוא גם יתפוס תשומת לב. כל אדם יכול לקחת מסר של מישהו אחר ולכדרר אותו בצורה נלעגת, ואם הוא עושה את זה טוב, הוא יטביע את המסר הראשוני. ה-NYPD למדה את זה על בשרה לפני כשבוע, כשהצליחה להכניס לעצמה גול עצמי ענק בטוויטר שהתחיל מסתם דרישה תמימה שגולשים יספרו איך הם חווים את השירותים שלה, ודו"צ עצמו הצליח להגיע לכותרות לא מחמיאות, גם לפני שבוע, כשהציע לאנשים לתייג ניצולי שואה.

 

הרשת שייכת למהירים, לזריזים, וחסרי הכבוד לסמכות. אפשר לומר הרבה דברים על דו"צ - אבל הוא לא אף אחד מאלה וספק אם יוכל להיות אי פעם. אחרי הכל, הוא הפנים של ארגון כבד ואיטי, שיודע להשמיד טורי שריון אבל לא יכול לשלוט במדיה החברתית. בשדה הקרב הזה, דו"צ תמיד יפסיד.

 

אנחנו שומרים הכל, אל תתנו לזה להפריע לכם

 

פייסבוק יצאה ביממה האחרונה למתקפת יח"צ. היא רוצה לשנות את התדמית שלה, ולצורך כך היא אימצה לעצמה מוטו חדש: לא עוד "זוז מהר ושבור דברים", עכשיו זה "זוז מהר, והשתמש בתשתית יציבה". כדי לפנות לקהל הבית שלה - משתמשים מבוגרים - היא החליטה להעמיד פנים שאכפת לה מהפרטיות שלהם.

 

מארק צוקרברג באירוע פייסבוק אמש
מארק צוקרברג באירוע פייסבוק אמש

 

מעתה, הודיעה פייסבוק קוממיות, כל אחד יוכל להכנס אנונימית לאפליקציות או לאתרים שמאפשרים חיבור באמצעות פייסבוק. רואים? אנחנו שומרים על הפרטיות שלכם! או שלא. אתם אולי תהיו אנונימיים ביישום וכלפי מפעיליו, אבל לא תהיו אנונימיים כלפי פייסבוק. היא תמשיך לאסוף את כל הפרטים על הפעילות שלכם, ותמשיך למכור אותם למפרסמים. מה לעשות, היא צריכה לחיות ממשהו. אבל אתם מתבקשים להעמיד פנים שאכפת לה מכם.  

 

במקביל, פייסבוק ממשיכה לחנוק את החשיפה של העמודים הפרסומיים שהוקמו אצלה. כל זמן שמדובר בחברות שקרכלשהו, זה לא באמת מזיק (ואפילו מועיל לפעמים למשתמש), אבל יש מספר גדול של ארגונים לא ממשלתיים ופעילי שינוי חברתי שהשקיעו זמן ומאמץ בבניית עמודים כאלה. פעם, פייסבוק טענה שכל פרסום שם מגיע ל-15 עד 20% מכלל האנשים שעוקבים אחר העמוד; שנתיים אחר כך, השיעור נמוך הרבה יותר - משהו כמו שני אחוז.

 

יש חברה שהלכה ובדקה את השינוי הזה וגילתה שהתוצאות אומללות למדי: הרבה אנשים נפלו בפח של פייסבוק - זו דורשת עכשיו תשלומים קבועים כדי לאפשר למפעיל העמוד גישה לאנשים שאמורים היו לקבל את המסרים שלו. מי שהתפתה להאמין להבטחות של פייסבוק, ובנה על השימוש בה אסטרטגיה עסקית, מתבקש לאכול את הכובע. מה למדנו? שאפשר להאמין לפייסבוק אם אתם מתעקשים. זה פשוט לא כל כך חכם.  

 

הצלחה צנועה

 

אחרי השערוריה שפרצה כשהסתבר שארגון אמריקאי שמטרתו סיוע, USAID, הקים רשת חברתית כושלת שאמורה היתה לפעול בקובה ואחר כך לשכנע את הקובנים להתמרד, מדווחת כעת התקשורת האמריקאית שבמקום אחר, דווקא הצליחה המזימה.

 

המדינה היא אפגניסטן, והטרשת החברתית היא Paywast, מילה בשפת הדארי שמשמעה "לחבר". היא הוקמה כדי לתת קול לעם האפגני, בעודו מצטנף במרתפים מפחד ההפצצות האמריקאיות. פייווסט היא סלולרית ויש לה יותר ממיליון וחצי מנויים באפגניסטן, שמשוחחים על כל דבר. היא מומנה ע"י ארה"ב וכיום מנוהלת על ידי חברה מקומית. לא בטוח, עם זאת, שהאמריקאים יאהבו את מה שנאמר בפייווסט - רוב האפגנים לא מסמפטים את הכובשים שלהם. לא יודע איך זה קרה.  

 

רחוב אפגני. הציבור המקומי לא מסמפט את ארה"ב
רחוב אפגני. הציבור המקומי לא מסמפט את ארה"ב

 

במקביל, הודיעה מחלקת המדינה שהיא משקיעה מאמצים ניכרים במאבק מול אל קעידה ברשתות חברתיות. היא גם מאמנת נפגעי טרור בשימוש בטרשות חברתיות. נקווה שהצוותים שלה יודעים את העבודה שלהם טוב יותר מדובר צה"ל, אבל לא הייתי בונה על זה.  

 

קצרצרים

 

1. בסן פרנסיסקו, שנמצאת במערכה משפטית מול חברת AirBnB, מציעים מהלך נבזי במיוחד: לעודד הלשנות על משתמשי החברה. אם אתם משכירים את הדירה שלכם לטווח קצר לזרים, אומרת הצעת החוק, השכן החטטן שלכם לא יצטרך יותר להסתפק במרמור בטרשות חברתיות. אם הוא ידווח עליכם לעיריה, הוא יקבל פרס כספי. ספציפית, הוא יקבל 30% מהקנסות ושאר הכספים שהעיריה תצליח להוציא מכם.

 

פרס למלשינים. סן פרנסיסקו
פרס למלשינים. סן פרנסיסקוצילום: בלומברג

 

2. מאריסה מאייר הוכיחה את עצמה, אם לא בקביעת חזון ליאהו, אז לפחות מבחינת בעלי המניות של החברה: המניה נסחרה ב-15.78 דולר למניה כשהיא נכנסה לתפקידה, ועכשיו היא נסחרת ב-34 דולר, כשלזמן קצר היא הגיעה לשיא של 41.72 דולר. עבור 15 החודשים שלה בתפקיד, גרפה מאייר עד כה יותר מ-200 מיליון דולר. הבעיה: חלק ניכר מהערך הזה נוצר בשל עליית המחיר של עליבאבא, שבה יש ליאהו נתח של 24% שעליו היא מסרבת לוותר ובצדק. ההכנסות של יאהו ברבעון הראשון קרסו ב-84% ועמדו על 30 מיליון בלבד. שזה, יש לציין, פחות ממצנח הזהב שפרשה יאהו עבור סמנכ"ל תפעול היוצא שלה, הנריק דה קסטרו: הוא הלך הביתה עם 58 מיליון.  

 

3. ה-GCHQ היא האחות הקטנה והממזרית של ה-NSA, שלימדה אותה כל מה שהיא יודעת. מסמכים חדשים שפרסם מדליף העל אדוארד סנודן מגלים המנהלים של ה-GCHQ היו כל כך המומים מכמויות המידע שה-NSA אספה, שהם התחננו לקבל כמה שיותר ממנו. הסיבה: גישה חופשית למידע של ה-NSA היתה מאפשרת ל-GCHQ לעקוף את ההגבלות שהטיל עליה החוק הבריטי. המידע הפרטי שלכם הפך לסחורה, לא רק של חברות מסחריות כמו פייסבוק וגוגל, אלא גם של ארגוני הביון.  

 

4. הביטקוין רושם הצלחה: סוכנות הידיעות בלומברג החלה לדווח על מחיר המטבע יחד עם שאר המטבעות עליהם היא מדווחת. היא תסתמך לשם כך על שתי בורסות ביטקוין שנחשבות בינתיים ליציבות. בבלומברג ציינו שהם מדווחים על ביטקוין בשל הצורך בשקיפות, בשל המחויבות שלהם לחדשנות ובגלל שיש דרישה לכך מצד הלקוחות.

x