$
אינטרנט

חייבים לחשוב נייד

הישראלים פיצחו את השיטה בתחום השיווק באינטרנט, אבל התעשייה המקומית לא השכילה לחזות את עליית הפרסום באפליקציות

אסף גלעד 07:1117.04.14
כבר שנים שישראל נחשבת למוקד עולמי של טכנולוגיות, ומאז המצאת האינטרנט, פחות או יותר, הישראלים מגלים שליטה יפה באבות המזון של הפרסום: היכולת להתאים את המסר הנכון למשתמש הנכון, היכולת להפיץ פרסום בכמויות אדירות על גבי הרשת, ובעיקר - רעב לעשיית כסף מהיר ובכמויות נאות.

 

ההתמחות הישראלית בשיווק באינטרנט צמחה בקרב ענקיות ההימורים וסרגלי הכלים, והובילה להצטברות של ידע רב והיכרות עם מנגנוני הרשת הפנימיים ביותר. הידע האנליטי שהביאו איתם מומחי האלגוריתמים של 8200 ויחידות המודיעין הטכנולוגיות העלו את הישראלים לדרגת רבי־אמן בכל הנוגע להתאמה אישית וניתוח של קמפיינים, וההיכרות האינטימית שצברו הישראלים בשנים האחרונות עם ענקיות כמו גוגל, יאהו, אפנקסוס ויאנדקס ביטלה את המרחק בין תל אביב לניו יורק ולסן פרנסיסקו.

 

כך צמחו חברות אינטרנט ישראליות שפיצחו את השיטה והפכו לענקיות פרסום: אאוטבריין וטאבולה הפכו את תחום ההמלצות לכתבות לאמנות; קונדואיט, בבילון, איימש ואינקרדימייל (שהפכה לפריון) שלטו בענף סרגלי הכלים שעסק בהפצת תוכנות חינמיות; מטומי, מרימדיה, Ybrant ו־DSNR שהפכה ל־DMG, חלשו על ענף רשתות הפרסום שמפיץ פרסום באתרי תוכן; ועל ענף האופטימיזציה של קמפיינים פרסומיים השתלטו ענקיות טכנולוגיה כגון קנשו, מדיהמיינד וקונטרה.

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום: עמית שעל

 

אבל כפי שקורה בדרך כלל במהפכות טכנולוגיות, ענקיות הפרסום הישראליות פספסו ובגדול את הצעד הבא - עידן המובייל. נכון להיום, אין ענקית ישראלית שהצליחה לפצח את סוד המובייל ולהפוך לשחקנית עולמית משמעותית. פריון, למשל, שמתיימרת להפוך לחברת האינטרנט הגדולה בישראל, נמצאת במגעים לבצע רכישה של טכנולוגיית מובייל דווקא מחברה נטולת ישראלים שיושבת בלוס אנג'לס, Airpush. ואילו מטומי, ענקית פרסום ישראלית שמבקשת להנפיק בלונדון בשווי של חצי מיליארד דולר, חיזקה לאחרונה את יכולות המובייל שלה, לאחר שרכשה שתי חברות סטארט־אפ אמריקאיות.

 

חברות הפרסום הישראליות יצטרכו גם לסייע ללקוחותיהן להתחבר לפייסבוק. השנה האחרונה הדגימה לכולנו כיצד פייסבוק הופכת לרשת הפרסום הגדולה בעולם למובייל ולאחת הרשתות הגדולות בווב, עם יכולת פילוח שאין לאף מתחרה, אפילו לא לגוגל. ב־ 2012 רוב ההכנסות של פייסבוק מפרסום עוד הגיעו מבאנרים גנריים ששולבו באתר האונליין. בשנה האחרונה המגמה התהפכה, והפרסומות באפליקציות של פייסבוק לסמארטפון ולטאבלט, שרובן מופיעות כסטטוסים בפיד של המשתמש, היוו את עיקר הכנסותיה. מלבד מטומי, קנשו וטייקי, חברות הפרסום הישראליות עדיין אינן יודעות כיצד לעבוד עם תפוח האדמה הלוהט ששמו פייסבוק.

 

אז המהפכות הבאות, כמו תמיד, שייכות לחברות הסטארט־אפ, אלה שצצות מהמחשכים וכובשות את העולם, או לחלופין נרכשות בידי הענקיות שלא השכילו לזהות את הדבר הבא. "כלכליסט" מציג כאן את הסטארט־אפים הצעירים שזיהו את המגמות הנכונות בפרסום דיגיטלי - רשתות חדשניות למובייל, מנועי המלצה לאפליקציות, טכנולוגיות לפרסום בווידיאו וטכנולוגיות לפרסום באימייל. תרצו או לא תרצו, אלה החברות שיידעו להכיר אתכם לעומק ולהציע מוצרים שיחדרו לכם לתודעה כשאתם צופים בסרטון או מורידים אפליקציה. הפרסומות אולי יציקו, אבל הטכנולוגיות הללו עשויות להוביל אתכם לרכישות שחלמתם לבצע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x