$
אינטרנט

ראיון כלכליסט

מנהל ממשל זמין: "ההסכם עם גוגל הוא לא מכירת נכסי מדינה"

אופיר בן אבי, שאחראי על הנגשת שירותי המדינה לאזרח, טען שההסכם שמספק למיקרוסופט וגוגל גישה למידע ממשלתי לא נותן להן עדיפות על פני חברות אחרות. לדבריו, השירות בולם מדי יום מאות התקפות סייבר - אך כמחצית מאתרי הממשלה בחרו להתאחסן במקומות אחרים

מאיר אורבך 14:3603.04.14
מתוך כאלף אתרי הממשלה שמשרתים את הציבור בישראל, רק כ-600 חוסים תחת כנפי ממשל זמין, הגוף שמשמש כספק שירותי האינטרנט של ממשלת ישראל והאכסניה הטבעית של שירותים אלה. אופיר בן אבי (42), מ"מ מנהל ממשל זמין בשנתיים האחרונות, מסביר שהמצב הלא סביר הזה נגרם כי אין שום תקנה שמחייבת אתרים להיות כפופים לפיקוח הממשלה.

"אני מצפה שיהיו הנחיה וסטנדרט בנושא אבטחת מידע ומערכות ממשלתיות", אמר בראיון "לכלכליסט", הראשון מאז נכנס לתפקיד לפני כשנתיים. "אני מדווח על כלל האתרים שנמצאים תחת סמכותי ושומר רק על נכסים שנמצאים אצלי. לא כל משרדי הממשלה רואים את הערך הזה". עם האתרים שלא העדיפו להעמיד פלטפורמה עצמאית ניתן למנות את אתרי משרד החקלאות, ביטוח לאומי, רשות שדות התעופה ועוד.

 

אופיר בן אבי, מ"מ מנהל ממשל זמין אופיר בן אבי, מ"מ מנהל ממשל זמין צילום: עומר מסינגר

 

נתונים במלחמה גם בזמן שגרה

 

הערך שאליו מתכוון בן אבי הוא ההגנה שמספק ממשל זמין לאתרים שנתונים תחת חסותו וסופגים מאות התקפות סייבר מדי יום. רק בשעת הראיון עמד מספר ההתקפות היומי על 193, ובן אבי מסביר שזה מספר יחסית נמוך שמעיד על כך שאין אירועים חמים באותה תקופה.

 

"בעולם הסייבר, כמו בעולם האמיתי, מנסים כל הזמן לפגוע בנכסים של ממשלת ישראל. אנחנו מאוד אטרקטיביים להאקרים ולכן אנחנו מותקפים כל הזמן. יש לנו מושג שנקרא 'חירום בשגרה', ואנחנו בעצם נתונים במלחמה גם בשגרה. עם זאת, ברגע שיש אירועים מדיניים או ביטחוניים זה משפיע על עולם הסייבר בשניות. אירוע בעזה יכול להביא באותו רגע לעלייה בתקיפות סייבר, והאירוע שבו צה"ל תפס את אוניית הנשק קלוס סי, למשל, הביא לעלייה של מאות אחוזים במספר אירועי הסייבר שחווינו לאחר פרסום האירוע.

 

"מרבית ההתקפות שאנחנו סובלים מהן הן של מניעת שירות (ניסיון להשבית את האתר על ידי הצפה שלו בבקשות מידע — מ"א), שהן הכי קלות לביצוע מבחינת ההאקרים, אבל גם מהוות איום רציני עלינו כי המהות שלנו היא מתן שירות. מובן שאנו רואים גם מתקפות מסוגים אחרים, שבעיקר מנסות לרכוב על מתקפות מניעת השירות כדי לבצע חדירות מתקדמות יותר".

 

"במבחן התוצאה, שירותי ממשל זמין מעולם לא נפגעו על ידי האקרים. במהלך מבצע עמוד ענן הורדנו כמה אתרים לזמן קצר מאוד. באותה תקופה חווינו התקפות מניעת שירות של מאות גיגה-בייט לשנייה שאף גורם לא יכול להיות ערוך אליהן. עד היום גם אף אתר של ממשל זמין לא עבר השחתה".

 

ממשל זמין היא חלק מיחידת התקשוב שהוקמה לפני כמה שנים ומהווה למעשה את חברת המחשוב וספק האינטרנט של ממשלת ישראל. ביחידה מועסקים כיום 220 עובדים, היא מתנהלת כמו חברת הייטק לכל דבר וכוללת מתכנתים, מנהלי צוותים וכל תפקיד אחר שמקובל למצוא בחברה מסוג זה.

 

 

הצוות הזה גם אחראי על הנגשת המידע לאזרחים ועל התמודדות עם התלונות הרבות שנשמעו בשנים האחרונות, על כך שהמידע העצום שאגור בתוך בסיסי המידע השונים של ממשלת ישראל למעשה אינו פתוח לאזרחים. לטענת בן אבי, הממשלה עושה מאמצים רבים לפתוח את המידע לאזרחים. לדבריו, "המחאה הציבורית הביאה אותנו לשנות מחשבה ולפתוח עוד ועוד מאגרים. כיום יש 250 מאגרים שזמינים לציבור ואנחנו ממשיכים במלאכה".

 

דו"ח ציונים למשרדי הממשלה

 

נקודת ביקורת נוספת שעמה צריכים להתמודד אגף התקשוב וממשל זמין היא ההסכמים שעליהם חתמו בשנה האחרונה תחילה עם מיקרוסופט, ולפני ארבעה חודשים גם עם גוגל. לטענת המוחים נגד ההסכמים, שאף פנו בנושא לשר האוצר, החוזה פותח לחברות הענק דלת וגישה אל ממשלת ישראל, גישה שלחברות אחרות אין. במסגרת חוזים אלו, למשל, תיזום הממשלה מפגשים עם מפתחים מקומיים שיתקיימו בקמפוס גוגל, ותיעזר בניסיון של החברה כדי לשדרג את מאגרי המידע הקיימים באתר data.gov.il. בן אבי מסתייג מהביקורת: "אני לא חושב שיש כאן מכירת נכס של מדינת ישראל. לחברות אלו אין כל יתרון עתידי וחילופי הידע איתן מאוד חשובים לנו. זהו הסכם שיתוף פעולה שלכל צד ברור מה הוא מרוויח ממנו ונשמח להרחיב אותו לעוד חברות".

 

בכל שנה מוציא ממשל זמין דו"ח שבו הוא מחלק ציונים לכל משרדי הממשלה על הפעילות הווירטואלית שלהם מול אזרחי המדינה. אף שבכל שנה מחלקים שם ציונים לשבח רבים, הדו"ח אינו כולל ציוני גנאי שהממשל אינו טורח לחלק אף שיש משרדים שאינם רואים בנגישות ערך - למשל שירותי בתי הדין הרבניים ומשרד הביטחון, שזכו בדו"ח האחרון שמתייחס ל-2012 בציונים נמוכים במיוחד. הסיבה לכך היא כנראה שילוב בין פוליטיקה וחוסר אונים של היחידה, שאין ביכולתה להפעיל סנקציות כלשהן על משרדי הממשלה. למעשה, מלבד ציון משרדי הממשלה הסוררים אין ליחידה כל דרך להביא לתיקון המצב. "יש שיפור עצום בתפיסה הממשלתית של שירות בכלל ושירות מקוון בפרט", אומר בן אבי. "האמירה הזו לא שווה בין כל משרדי הממשלה. יש משרדים שמתעסקים יותר בשירות לציבור ורואים בזה חשיבות גדולה, ויש גופי מטה שפחות משקיעים בזה. כל משרד שהציון שלו בדו"ח הוא מתחת לממוצע מקבל נקודות להשתפרות".

 

שירות חדש שירכז את פעילות האזרח

 

בקרוב, חשף בן אבי, תשיק הממשלה שירות חדש שיהווה בעצם אתר בית עבור הפעילות של כל אזרח. "במסגרת האתר יקבל כל אזרח אתר אישי שיכלול פרטים רבים הקשורים אליו, כמו כל הכניסות והיציאות מהארץ, אפשרות לשינוי כתובת, צפייה בפרטים מלאים על הרכבים שאותו הוא מחזיק ואם יש עליהם משכון, חיבור לרשויות מקומיות ותשלומי ארנונה ומים. אנחנו מכוונים שכל המידע הממשלתי הנוגע לאותו אדם יהיה במקום אחד, בשירות שיושק ביוני ובשלב ראשון יציע עשרה שירותים מרכזיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x