• תפריט
הייטק והון סיכון

למה רכשה פייסבוק את ווטסאפ?

פייסבוק אינה מפחדת מרשת חברתית אחרת שתתחרה בה. היא חוששת מטכנולוגיה מערערת, כזו שתחליף את הצורך ברשת חברתית, ותציג צורת תקשורת חדשה שפייסבוק אינה מבינה בה

אוהד ברזילי 15:3120.02.14

מדוע צריכה פייסבוק לשלם סכום בלתי נתפס של 19 מליארד דולר כדי לקנות אפליקציית מסרים מיידים, כאשר היא יכולה לפתח בעצמה טכנולוגיה מתחרה בתוך חודשים ספורים ובעלות של מיליוני דולרים בודדים?

 

רבים מייחסים את הסיבה לרכישת משתמשי ווטסאפ, כלומר המחיר מגלם לא רק את הטכנולוגיה אלא גם השגת משתמשים, אשר בחלקם לא מחוברים לפייסבוק, וכעת פייסבוק מקבלת גישה אליהם. ואולם זוהי לא התמונה המלאה.

 

אחת מגדולותיה של פייסבוק היא היכולת לזהות טכנולוגיות עולות, אשר עשויות לאיים עליה בטווח הבינוני והרחוק ולפעול בהתאם. במישור האסטרטגי פייסבוק אינה מפחדת מרשת חברתית אחרת שתתחרה בה ראש בראש. במגרש הזה פייסבוק שולטת ללא עוררין, ועוד תשלוט בו זמן רב. הפחד של פייסבוק הוא מטכנולוגיה מערערת, כזו שתחליף את הצורך ברשת חברתית, ותציג צורת תקשורת חדשה אשר פייסבוק אינה מבינה בה. פייסבוק הוכיחה זאת לפני כשנתיים, ברכישת אינסטאגרם, במחיר שעד אתמול נראה גבוה – מיליארד דולר. פייסבוק זיהתה אז כי צורת התקשורת הוויזואלית, בתמונות מהסמארטפון, מחליפה ומייתרת אצל משתמשים רבים את השימוש ברשת החברתית והגיבה בנחישות.

 

 צילום: רויטרס

 

פייסבוק מבינה שהטכנולוגיה לבדה אינה לב העניין. היא השכילה לזהות שטכנולוגיה מייצרת סביבה אקוסיסטם חברתי ותרבותי. היא בעצמה אחראית להגדרה מחדש של המושג "חבר", האינסטרגם הולידה את תרבות הסלפי, והוואטסאפ משנה את האופן שבו משפחות מתקשרות.

 

פייסבוק יודעת שכאשר החיבור בין טכנולוגיה לתרבות הוא אותנטי, קשה לחקות ולהעתיק אותו, ללא קשר לטכנולוגיה. ראינו דוגמאות לכך בעבר: בשנים האחרונות היינו עדים לכמה נסיונות של גוגל לבנות רשת חברתית משל עצמה, ואולם כל הנסיונות האלו כשלו, מכיוון שגוגל לא מבינה מספיק ברשתות חברתיות. מאידך, אותה גוגל השכילה לרכוש את אתר הווידאו יו-טיוב למרות שהיה בבעלותה שרות מתחרה בשם גוגל וידאו. רכישה שהתגלתה לאורך השנים כמוצלחת מאוד.

 

ווטסאפ יודעת איך העולם משתמש במסרים מידיים - אישיים וקבוצתיים – במובן הכי עמוק של המילה. אף על פי שלרבים מאיתנו יש קבוצות ווטסאפ רבות ומגוונות – משפחה, חברים, בני זוג, החלפת סיכומים בקורס באוניברסיטה, קבוצות הורים מהגן, וכו' - אין לנו באמת נתונים על התמונה כולה.

 

לווטסאפ יש הבנה עמוקה, ומגובה בנתונים של שימוש בפועל של מאות מליוני משתמשים. וואטסאפ חיה את חווית המסרים המידיים, ומכירה באופן אינטימי איך כל תכונה במוצר שלה משפיעה על אופן השימוש באפליקציה. המידע הזה (אשר מקובל לכנותו "ביג דאטה") הוא חשוב ויקר ויאפשר לפייסבוק לא לעשות טעויות כאשר הם חודרים לנישה אשר אינה בליבת הידע והעסקים שלה.

 

פייסבוק היא חברת דאטה, היא מכירה בחשיבות החלטות עסקיות מבוססות נתונים ומוכנה לשלם בעבורן סכומי עתק. ברכישה זו פייסבוק מפגינה את יכולתה המרשימה לזהות טכנולוגיות מערערות, ולהכיר בחסרונותיה, מה שהופך אותה לחברה גדולה. כל מספידי פייסבוק יצטרכו להתאזר בעוד קצת סבלנות.

 

הכותב הוא ד"ר, מרצה לפלטפורמות דיגיטליות ברקנאטי, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x