$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

האנליסטים מאוכזבים: האייפון 5C כשל, הצמיחה לא מספקת את המשקיעים

לקראת פתיחת המסחר בוול-סטריט מניית אפל צונחת בטרום מסחר ב-8%. ענקית הטכנולוגיה הציגה צמיחה בקטגוריות רבות - אך מכירות הסמארטפונים לא נסקו כמצופה, בעיקר בגלל האייפון 5C. צריכה אפל לשלוף אס טכנולוגי חדש כדי שלא להגיע לקיפאון או נסיגה

עומר כביר 13:2528.01.14
לכאורה, הכול ורוד בממלכת אפל: ההכנסות הרבעוניות בשיא כל הזמנים, וכך גם מכירות האייפון והאייפד, מחשבי המק שומרים על יציבות מרשימה בתקופה של צניחה בשוק המחשבים האישיים ואפילו הרווח הנקי עבר את התחזיות.
אבל הדו"ח לרבעון הפיסקלי הראשון של 2014, שפרסמה החברה אמש (ב'), צריך לעורר דאגות קשות בקרב משקיעים החברה ונאמניה.

 

לא רק כי שולי הרווח ממשיכים להצטמצם וכי בקטגוריה החשובה ביותר שלה – האייפון – החברה פספסה משמעותית את התחזיות, אלא כי ההאטה המתמשכת בקצב הצמיחה מבהירה שאפל צריכה להציג קטגוריית מוצר חדשה ומצליחה בקרוב, אם היא לא רוצה להיכנס לקיפאון ואולי אף לנסיגה.

 

כשלון 5C

 

הדו"ח שפרסמה אפל התקבל ברגשות מעורבים: מצד אחד, היה זה הרבעון המכניס ביותר בהיסטוריה של החברה - עם הכנסות של 57.6 מיליארד דולר (עלייה של 6%) – והכנסות האייפון והאייפד הגיעו גם הן לשיא כל הזמנים לרבעון עם מכירות של 51 מיליון יחידות ו-26 מיליון יחידות בהתאמה. ואולם, הרווח הנקי היה זהה לרבעון המקביל בשנה שעברה, 13.1 מיליארד דולר, בגלל ירידה בשולי הרווח מ-38.6% ל-37.9%. בנוסף, היו ההכנסות נמוכות מחלק מתחזיות האנליסטים.

 

האייפון 5C. הציבור העדיף את אחיו היקר האייפון 5C. הציבור העדיף את אחיו היקר צילום: עמית שעל

 

האכזבה הגדולה ביותר הגיעה מגזרת האייפון. מכירות הסמארטפון אמנם רשמו עלייה של 7%, אך עדיין היו נמוכות משמעותית מהתחזיות שצפו שאפל תמכור 57 מיליון מכשירים. התוצאה: במסחר שלאחר הסגירה צנחו מניות החברה ב-8%. ואכן, נראה שאפל הגיע למעין תקרת זכוכית במכירות האייפון. הצמיחות התלת-ספרתיות של רבעונים בשנים קודמות נעלמו.

 

בסתיו שעבר השיקה אפל דגם מוזל, אייפון C5, שקיוותה שיעזור לה להתחרות בדגמי הביניים. המכשיר המוזל כשל ומכירותיו נפלו משל סמאטרפון הדגל אייפון S5.

 

מנכ"ל אפל, טים קוק, אמר בנושא: “מדובר בפעם הראשונה שבה ביצענו מהלך כזה, והביקוש היה שונה משחשבנו. התערובת הייתה חזקה יותר לטובת ה-5S, ונדרש לנו קצת זמן כדי ליצור את התערובת שלקוחות דרשו. אני חושב שאנשים מאוד התעיינו ב-Touch ID (חיישן תביעות האצבע של ה-5S; ע"כ), זו תכונה מרכזית שריגשה אנשים. ביחד עם דברים אחרים שייחודיים ל-5S, הדבר הוביל לכך שהוא זכה ליותר תשומת לב ולנתח מכירות גדול יותר". מדובר בהכי קרוב שאפשר לבקש להודעה מפורשת שאסטרטגיית ה-5C של החברה נכשלה.

 

טים קוק, מנכ"ל אפל טים קוק, מנכ"ל אפל צילום: איי אף פי

 

הסיבה נעוצה, ככל הנראה, בעלות לצרכן. עם תג מחיר של 549 דולר (ללא חוזה, בארה"ב), רק מאה דולר פחות מה-5S, לא מדובר היה בבחירה משתלמת במיוחד; המשימה העיקרית של האייפון 5C – טיפוח פלח שוק חדש של צרכני אפל – הסתיימה בכישלון.

 

לאור כישלון זה, ובצירוף פספוס התחזיות והקו הכמעט שטוח בגידול בהכנסות, אין פלא שמשקיעים רבים חוששים לעתיד החברה.

 

שעון או טלוויזיה?

 

הצמיחה בהיקף מכירות האייפד (14%) האפליקציות והשירותים (19%) ומכירות המכשירים בסין (29%) לא הרגיעו את המשקיעים. גם הצפי לרבעון הקרוב זכה לתגובות קרירות מאנליסטים. באפל מעריכים שההכנסות ינועו בין 42-44 מיליארד דולר, בעוד שהרווח הגולמי יהיה בין 37%-38%. גם במקרה זה, החברה לא עומדת בציפיות האנליסטים, שציפו להכנסות של 46 מיליארד דולר ברבעון השני.

 

"הטווח של 42-44 מיליארד דולר לא מצביע על צמיחה", אמר האנליסט אלכס גאונה מ-JMP סקיורטיס לדיילי טלגרף. "כך שאחרי סימנים מתונים לשיפור, אנחנו חוזרים לתחזית שאינה מצביעה על צמיחה. בהתחשב בכך שצ'יינה מובייל מצטרפת למשוואה כערוץ הפצה, אני חושב שאנשים ציפו ליותר. מסיבה זו מופעל לחץ על המניה". לטענתו, אפל תצטרך למצוא פתרון לסוגיה הזו. "היא חברה מעולה, יש לה מוצרים טובים והיא ידידותית לבעלי המניות, היא משלמת דיבידנד טוב ורוכשת מחדש מניות, אבל אין פה סיפור צמיחה. אם היא לא תוכל להוכיח שהיא תחזור לסיפור צמיחה, שערוך המניה שלי יתברר כגבוה מדי".

 

זה כמה רבעונים שהצמיחה של אפל מזדחלת וככל הנראה שום אייפון חדש לא ישנה המצב. ברור שאם אפל רוצה לחזור לצמיחה שתדשן את המשקיעים מעונג היא צריכה להציג קטגוריית מוצר מהפכנית.

 

במהלך השיחה עם האנליסטים נשאל קוק האם החברה עדיין מתכוונת להציג ב-2014 קטגוריית מוצר חדשה, כמו שהבטיח קוק בשיחה הקודמת עם אלניסטים אחרי פרסום דו"ח הרבעון הקודם. “כן, בהחלט. אין שינוי", השיב.

 

מה יכול להיות המוצר המדובר? שתי ההשערות המובילות הן שעון חכם, iWatch, שעל פיתוחו הארוך דווח כבר פעמים רבות, או טלוויזיה חכמה, iTV. בשני המקרים, מדובר בקטגוריות שחברות טכנולוגיה גדולות כבר ניסו בהן את כוחן (למשך, השעון החכם גלקסי גיר של סמסונג), ואולם לא הצליחו להציג לציבור פתרונות שהיה בהם די כדי להפוך למוצר מיינסטרים מהפכני אמיתי. אם אפל תצליח לפצח אחת מהקטגוריות האלו כמו שפיצחה את הסמארטפון ואת הטאבלט, צפויה החברה להיכנס לעוד תקופה של גידולים מרשימים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x