$
כלכליסט-טק

תשכח מלמצוא לקוחות בפייסבוק; פשוט שלח להם מייל

מחקר מגלה שדיוור ישיר אפקטיבי פי 40 מקידום ברשתות חברתיות, גוגל הופכת את העובדים שלה ליח"צנים בסן פרנסיסקו, מה קורה למי שנכנס לקולנוע עם משקפי Glass ואוסטרליה מצאה את האחראי על האינטרנט

יוסי גורביץ 17:34 22.01.14

 

רוצה לשמור על קשר עם לקוחות? נסה מייל

 

בשנים האחרונות מנסים יועצי מדיה חברתית לשכנע כל בעל עסק שאם לא תהיה לו נוכחות בולטת במדיה החברתית, הלך עליו. "מייל? זה לזקנים", ינחר היועץ בבוז. "פרופיל בסנאפצ'ט כבר יש לכם?"

 

מחקר של חברת מקנזי מגלה שמדובר במעשה שיש בו מן הנוכלות – משום שהמסקנה שלו הפוכה: לא רק שמייל הוא כלי טוב יותר ליצירת קשר עם לקוחות – הן לקוחות קיימים והן לקוחות פוטנציאליים – הרי שהוא טוב בכך פי 40 (!) מפייסבוק וטוויטר כאחד.

 

במקום פייסבוק, נסה אאוטלוק
במקום פייסבוק, נסה אאוטלוקצילום מסך: youtube

 

מחקרים דומים כבר נערכו בעבר והציגו מסקנות דומות, ועדיין כל פרסומת בטלוויזיה מסתיימת בקריאה "חפשו אותנו בפייסבוק!", חברות רבות משקיעות מיליונים בקמפיינים במדיה החברתית ומעסיקים אנשים שמטרתם לירות צרורות סטטוסים בעמודי המותג שלהן.

 

בשורה התחתונה, הדרך הנוחה ביותר ליצור קשר עם לקוח היא הדרך הישנה והמסורתית. יזהר המוכר.

 

להפוך את העובדים ליח"צנים

 

גוגל במצוקה, על רקע התפוצצות פרשת ההסעות של עובדיה בסן פרנסיסקו והנזק שהן גורמות לתחבורה הציבורית בעיר -מה שהוליד מחאות ציבוריות, שלעתים גלשו לאלימות מינורית.

 

גוגל ודומותיה משתמשות בתחנות האוטובוס בעיר כדי להסיע את עובדיהן למשרד, תוך שהן יוצרות פקקי תנועה, לא משלמות ומעמיסות באופן כללי על התחבורה בעיר.

 

אתמול (ג') נערכה הצבעה במועצת העיר בנושא, וזה נגמר בכך שהוחלט על פיילוט במסגרתו חברות ההייטק ישלמו כ-1.5 מיליון דולר עבור הזכות להשתמש בתחנות האוטובוס.

 

לרוע מזלה של גוגל, נחשף מסמך פנימי שלה שבו היא ניסתה להשפיע על התוצאות.

 

מפגינים בסן פרנסיסקו נגד האוטובוסים של גוגל
מפגינים בסן פרנסיסקו נגד האוטובוסים של גוגל

 

ענקית האינטרנט ביקשה מכל עובדיה שמשתמשים באוטובוסים להגיע לדיונים לקראת ההצבעה, ושלחה להם במייל כמה נקודות שהם יכולים להעלות לדיון. כך למשל, העובדים התבקשו לאיים בנימוס שאם יפריעו להם להשתמש באוטובוסים הפרטיים שלהם - לא תהיה להם ברירה אלא להשתמש ברכב פרטי, דבר שיפגע גם בתחבורה וגם בסביבה.

 

העובדים התבקשו גם לדקלם סיסמאות נוסח "אני כל כך גאה לגור בסן פרנסיסקו ולהיות חלק מן הקהילה הזו", "אני תומך בעסקים קטנים בשכונה שלי על בסיס קבוע" ועוד.

 

במלים אחרות, הנהלת גוגל שלחה את העובדים שלה כחיילים למלחמת יח"צ, מלחמה שבה היא ידעה שכתאגיד ענק ועשיר אין לה סיכוי לנצח. גוגל יכלה, כמובן, לעשות משהו אחר: להודיע שהיא תורמת לעיר הבית שלה מיליארד דולר כדי לשפר את מערכת התחבורה הציבורית - מערכת שבה ישתמשו גם עובדיה. אבל אז היא היתה מעצבנת את המשקיעים שלה.

 

אהבה התלויה בדבר

 

אנשים עירניים שעוקבים אחרי המתרחש בתחום קונסולות המשחק שמו לב בשבועות האחרונים לפריחה יוצאת דופן ביוטיוב של סרטונים שמהללים, משבחים ומקלסים את הקונסולה החדשה של מיקרוסופט, ה-XBOB One.

 

ביקורות חיוביות הן לא דבר חדש, אבל הפעם הופיע בבת אחת מספר לא ריאלי שלהן. תוך זמן קצר, מישהו הדליף מסמך סודי של מיקרוסופט, שבו היא מציעה לשלם לגיימרים עבור סרטוני יוטיוב חיוביים על האקסבוקס. כדי לקבל את הכסף, הגיימר צריך להעלות סרטון בן דקה לפחות, שצריך להכיל צילומים מתוך המסך, קישורים לערוץ של מיקרוסופט, תמיכה במשחק - ולהיות נקי מגסויות.

 

XBOX One
XBOX One

 

מי שעמד בכל התנאים הללו, הבטיחה מיקרוסופט, יקבל ממנה שלושה דולר על כל אלף צפיות שיצליח לקושש, עד לסכום מקסימלי של 3,750 דולר במקרה שיגיע למיליון ורבע צופים. אחרי שהמסמך נחשף, מיקרוסופט הודתה שזה אכן התרגיל שהיא ביצעה.

 

המסקנה המתבקשת, מעכשיו, היא שאם אתם נתקלים בסרטון יוטיוב שמשבח את הקונסולה, יתכן שהוא נוצר על ידי גיימר שמיקרוסופט קנתה. התגובה הראשונית כלפי ביקורות חיוביות כאלה צריכה להיות אי אמון. ככה זה, מיקרוסופט, כשמשחקים בצורה הזאת.

 

האפליה נגמרה? לא כאן

 

ליברלים שמרוצים מעצמם אוהבים לומר שפעם היינו חברה מפלה - אבל עכשיו כולנו נאורים, כולנו יודעים את התורה, וזה סיפור אחר לגמרי. אם אתם חושבים שזה המצב, נסו לשכור דירה כשאתם משתמשים בשם אשכנזי, מזרחי וערבי. התוצאות יפתיעו אתכם.

 

הן לא הפתיעו חוקרים מהרווארד. הם החליטו לבדוק האם ניתן למצוא אפליה גם בשכירת דירות ב-AirBnB. התשובה היא חד משמעית כן. חשבון המשתמשים בשירות מכיל במקום בולט את התמונה שלהם, שמעידה על מוצאם.

 

AirBnB. ממי הייתם משכירים דירה?
AirBnB. ממי הייתם משכירים דירה?

 

משתמשים שחורים בארה"ב, מוצא המחקר, מקבלים בממוצע 12% פחות הכנסות ממשתמשים לבנים. כמו כן, משתמשים שחורים קיבלו ניקוד נמוך יותר בשל מיקום דירה לא טוב ביחס למשתמשים לבנים. ההנחה המתבקשת היא שמשתמשים שחורים היו צריכים להוריד את המחיר שהם דורשים רק כדי להתחרות במשתמשים לבנים.

 

ב-AirBnB מיהרו לומר שההנחיות שלהם אוסרות על אפליה, ושהמידע אינו מעודכן; הבעיה, אין ספק, היא לא בהנהלת AirBnB. היא אפילו לא במשתמשים ספציפיים. היא בהנחות גזעניות שייקח דורות כדי לעקור מן השורש.

 

קצרצרים

 

1. מרכיב משקפי גוגל? אל תנסה להכנס איתם לקולנוע. התקשורת בארה"ב מדווחת בזעזוע ששני סוכני FBI עיכבו ברנש אחרי שזה הגיע לאולם קולנוע כשהפלא הטכנולוגי לראשו. הוא נחשד בכך שתכנן לצלם את הסרט ולהכין עותק פיראטי. לאחר שעה של חקירה בה טען שעדשות המשקפיים החכמים תואמות לעדשות משקפי הראייה שלו, הוא שוחרר. התנצלות הוא לא קיבל, אבל ארבעה כרטיסים לקולנוע בתור פיצוי - דווקא כן.

 

משקפי גוגל? עוף מפה, חביבי. סרגיי ברין ולראשו Glass
משקפי גוגל? עוף מפה, חביבי. סרגיי ברין ולראשו Glass

 

2. ממשלת אוקראינה מתמודדת בימים אלו עם התקוממות עממית. בנסיון לפזר את ההמונים, נוקט המשטר באמצעי אורווליאני: הוא שולח מסרונים לסלולרים של המפגינים ומודיע שהוא יודע על כך שהם משתתפים בהפגנה בלתי חוקית. הוא לא צריך לומר שהוא יודע גם איפה הם גרים ולאיזה גן הילדים שלהם הולכים. 

 

3. אחד הרעיונות ההזויים ביותר שיצאו מעמק הסילי-קון נופח את נשמתו. נכון שאף פעם לא חשבתם "וואו, אם רק מישהו היה אוסף את הדואר שלי מהתיבה, פותח אותו מבלי שאראה אותו קודם, סורק אותו ושולח לי במייל, כמה מועיל ומגניב זה היה?" בדיוק. אז הסטארט-אפ שהתבסס על הרעיון האווילי הזה, אאוטבוקס שמו, נסגר.

  

4. באוסטרליה שוקלים ברצינות למנות אחראי על האינטרנט. טוב, לא בדיוק; מדובר ברגולטור למדיה החברתית. מפלגות הקואליציה פרסמו מסמך ראשוני בנושא, שמטרתו היא כמובן להגן על הילדים. הרגולטור יוכל לשלוח מכתבי איום לרשותת חברתיות ולאנשים שעושים בהן שימוש לא נאות. הוא גם יוכל לקנוס חברותשלא יסירו תוכן בעייתי בזמן, ואף להכריז על כך שאתר מסוים לא בטוח לילדים. אם אכן ימונה רגולטור כזה, יש לקוות שהוא יהיה מישהו שמיומן בהטרלות רשת, כי 90% מהזמן שלו יבוזבז על התמודדות עם טרולים. לא עדיף לבנות להם גשר וזהו?

x