• תפריט
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

גוגל הורגת את ויקיפדיה ברכות

ענקית האינטרנט מציעה אלטרנטיבה פשטנית לאנציקלופדיה השיתופית, למה כדאי למי שחולם להתעשר מאפליקציות מובייל להתחיל להתעורר ומדוע הגרסה הדיגיטלית של הספר "מיין קאמפף" זוכה להצלחה

יוסי גורביץ 14:4314.01.14

להרדים את האנציקלופדיה

 

במשך שנים, ויקיפדיה נהנתה מאוד מהסיוע של גוגל: תוצאות ויקיפדיה הופיעו במקום בולט בתוצאות החיפוש ולעתים קרובות הן היו התוצאות הראשונות. עם זאת, בשנה האחרונה המצב השתנה בצורה שכנראה מדירה שינה מעיני ג'ימי וולס וחבריו באנציקלופדיה השיתופית.

 

לפני כמה שנים ניסתה גוגל להתחרות בוויקיפדיה. היא בנתה את knol, שירות נשכח (בצדק) שאמור היה לאפשר למומחים לספק מידע על נושאים שונים. הוא לא זכה להיענות הציבור ונסגר במאי 2012. לגמרי במקרה, באמצע 2012 החלה גוגל לקדם את מה שהיא מכנה Knowledge graph: כשאתם מחפשים מידע על אדם מפורסם או נושא מוכר, הצד הימני של תוצאות החיפוש יציג לכם תוצאה מרוכזת. אם זה איש, בדרך כלל תקבל סוג של ביוגרפיה מקוצרת. גוגל שואבת חלק ניכר מהמידע הזה מוויקיפדיה.

 

מימין, המידע המקוצר של גוגל. משמאל, התוצאה הראשונה, של ויקיפדיה. מי בולט יותר עבורכם? מימין, המידע המקוצר של גוגל. משמאל, התוצאה הראשונה, של ויקיפדיה. מי בולט יותר עבורכם?

 

התוצאה, אומרים בוויקיפדיה, היא שמאז שגוגל הפעילה את גרף הידע, הכניסות לערכי ויקיפדיה צוללות. עד 2012, הכניסות לוויקיפדיה עלו בהתמדה; בסוף 2012, נרשמה ירידה מתונה. בסוף 2013, נרשמה כבר ירידה חדה של 21% בכניסות לוויקיפדיה לעומת 2012. אחרי הכל, אם יש תקציר בצד העמוד, מי צריך להקליק על עוד קישור?

 

התקציר כולל גם תמונה, אשר במקרים רבים לגוגל אין שום זכות להשתמש בה. קבוצת צלמים אפילו הגישו תלונה על כך לרגולטור אמריקאי. לטענתם, גוגל עושה כסף מהתוכן שהם יצרו בלי שהם יראו מכך אפילו סנט.

 

המשמעות היא שגוגל דורכת פה על מקור מידע חשוב - שגם כך ניצב מול שורה של בעיות כמו מחסור בעורכים חדשים. גוגל טענה שהיא דווקא בעד ויקיפדיה. אבל זו אותה חברה שטענה שהיא לעולם לא תחצה את קו הקריפיות בכל הנוגע לפרטיות, שהיא תומכת בניטרליות רשת ועוד. הצרכים שלה השתנו ואיתם, המדיניות שלה.   

 

קר לך? לחץ כאן לקניית סוודר

 

ואם בגוגל עסקינן, מעצמת החיפוש מצאה משהו חדש להשקיע בו: תרמוסטטים וגלאי עשן חכמים שיודעים לתקשר עם הסלולרי שלכם. היא הודיעה שרכשה את Nest, שמייצרת כאלה, ב-3.2 מיליארד דולר. זה הרבה כסף, אפילו לגוגל - במיוחד בהתחשב בכך שהערכת השווי המופרכת גם כך של נסט עמדה על שני מילארד לפני שבועיים.

 

גוגל פועלת בראיה לטווח ארוך והיא מעריכה שתוך זמן לא רב, בחלקים מסוימים של העולם כמעט כל דבר יהיה מחובר לרשת. העתיד, לפחות עבור העשירונים העליונים, הוא הבית החכם והמקוון. הבעיה של גוגל: היא ממש גרועה בתחום. הנסיונות שלה, מגוגל TV ועד הנקסוס Q, הם כשלונות מהדהדים. אז היא רוכשת חברה שיודעת מה היא עושה. נסט כבר הוכיחה שהיא יודעת לזהות בעיות שמטרידות בני אדם ולהציע להן פתרון. לא פתרון שיתאים לרוב האוכלוסיה, אבל פתרון. 

 

התרמוסטט החכם של נסט התרמוסטט החכם של נסט

 

אבל התוכניות של גוגל לרווחים נשענות פה על שירותיה הקיימים: בסופו של דבר, היא חברת פרסום. אם יש לה דריסת רגל ניכרת בתחום הבית החכם, היא תוכל לדעת מתי אתם בבית, מתי אתם יוצאים, מה אתם עושים בבית, מה הם הרגלי הצריכה שלכם ועוד. בעולם שבו פרסומות צריכות תמיד ללכת על הקו הדק שבין צווחנות היסטרית ובין אובדן תשומת הלב של הקורבן המיועד, היכולת לפלח מידע על משתמש עד לרמת הצריכה היומיומית שלו היא מכרה זהב.

 

בהתחשב בהיסטוריה של גוגל, כנראה שהתקנת מכשירים שיחוברו לשירותיה המקוונים על קירות הבית תוביל לאובדן פרטיות קיצוני. אחת הסיבות שגוגל מסתערת על התחום היא שהרגולטורים עוד לא יודעים איך לאכול אותו. כשהם יבינו, כבר יהיה מאוחר מדי וגוגל תשב אצלכם בסלון ותציע לכם לקנות סוודר ברגע שמישהו ידליק את החימום.

 

מעט ורעים היו ימיו

 

על פי ההערכות של חברת המעקב גרטנר, עגל הזהב החדש של הקפיטליזם המאוחר - התפיסה שכל אחד יוכל, אם רק יתאמץ, לבנות אפליקציה שתהפוך אותו למיליונר - קורס אל תוך עצמו. אם אתם עדיין שבויים בחלום של לנצח את המערכת על ידי יצירת האפליקציה הלוהטת הבאה, כדאי להתעורר ומהר.

 

ב-2017, על פי הערכותיה של החברה, 94.5% מהאפליקציות שיורדו במערכות ההפעלה הפופולריות אנדרואיד ו-iOS תהיינה חינמיות. עד סוף 2018, מעריכה החברה, רק 0.01% מהאפליקציות הסלולריות ייחשבו לרווחיות.

 

די לחלומות על מיליונים מאפליקציות די לחלומות על מיליונים מאפליקציות

 

במספרים ברורים יותר, הסיכוי של האפליקציה שלכם להחזיר את ההשקעה שלה ולהפוך לרווחית יהיה ב-2018 1:10,000. עדיין סיכוי טוב יותר מאשר להביא מכה בקזינו, אבל לא בהרבה יותר.

 

הבעיה היא לאו דווקא חוסר הרצון של המשתמשים לשלם עבור יצירת המופת שלך: הבעיה היא שיש כל כך הרבה אפליקציות חדשות, שלאנשים אין את היכולת לשמוע על כולן או אפילו על חלקן. רק אפליקציות שיהיו בנות מזל מספיק לזכות במבקר בעל שם, או לחילופין כאלה שמאחוריהן עומדת חברת ענק עם תקציב פרסום גדול, יוכלו למשוך תשומת לב בתוך העדר.

 

כמובן, ברגע שהאפליקציה שלכם תתחיל להכניס כסף (עוד לפני שבכלל מתחילים לדבר על רווחים) אתם תצטרכו להשליש 30% מהכסף לתאגידי ענק שמפעילים את חנויות האפליקציות - ואפילו לא מעמידים פנים שהם עושים משהו כדי להרוויח את הכסף הזה.

 

הפצת פורנו: הגלגל מתהפך

 

בית משפט קנדי הגיע לפסק דין שנוי במחלוקת: הוא הרשיע נערה צעירה בהפצת פורנוגרפיית קטינים. מה עשתה? הפיצה ברשת תמונות עירום של החברה לשעבר של החבר שלה.

 

לפסק הדין הזה יש משמעויות כבדות: הפושעת הצעירה, שכנראה לא סובלת מעודף בינה, תיכנס כנראה לכלא - ולרשימת עברייני המין במדינה, ממנה משחרר רק המוות. כלומר, במהלך המרושע והאידיוטי הזה היא הרסה לעצמה את החיים.

 

גם בני נוער יכולים להיות מפיצי פורנו גם בני נוער יכולים להיות מפיצי פורנו צילום: סי די בנק

 

המדור לגמרי בעד. מי שמתכוון לחלל את הפרטיות של מישהי בשלבים הרגישים ביותר של חייה ולהפיץ תמונות אינטימיות שלה, שכלל לא היו אמורות להגיע אליו - מקומו בכלא. פרקליטי הפושעת צפויים לערער על פסק הדין מסיבות חוקתיות: חוקי פורנוגרפיית הילדים, טענו, מיועדים להגנה על ילדים, לא כדי להעמיד אותם לדין.

 

נקודה ראויה. אבל מה אנחנו עושים כשילדים בעצמם הופכים למפיצי פורנו נקמה? כן, המטרה היתה השפלתה של הקורבן, לא לעורר גירוי מיני מהתמונות שלה, אבל האם זה משנה מבחינת הקורבן? כן, חוקי פורנו ילדים הם בדרך כלל כלי קהה מאוד. הפעם, נראה שהם הכלי המתאים.

 

קצרצרים

 

1. אחד הספרים הבעיתיים והגרועים בהיסטוריה, "מיין קמפף", מצליח להפליא דווקא בגרסת הדיגיטל שלו. הוא במקום השמיני ברשימת הספרים על פוליטיקה בחנות אפל בבריטניה הבריטי ובמקום השישי ברשימה מקבילה של אמזון בארה"ב. מכירות העותקים הפיזיים מצליחות פחות. האם יש עליה של ניאו נאציזם בקרב בעלי קינדלים וטאבלטים? לא בהכרח. סביר להניח שיש הרבה אנשים שמסתקרנים מן הספר, אבל לא רוצים להסביר לשכניהם החשדנים באוטובוס או בעבודה למה הם קוראים את הספר של היטלר. עבדכם הנאמן קרא בשעתו את "עלייתו ונפילתו של הרייך השלישי"; ספק אם יש ספר עוין יותר לגרמניה הנאצית, אבל על הכריכה היה צלב קרס ונוסעים באוטובוס הביעו מכך אי שביעות רצון, בלשון המעטה. הטאבלט והקינדל מאפשרים אנונימיות. על מסך דיגיטלי, אף אחד לא יכול לראות אותך קורא ספרות אסורה. גם העובדה שאפשר למצוא גרסאות דיגיטליות חינמיות של התועבה כנראה עוזרת.

 

לקרוא בלי לספוג מבטים זועמים. קינדל לקרוא בלי לספוג מבטים זועמים. קינדל צילום: בלומברג

 

2. אפל, שהורשעה בקשירת קשר נגד הציבור בפרשת קנוניית הספרים, ניסתה להדיח את המפקח שמונה עליה בצו בית המשפט - האדם שאמור לוודא שהיא לא תחזור על התרגילים האלה. בית המשפט לא התרשם וזרק את הטענות של אפל מכל המדרגות. המפקח, מייקל ברומוויץ', כתב לפני כחודש שמעולם לא נתקל בכל כך הרבה תרגילי התחמקות והפרעה כמו שנתקל באפל. בחברה ראו בכך סיבה להדיח אותו. בית המשפט לא התרשם ואפל מתכוונת לערער.

 

3. זוכרים את הסטארט-אפ אובר? שמציע שירותי הסעות ולא אחת הצהיר על כוונתו להשתלט על השוק - מה שיכרות את מטה לחמם של נהגי מוניות? בצרפת לא מקבלים בהבנה את הרעיון שעם ה"קדמה" נגזר עליך להיות מובטל או לאבד את עיקר הכנסתך לטובת תאגיד זר - ונהגי המוניות יצאו למחאה. זו הפכה גם לאלימה, כשרכב אובר הותקף, והתוקפים ניפצו את שמשותיו וחתכו את צמיגיו.

 

4. הבית המקוון ואינטרנט הדברים אולי צפויים להיות המהפיכה הבאה, אבל השלב הראשוני שלה הולך להיות מעיק במיוחד. אין אינטגרציה בין השירותים השונים ואם אתם רוצים שהבית שלכם יהיה חכם, תצטרכו אפליקציה נפרדת לכל מכשיר והתקן. הטלפון שלכם יהפוך למקבילה של אותו סל בו מונחים השלטים של הטלוויזיה, הווידאו, הסטריאו, המזגן והממיר. כדי להגדיר את פעולת כל המכשירים המקוונים - ממקרר ועד גלאי עשן - תצטרכו לעבור על הרבה מאוד אפליקציות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x