$
מכשירים ומדריכים

פורצי הדרך

מאוס מעבדה: הקסם הטכנולוגי של מעבדות דיסני

מעבדות הפיתוח של דיסני אחראיות על כמה המצאות מלאות דמיון שנראה כאילו נלקחו מסרטי החברה, כמו צמחים מנגנים, צלילים שמועברים באמצעות מגע ורובוטים שעושים ג'אגלינג. אף שהן נראות משוגעות, השאיפות של החברה לגביהן ארציות לחלוטין: לשלב את הפיתוחים בפארקי השעשועים שלה ובמוצרים שהיא מוכרת

עומר כביר 19:3605.12.13

דיסני מזוהה לרוב עם הסרטים ההוליוודיים שוברי הקופות, הדמויות המצוירות הנצחיות או פארקי השעשועים הענקיים שלה. אבל בין שלל עיסוקיה הבידוריים, דיסני מקיימת גם פעילות מחקרית ענפה בתחומי מחקר חדשניים ומקוריים - החל מיצירת מוזיקה באמצעות צמחים ועד "טלוויזיה" לחוש המישוש.

פעילות מחקרית זו מתנהלת תחת גוף המחקר והפיתוח של החברה, Disney Research, שהוקם ב-2008 ומנהל מאז מערך של שיתופי פעולה עם מעבדות מחקר באוניברסיטאות מובילות בכל העולם. כיום גוף המחקר כולל שישה מרכזים - חמישה מהם בארצות הברית ואחד בשוויץ - ומעסיק כ-100 מדענים. תחומי המחקר מגוונים ומפתיעים, וכוללים רובוטיקה, אינטראקציית אדם-מכונה, חקר חומרים, ראיית מחשב, גרפיקה, עיבוד וידאו ואפילו מדעי ההתנהגות.

 

המטרה אינה הומניטרית והמחקרים השונים נועדו לקדם את הפעילויות המסורתיות של דיסני, כמו הפקת סרטים עתיריאפקטים או בניית אטרקציות חדשניות בפארקים שלה. אבל בדרך, החוקרים מפתחים לא מעט רעיונות סוריאליסטיים, קסומים, משונים ומרגשים, כמו שרק דיסני יכולים. הנה כמה מהיותר מפתיעים שבהם.

 

להרגיש את תנועת האוויר במשחק ספורט וירטואלי

 

הקינקט של מיקרוסופט יצר מהפכה בכל הקשור לאינטראקציה עם מחשבים באמצעות מחוות גוף. בקרי תנועה מסוגו מזהים תנועות גוף ומתרגמים אותן לפעולות על המסך, אבל דבר אחד חסר להם: משוב פיזי למשתמש. מי שמשחק בכדור בקינקט, למשל, יראה את התנועה שלו על המסך, אך לא ירגיש את החבטה. ה-Aireal שפיתחו חוקרי דיסני פותר את הבעיה: המכשיר שולח זרם אוויר ממוקד לנקודה מסוימת בחלל, שמשמשת כמשוב פיזי לפעולת המשתמש.

 

 

כשהשחקן נמצא בעיצומו של משחק כדור, כשהוא יחבוט בו ישלח המכשיר זרם אוויר ליד שלו. המכשיר יכול לשמש גם להגברת תחושות הטמעה במשחקים רגילים: למשל, במשחק שבו עף המשתמש דרך להקת ציפורים Aireal יכול לשגר זרמי אוויר שמדמים את משק כנפיהן סביב פניו.

 

לזהות שחקנים לפי הזרם החשמלי שהם מעבירים

 

זיהוי משתמשים לפי טביעת אצבע זוכה בתקופה האחרונה לתשומת לב רבה, על רקע התחלת פעילות המאגר הביומטרי והשקת אייפון 5S עם סורק טביעות אצבע (שכוללת גם את חשיפת הכשלים המובנים שלו - ובראשם הקלות שבה ניתן לזייף טביעות אצבע). אבל לא מדובר באמצעי הזיהוי היחיד שניצב בקצה האצבעות שלנו. חוקרי דיסני הדגימו מערכת מסקרנת שמאפשרת למסכי מגע לזהות משתמשים לפי זרמי החשמל שעוברים דרך האצבע שלהם.

 

 

מסכי המגע של המערכת סורקים את זרם החשמל שעובר דרך גוף המשתמש בכמה תדרים שונים, ויוצרים לפיו פרופיל מזהה. בשלב זה, המערכת לא מסוגלת ליצור פרופיל קבוע שאינו משתנה, ויש ליצור פרופיל חדש לפני כל שימוש ספציפי. לכן היא עדיין לא יכולה לשמש כמערכת זיהוי ואימות, אבל היא שימושית בהחלט בעבודה או במשחק משותפים, כאשר המערכת מסוגלת להבדיל בין השחקנים השונים פשוט באמצעות המגע שלהם.

 

לשחק מסירות עם רובוט

 

היום שבו רובוטים יחקו בצורה מושלמת את בני האדם עוד רחוק, אבל פרויקט זה מהווה צעד משמעותי בדרך לרגע זה. הרובוט החדש של דיסני מסוגל לתפוס ולמסור כדורים לאדם הניצב מולו, וכשהתנועה נעשית במהירות אף לעשות ג'אגלינג עם שותף אנושי. אף שזה נשמע אלמנטרי, מדובר בפרויקט מורכב הכולל פיתוחים בתחום המכניקה, העיצוב, תפיסת המרחב ואפילו מדעי ההתנהגות.

 

 

בקר קינקט סטנדרטי, הניצב למעשה בזווית אנכית לרובוט ולשחקן, משמש לזיהוי מיקום הכדור ובן האנוש ומאפשר לרובוט לתפוס ולזרוק את הכדור בהצלחה. לפעולה מכנית זו נוספו מאפיינים אנושיים כמו תנודות ראש קלות כדי ליצור את הרושם שהרובוט עוקב אחרי הכדור בעיניו, וגם מבט לאחור ומשיכת כתפיים במקרה של פספוס בתפיסת הכדור.

 

לנגן מוזיקה באמצעות צמחים

 

במה שנראה כמו בסיס לעוד סרט מצויר, החוקרים של דיסני הצליחו לתת קול לצמחים ולהפוך אותם לכלי נגינה יוצא דופן. במסגרת פרויקט בשם Botanicus Interacticus, פיתחו החוקרים אלקטרודה שכאשר היא נשתלת באדמה לצד צמח זה או אחר, יכולה להפוך את הצמח למשטח רגיש למגע.

 

 

כך אפשר לגעת בצמח ולהפיק ממנו צלילים, כאשר סוג וגובה הצלילים משתנים בהתאם לאופן המגע ולכמותו. “הטכנולוגיה שלנו מתייחסת לצמחים כאל מעגל חשמלי", מסבירים החוקרים. "לכל צמח יש מאפיינים חשמליים ופיזיים ייחודיים שיוצרים תרחישים שונים".

 

החוקרים מציעים להקים גן בוטני אינטראקטיבי על סמך הטכנולוגיה החדשה, שבו יוכלו מבקרים להפיק יצירת קוליות וחזותיות באמצעות משחק עם הצמחים השונים.

 

למשש את הבגדים בחנות וירטואלית

 

הטכנולוגיה מצליחה לספק מענה לחושי הראייה והשמיעה. אבל מה עם חושים אחרים, כמו חוש המישוש? Revel שיצרו חוקרי דיסני היא מערכת לבישה שיוצרת אינטראקציה עם חוש המגע של המשתמש. המערכת מעבירה זרם חשמלי בלתי מורגש דרך אצבע המשתמש, שיוצר תגובה אלקטרו-סטטית בעת שזה נוגע במשטח שכולל אלקטרודה מתאימה.

 

 

תגובה זו יכולה לשמש ליצירת תחושות פיזיות שונות שכוללות, למשל, מתן מרקם וטקסטורה לדמויות דו־ממדיות המוקרנות על שולחן, ואף שינוי המרקם של חפצים שונים. שימושים אפשריים למערכת כוללים מתן מרקם לציורים במוזיאון, או אפשרות "להרגיש" חפצים שבתוך קופסת תצוגה. בעתיד תוכל המערכת אף לתת תחושה פיזית לבגדים שקונים ברשת.

 

להעביר צליל דרך האצבעות

 

Ishin-Den-Shin הוא מיקרופון מסורבל למראה שמעביר קול באמצעות מגע. כשהמשתמש מדבר למיקרופון, הוא ממיר את הקול לאות חשמלי שמוזרם דרך גופו של המשתמש, ואז, כשאותו משתמש נוגע באצבעו בנקודה מסוימת באוזנו של משתמש אחר, נוצר כוח אלקטרו-סטטי שהופך את האצבע לרמקול. המשתמש השני שומע את ההקלטה כאילו האצבע של חברו לוחשת בתוך אוזנו.

 

 

היישומים הפרקטיים של המיקרופון עדיין לא ברורים, אבל בסרטון שהציגו החוקרים מודגם איך ניתן להשתמש במיקרופון כדי ליצור רגעים אינטימיים ורומנטיים בני בני זוג או אפילו קבוצת חברים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x