$
מכשירים ומדריכים

פרשנות

כשלון 5C: אפל מתעוררת מהחלום הצבעוני

הדיווחים על סגירת פסי ייצור של הסמארטפון המוזל של אפל מוכיחים שכדי להגיע לכל הקהלים, על החברה לוותר על היוקרה ולהתמקד במחיר

עומר כביר 18:2622.11.13
נכון לרגע זה מצב העניינים אינו מבשר טובות לאייפון 5C, דגם הסמארטפון המוזל של אפל. למרות שאיפות החברה, המכשיר לא הצליח להפוך ללהיט היסטרי, כזה שיכול לתת דחיפה לכלל מכירות הסמארטפונים של אפל ולשדרג את נתח השוק שלה לעומת אנדרואיד. מכירותיו מחווירות, כך נראה, ביחס לסמארטפון הדגל אייפון 5S, ורק השבוע דווח שאחד מקווי הייצור של ה־5C ייסגר, בעוד אפל מגדילה ב־75% את הזמנות האח היקר.

 

אז מה קרה כאן בעצם? הבעיה היא לא במכשיר עצמו. אייפון 5C הוא סמארטפון מצוין, אחד הטובים שיש כיום בשוק וכזה שיכול להתחרות בכמה ממכשירי הדגל של החברות המתחרות (אם כי לא ביותר מוצלחים שבהם). גם הבידול והמיתוג של המכשיר לעומת הסמארטפון היקר יותר מוצלחים: בעוד ה־5S משדר יוקרה ואלגנטיות, ה־5C מעביר מסר אנרגטי יותר, כזה שיכול לפנות לאוכלוסייה צעירה.

אייפון 5C. מתומחר יקר מדי עבור טלפון טווח-ביניים אייפון 5C. מתומחר יקר מדי עבור טלפון טווח-ביניים צילום: איי אף פי

 

כל זה טוב ויפה, אבל בדרך עשתה אפל טעות קריטית אחת, שהיא כנראה הגורם העיקרי לכישלון היחסי של ה־5C: המחיר. הסמארטפון הזול של אפל הוא לא זול בכלל, ועולה בארה"ב, ללא חוזה, 549 דולר. המחיר הזה מציב את המכשיר בדרג הביניים של הסמארטפונים, אבל ממש בקצה העליון שלו, על הגבול עם מכשירי הדגל. וכך, עבור צרכנים שהשיקול העיקרי שלהם הוא מחיר שפוי, אייפון 5C הוא פשוט לא אופציה. הם יכולים להוציא הרבה פחות כסף ולקבל בתמורה מכשיר אנדרואיד טוב באותה מידה.

 

ומנגד, ה־5C הוא לא אופציה אמיתית עבור צרכנים שמוכנים ויכולים להשקיע סכומים גדולים ברכישת סמארטפון יוקרתי, או כאלו שרוצים במיוחד אייפון. זאת כיוון שמחירו של ה־5S עומד בארה"ב, בלי חוזה, על 649 דולר — רק 100 דולר יותר מה־5C. במקרים רבים, מי שכבר מוכן להוציא 550 דולר על סמארטפון, יעדיף לא להתקמצן על 100 דולר ולרכוש את הדגם המתקדם והמשוכלל ביותר. וזה באמת מה שעשו מרבית רוכשי האייפון מאז הושקו הדגמים החדשים: לפי נתונים של חברת המחקר TrendForce, 76% מהם העדיפו את ה־5S.

 

אפל נמצאת היום בצומת דרכים חשוב. היא עדיין שולטת בהיבטים שונים של שוק הסמארטפונים (כמו שימוש באפליקציות, גלישה ברשת או רווחים), אבל יצרניות האנדרואיד סוגרות את הפער בעקביות, ולו בגלל המספר העצום ומגוון המחירים של מכשירי האנדרואיד בשוק. זה הזמן שבו בהנהלת אפל צריכים להחליט — האם הם רוצים שהחברה תהיה רק יצרנית מכשירי יוקרה עם שוק חזק אך מצומצם, או גם ספקית של מכשירים זולים ואיכותיים שיפנו לקהל רחב יותר ויוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם מכשירי האנדרואיד השונים. כדי לעשות את זה, אפל צריכה לחתוך משמעותית את מחיר ה־5C, ב־100 או אפילו ב־200 דולר, ולהפוך אותו למתחרה זול ואיכותי בשוק.

 

עבור צרכנים שהשיקול העיקרי שלהם הוא מחיר שפוי, אייפון 5C הוא פשוט לא אופציה. הם יכולים להוציא הרבה פחות כסף ולקבל בתמורה אנדרואיד.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x