$
חדשות טכנולוגיה

מיקרוסופט איבדה 18 מיליארד דולר משוויה מאז חשיפת רכישת נוקיה

העסקה בין שתי החברות מעידה על התמקדות מיקרוסופט בתחום המובייל הצרכני ולא בשוק התוכנה הארגונית, מה שעורר חששות בקרב ציבור המשקיעים. מניית החברה ירדה ב-6.6% מאז פרסום העסקה

ניצן סדן 19:0005.09.13
עסקת רכישת נוקיה עולה למיקרוסופט ביוקר: מאז ההודעה על ההסכם בין השתיים, איבדה ענקית התוכנה כ-18 מיליארד דולר משווי השוק שלה. לפי סוכנות בלומברג, אנליסטים סבורים שהרכישה מעידה על התמקדות נוקיה בשוק הצרכני, מה שמרחיק בעלי מניות.

חששם של המשקיעים מוצדק: מיקרוסופט מתחרה בשוק מערכות ההפעלה למובייל, שנשלט כמעט כולו בידי גוגל (80%) ואפל (13.6%). הנתח של ווינדוס פון 8, המתחרה מבית מיקרוסופט, אמנם צפוי לעלות לאור כוונת דירקטוריון בלקברי למכור אותה – אך עדיין מדובר בשוק רווי שיקר מאוד לפעול בו.

 

מנכ"ל מיקרוסופט היוצא סטיב באלמר (מימין) ומנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ מנכ"ל מיקרוסופט היוצא סטיב באלמר (מימין) ומנכ"ל נוקיה סטיבן אלופ צילום: בלומברג

 

אנליסטים: המנטליות מיושנת ומאכזבת

 

בלומברג דיווחה כי ההתמקדות בשוק הצרכני הוא בחירה של סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט היוצא אשר הודיע ב-23 בחודש שעבר כי יפרוש במהלך השנה הקרובה. ההודעה על פרישתו עוררה אופטימיות בקרב המשקיעים והובילה לזינוק של 7.3% בשווי מניית מיקרוסופט - אשר עתה ירדה ב-6.6% מאז ההודעה על רכישת נוקיה.

 

לפי הערכות, סטיבן אלופ, מנכ"ל נוקיה ובכיר במיקרוסופט בעברו, עשוי להיות מועמד מוביל להחלפת באלמר. טים שוורץ, אנליסט ומנהל כספים בחברת בלומפילד הילס אמר לבלומברג כי הרכישה של נוקיה מעידה על המשך המנטליות המיושנת שאפיינה את מיקרוסופט בעברה. כריס היקי, אנליסט בחברת אטלנטיק אקוויטיס, אמר שהמשקיעים קיוו שמחליפו של באלמר ינווט את החברה בחזרה להתמקדות במוצרים ארגוניים – מקור רווח מרכזי עבורה וכי רכישת נוקיה מצמצמת את הסיכוי לביצוע בחירה אסטרטגית זו.

 

המנכ"ל רוצה להשקיע במובייל, המשקיעים מעדיפים שירותי ענן המנכ"ל רוצה להשקיע במובייל, המשקיעים מעדיפים שירותי ענן

 

לעסקה יש גם מתנגדים מבית: קרן הגידור ValueAct, משקיעה גדולה בענקית התוכנה שהמנכ"ל שלה, ג'י מייסון מורפיט יצטרף בשנה הבאה לדירקטוריון מיקרוסופט. הנהלת הקרן סבורה כי על החברה להתמקד בשירותים המקוונים לארגונים ובמקורות רווח בטוחים יותר ממובייל צרכני. עם זאת, עד שיגיע מורפיט לדירקטוריון, ככל הנראה שלא יוכל להשפיע על ביצוע העסקה.

 

המובייל הצרכני רווי, המובייל הארגוני מתפורר

 

בשלב זה, עדיין לא ידוע מה תעשה מיקרוסופט עם טכנולוגיות נוקיה ומוצריה ואם תוכל לנצלם גם להרחבת אחיזתה בשוק הארגוני. הזירה התאגידית של עולם המובייל נשלטה בעבר בידי בלקברי הדועכת; בשנה האחרונה חלה תנופה בתפוצת טכנולוגיות BYOD שמאפשרות חיבור של סמארטפונים מכל סוג למערכות מאובטחות.

 

מגמה זו מקשה על יצרנית בודדת להשתלט על שוק המובייל הארגוני; בעזרת האפליקציות הנכונות, כמעט כל תאגיד יוכל לחבר את מכשירי עובדיו למערכות הארגון, מה שכלל לא מצריך רכש ייעודי של מכשירים - מה שיאלץ את מיקרוסופט להתחרות בגוגל ואפל במגרש הביתי שלהן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x