$
אינטרנט

תביעה נגד גוגל על הפרת סימני מסחר ב-Adwords

חברת הקוסמטיקה הישראלית 'פרמייר ים המלח' תובעת 500 אלף שקל בטענה שגוגל מאפשרת לעסקים להתחזות לפרמייר וכך נפגע סימן המסחרי שלה

אסף גלעד 18:4914.08.13

חברת הקוסמטיקה הישראלית "פרמייר ים המלח" הגישה בבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה נגד גוגל על סך של 500 אלף שקל על הפרת סימן מסחרי.

 

רשת הפרסום של גוגל במנוע החיפוש שלה, Adwords, מציגה קישורים ממומנים ומאפשרת לעסקים לפרסם את אתר הבית שלהם תחת איזו כותרת שיבחרו. אך מה קורה כאשר המפרסם מגלה כי כבר תפסו לו את השם, וכמה ממתחריו מכנים את עצמם בשמו בכדי למכור מוצרים מתחרים או מזויפים? "פרמייר ים המלח" גילתה כי מתחרים רבים משתמשים בשמה ברשת הקישורים הממומנים של גוגל, ולמעשה לוקחים לה חלק מתעבורת הגולשים שבאופן טבעי היו יכולים להגיע אליה. החברה ביקשה מגוגל להסיר את הפרסומות של המתחרים או לפחות לשנות את שמם, ומשדבר לא התבצע הגישה נגדה את התביעה.  

 

אילוסטרציה אילוסטרציה צילום מסך: google.co.il

 

התביעה הוגשה לבית המשפט שלשום באמצעות עורכי הדין גיא אופיר ועופר מוסקוביץ, ולפיה נדרשת גוגל להסיר את הקישורים הממומנים שכוללים את שמה של חברת הקומסטיקה, אך למעשה אינם מטעמה.

 

עו"ד אופיר מבדיל בין פרמייר לבין המשפט של המנתח דב קליין שהפסיד לאחרונה בתביעה נגד גוגל. "במקרה של פרמייר ים המלח, מדובר בפרסומות בהן בכותר הפרסומת או בגופה מופיע שמה של פרמייר בצורה ברורה, באופן שהגולש מוטעה לסבור כי הוא צופה בפרסומת של פרמייר. במקרה של דב קליין, חברת פרופורציה רק רכשה את מילת המפתח של המתחרה 'דב קליין', אבל בפרסומת עצמה הגולשים לא ראו את שמו של קליין אלא את שמה של פרופורציה".

 

"הצרה היא שאנשים רוכשים ממודעות אלו, חושבים שהם רוכשים מפרמייר או משווק מורשה שלה. בפועל, הם רוכשים ממשווקים פרטיזנים, שאינם מציגים את פרטיהם אפילו לא על גבי החשבונית, המוכרים סחורה פגת תוקף, או שנשמרה בתנאים לא ראויים. זה מסב נזק לפרמייר, שמקפידה לשמור על איכות הסחורה, ועל אספקת סחורה איכותית ללקוחותיה.

 

לטענת פרמייר, גוגל מאפשרת לעסקים להתחזות לפרמייר מה שמהווה פגיעה בסימן המסחרי שלה. "גולשים סבורים שהם חוזים בפרסומות של פרמייר, וסבורים שהם מבצעים דרכה את הקנייה", נכתב בכתב התביעה. "הקונים ממפרסמים אלה יכולים להיתקל באיחורים בהזמנה, אספקת מוצרים פגומים או פגי תוקף, אי העמדת שירות לקוחות והתנגויות נוספות שעשויות לפגוע במוניטין של החברה המקורית. בנוסף, מכירת דברי קוסמטיקה מחייבת עמידה בתקנים בינלאומיים מחמירים".

 

"יש להדגיש, שהנתבעות, גוגל ארה"ב וגוגל אירלנד, במידת מה של התנשאות, סיגלו לעצמן דפוס, על-פיו לא ניתן לדבר עם גורם אנושי", נכתב בתביעה. "עליך למלא טפסים דיגטלים ממוכנים, במקום לקבל מהן מענה מהיר ואפקטיבי".

  

לטענת פרמייר, היא פנתה לגוגל בבקשה להסיר את הפרסומות המטעות לטענתה החל מדצמבר בשנה שעברה. היא עשתה זאת תחילה על ידי שירות מקוון שנועד לדווח על הפרת זכויות יוצרים או פגיעה בסימני מסחר, וקיבלה כשבועיים לאחר מכן מענה טלפוני שבו נטען כי פנייתה טופלה. אלא שמבדיקה נוספת שערכה פרמייר התברר לה שהפרות סימני המסחר שלה נמשכו, ובהמשך אף חזר אליה נציג של גוגל שטען כי לא ניתן לבטל בבעיה כי לא סופקה, כך לפי כתב התביעה, הוכחה כי פרמייר היא אכן בעלת סימן המסחר. רק לאחר מכן טענה גוגל כי לא תוכל להסיר פרסומות בארה"ב כיוון שאינה יכולה לבצע בדיקה של מילות חיפוש במדינה.

  

כדי לבדוק טענות אלה ביצעה פרמייר ניסוי והוסיפה את המילים אמזון או פייסבוק לשורת הכותרת. לדבריה, גוגל חסמה מודעות אלה מה שמעיד לטענתה על יחס שונה להפרות הנוגעות לחברות בסדר הגודל של פייסבוק ואמזון.

 

"חשוב להדגיש שרכישת מילת מפתח משמעה לבקש מגוגל להציג את הפרסומת כאשר גולש הקיש מילת מפתח מסויימת בשורת החיפוש בגוגל. בכך אין פסול על פי הדין המשווה במדינות אחרות, ועל-פי הערעור של גוגל נגד דב קליין, אך לא זהה הדבר כאשר המפרסם אף עושה שימוש בשם של פרמייר בתוך הפרסומת", אומר אופיר.

 

מגוגל לא התקבלה תגובה לידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x