$
הייטק והון סיכון

"הגענו למסקנה שגוגל היא השותף הטוב ביותר עבור Waze"

כך אמר מנכ"ל החברה, עם ההודעה על חתימת הסכם הרכישה בין ענקית האינטרנט האמריקאית והסטארט-אפ הישראלי הפופולרי. סכום הרכישה, שתושלם בעוד כחודש, עומד על 1.1 מיליארד דולר - מה שעושה את האפליקציה ליקרה ביותר בהיסטוריה. מרכז הפיתוח יישאר בארץ ולא יפוטרו עובדים

אסף גלעד 18:4211.06.13

לאחר משא ומתן ארוך וממושך שנערך במשך חודשים רבים, ולאחר אינסוף ידיעות בנושא שלא אושרו על ידי מי מהגורמים, מודיעה הערב (ג') גוגל על רכישת חברת הניווט הישראלית Waze במה שהוגדר כבר כרכישת האפליקציה היקרה בהיסטוריה - 1.1 מיליארד דולר.

1.03 מיליארד דולר יועברו למשקיעים ולבעלי המניות ועוד 100 מיליון יועברו כתוכנית תגמולים למנהלי החברה ולבעלי אופציות בה.

 

זהו הישג נדיר עבור צוות המייסדים של החברה הישראלית מרעננה, אהוד שבתאי, אמיר שנער ואורי לוין, יחד עם המנכ"ל נועם ברדין, אשר בתוך חמש שנים הפכו את Waze לאחת מאפליקציות הניווט הפופולאריות בעולם, שמשרתת כ-50 מיליון משתמשים מדי יום. Waze שינתה את השוק הניווט מקצה לקצה כאשר הפכה את תעשיית הניווט לחינמית וגרמה למתחרות דוגמת טלמאפ לשווק את תוכנת הניווט שלהן בחינם, ולאחרים דוגמת iGo להוריד מחירים.

דודי וירניק, נשיא NNG, מפתחת תוכנת הניווט IGO: "החברה לא שינתה את מחיר האפליקציה לטלפון הנייד, המחיר נקבע עם השקתה לפני כ-3 שנים ומאז לא השתנה. מחירי האפליקציה שונים לחלוטין מתחום הרכב (תחום הרכב יקר יותר עקב דרישות איכות גבוהות בהרבה)".

  

"שום דבר לא ישתנה כאן ב-Waze"

 

"אני נרגש מההזמנה להצטרף לגוגל", אמר ברדין. "לארי פייג', בריאן מק'לנדון וצוות גוגל Maps עקבו אחר ההתקדמות שלנו ונרגשים ממה שהצלחנו להשיג. הם חולקים את החזון שלנו, זה של שירות מיפוי גלובלי שמעודכן בזמן אמת ורוצים לסייע לנו להאיץ את הצמיחה שלו. אנחנו נרגשים מהאפשרות לעבוד יחד עם צוות גוגל Maps כדי לחזק את יכולות החיפוש שלנו, ולהצטרף אליהם במאמצים שלהם לבנות את המפה הטובה בעולם".

 

נועם ברדין, מנכ"ל Waze נועם ברדין, מנכ"ל Waze צילום: עמית שעל

 

"שום דבר לא ישתנה כאן ב-Waze. נשמור את הקהילה הקיימת, המותג, השירות והארגון, כמו גם את ההיררכיה שלו, התפקידים והתהליכים יישארו אותו הדבר. אותם אנשי Waze ימשיכו לעבוד אתכם, וימשיכו לחדש וליצור מוצרים ושירותים חדשים, שיעשו את Waze יותר חברתית, פונקציונלית ומסייעת לנהגים. העובדים, המנהלים, המייסדים ואני מחויבים להמשך החזון לעוד שנים רבות".

 

"למה לא להשאר כחברה עצמאית לחלוטין? שאלנו את עצמנו: האם Waze תישאר פרויקט כיפי להשתתף בו, מקום כייפי לעבוד בו, כחברה ציבורית ועצמאית? לבחור את דרך ההנפקה שלפעמים מסיטה את תשומת הלב לבנקאים, עורכי דין ושביעות הרצון של וול סטריט, ואנחנו החלטנו שאנחנו מעדיפים לבלות את הזמן הזה אתכם, הקהילה של משתמשי Waze. גוגל מחויבת לסייע לנו להשיג את זה, ולספק לנו עצמאות ואת המשאבים הנדרשים לנו להצלחה. שקלנו המון אפשרויות, אבל הגענו למסקנה שגוגל היא השותף הטוב ביותר עבור Waze, עורכי המפות שלה, מנהלי האזורים שלה ו-50 מיליון המשתמשים. אז עבורנו, זה זמן טוב לחזור לעבוד עם שותפים חדשים וטובים, ועם הרבה משאבים כדי להמשיך את הפרויקט שלנו".

 

בריאן מק'לנדון, סגן נשיא לתחום המפות בגוגל כתב בבלוג החברה: "הינו בכל המקומות האלה: תקועים בפקקים, מתוסכלים מכך שבחרנו את הדרך הלא נכונה בנסיעה לעבודה. אבל דמיינו לעצמכם שהייתם יכולים לראות את התמונה המלאה של התנועה כאשר היא מעודכנת על ידי החברים שלכם ועמיתיכם לדרך שמספרים לכם איזה נתיב כדאי לתפוס על הכביש המהיר".

 

"כדי להפוך את עולם התחבורה לחכם יותר, אנחנו נרגשים להודיע על כך שסגרנו את הרכישה של הקהילה הגדלה הזו של נהגים שטרודים מאוד בעניין התנועה שמסביבם, ושעובדים יחד עם Waze בדרך כל יום לעבודה וממנה. הצוות של החברה יישאר בישראל ויעבוד בנפרד לעת עתה. אנחנו נרגשים מהאפשרות לחזק את היכולות של המפות של גוגל עם עדכונים בזמן אמת שמיוצרים על ידי Waze, ולחזק את Waze עם היכולות של גוגל".

 

עם הפנים אל אנדרואיד 5

 

Waze השיגה את כל הדרישות אותן ביקשה מגוגל במשא ומתן: פעילות Waze נותרת בישראל למשך שנים, על גוגל נאסר לפטר ולו עובד אחד מתוך 107 העובדים, וסכום הרכישה כולו - כמיליארד דולר - זורם לכיסי המשקיעים, המייסדים והעובדים במזומן, ללא מניות שערכן יכול להשתנות באורח בלתי צפוי.

 

גוגל תשלים בתוך כחודש את רכישת Waze, זאת לאחר שהשתיים הגיעו להסכם עקרוני על רכישת החברה תמורת כמיליארד דולר, זאת בכדי לשלב את Waze במערכת ההפעלה אנדרואיד 5 שצפויה לצאת לאור השנה.

 

הניצחון הגדול של Waze הניצחון הגדול של Waze

 

לאחר שתושלם בדיקת הנאותות יקבלו המשקיעים בחברת Waze והמייסדים סכום יוצא דופן שהופך את Waze, אפליקציית ניווט ישראלית שהוקמה רק לפני כחמש שנים לאפליקצייה היקרה ביותר שנמכרה אי פעם. לשם השוואה, אינסטגרם נמכרה לפייסבוק אמנם במיליארד דולר, אך העסקה נעשתה חלקה במניות פייסבוק שרשמו ירידה מאז, מה שהקנה לחברה תג מחיר של כ-700 מיליון דולר.

 

 

גוגל ניהלה משא ומתן בחופזה בין השאר על מנת להספיק ולשלב את שכבת המידע של Waze במערכת ההפעלה החדשה הסלולרית החדשה שתציג בעוד מספר חודשים ותשולב במכשירים של יצרניות רבות דוגמת סמסונג, HTC, LG, סוני, חואווי וכן מכשירי מוטורולה מבית גוגל עצמה.

 

ככל הנראה, המערכת החדשה, שתיקרא "פאי לימון", תושק באוקטובר הקרוב, במועד חגיגות חמש השנים לאנדרואיד. גוגל מעוניינת לשלב את שכבת מיקום גאוגרפית ומפות במערכת ההפעלה כדי שזו תהיה זמינה להפעלת אפליקציית המפות והניווט של גוגל, Google Maps ו-Google Navigation. הטמעת Waze בתוך מערכת ההפעלה של אנדרואיד תאפשר לגוגל להציג מפה מהירה ומדויקת יותר, וכן מפה המעודכנת בכל המפגעים המקומיים על הכביש, כגון כבישים חסומים, וכן לאפשר למשתמשים לדווח על מכמונות מהירות.

 

Waze גייסה מאז הקמתה 67 מיליון דולר, כאשר המימון הראשוני - 12 מיליון דולר - הגיע מהקרנות ורטקס ומאגמה, בשיתוף קרן בלו ראן האמריקאית. את החברה זיהו לראשונה המשקיעים אהוד לוי מקרן ורטקס ויהל זילכה ממאגמה.

 

פטנטים ייחודיים בתחום הניווט

 

לפי מקורבים לעסקה, גוגל רוכשת את Waze משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שיטת המפוי של Waze שנעשית באופן ייחודי על ידי המשתמשים בלבד. רכב המגיע למקום שאינו מוכר מסמן באמצעות הנסיעה שלו את הרחובות והצמתים, ומתנדבים מעלים מאוחר יותר את שמות הרחובות למפת Waze. לפיכך, מפות Waze דינמיות יותר ורגישות יותר לשינויים בסביבה ואינן דורשות תשלום עבור רשיון שימוש במפות של חברות חיצוניות.

 

מפות Waze בגרסתן האחרונה מפות Waze בגרסתן האחרונה

 

הסיבה השניה בגללה מוכנה גוגל להוציא מכיסה מעל מיליארד דולר הוא סל הפטנטים שהיא מחזיקה בתחום הניווט, הרשתות החברתיות ואפילו בתחום בקרת החנייה. בין הפטנטים שרשמה Waze ניתן למצוא מערכת ליצירת מפות על ידי מכשירים ניידים בדרכים. מערכת זו כוללת הן את האפליקציה בדרכים והן שרת שאוסף את הנקודות השונות ויוצר מהם מפה, ובנוסף את רישום הזמן שבו נוצרה כל נקודה במפה.

 

פטנט נוסף כולל מערכת מסקרנת שטרם הושקה לאיתור חניה והכוונת רכבים אליה. על פי בקשת הפטנט, Waze מבקשת להכווין רכבים לחניונים או מקומות חנייה ציבוריים אשר לידם מוצב חיישן המזהה מקומות חנייה ריקים. פטנטים נוספים כוללים: מערכת ניווט והנחיית רכבים בהתבסס על תנאי הדרך, מערכת לדיווח עצמי של נהגים בדרכים על מצב הכביש והתנועה, ופטנט של טכנולוגיה המאפשרת ל-Waze לרוץ ברקע של הטלפון הסלולרי במקביל לאפליקציות אחרות ולפעול ביעילות במקביל אליהן.

 

אם ברצונה של גוגל להשיק רשת חברתית לנהגים, כפי ששמועות נמרצות העידו בשבועות האחרונים, היא היתה נאלצת לדרוך על פטנטים קיימים בתחום שפותחו ושנרשמו על ידי Waze. החברה הישראלית, מצדה, היתה רשאית לתבוע את גוגל על הפרשת פטנטים ונכנסת עמה למלחמה משפטית ארוכה שתעלה לה הון ועשויה היה לייבש את מקורות המימון שלה, שהרי Waze מייצרת הכנסות של מיליוני דולרים בודדים בלבד.

 

גוגל ו-Waze נחשבו למתחרות חריפות עד לרכישה, ובכירי Waze ראו בגוגל כמתחרה הגדולה ביותר שלהם מעצם היותה מערכת הפעלה. מנהלי Waze ציינו בשיחות סגורות בחודשים שלפני הרכישה כי יתרונה של גוגל על פני Waze נעוץ בהיותה מערכת הפעלה שמחזיקה גם בבעלות על אפליקציית ניווט.

 

 

פייסבוק רצתה מחויבות, Waze התקשתה

 

ספק אם גוגל היתה מוכנה לשלם מעל מיליארד דולר ל-Waze ומשקיעיה אם לא היתה מתחרה על רכישתה ישירות מול פייסבוק, מתחרה מרה של גוגל בשנים האחרונות. ל"כלכליסט" נודע כי המשא ומתן עם גוגל החל כבר במרץ האחרון, וגישושים בנושא החלו בין השתיים עוד קודם לכן. Waze ניהלה משא ומתן בצוותים נפרדים עם גוגל ועם פייסבוק בשקיפות מלאה, כאשר שתי הענקיות יודעות שהן צריכות להיענות לדרישותיה של Waze כדי להצליח. בשלב מסוים, המשא ומתן עם פייסבוק התקרב לההכרעה שבו דרשו אנשי פייסבוק כי מנהלי Waze יחתמו עמם על הסכם עקרוני למכירת החברה. הסכם כזה לא רק מהווה התחייבות עקרונית לעסקה, אלא גם אוסר על Waze לנהל משא ומתן עם חברות אחרות, בכלל זה גוגל.

 

בניגוד לפרסומים, Waze לא סירבה להצעה של פייסבוק אך ורק מהטעמים הציוניים של השארת מרכז הפיתוח בישראל, אם כי זו היתה אחת מהדרישות שלה משתי החברות. הצעתה של גוגל היתה פשוט גובהה יותר, מיליארד דולר, גבוה בהרבה מהסכום שפייסבוק ביקשה לסגור עם Waze ערב החתימה: כ-870 מיליון.

 

נוסף על כך, גוגל הציעה לרכוש את החברה כולה במזומן, ואילו פייסבוק הציעה לשלם על החברה במרכיב שכלל 60% במזומן ועוד 40% במניות פייסבוק, מניות שהתקשו להראות צמיחה לאורך זמן. נוסף על כך, נראה כאילו גוגל הלכה מרחק גדול מאוד, עד כדי לענות על כל דרישותיה של Waze והמשקיעים, אולי אפילו יותר מכך: גוגל לא רק הסכימה להותיר על כנו את מרכז הפיתוח המקומי ברעננה, שמעסיק יותר מ-100 עובדים, אלא גם להותיר את ההנהלה המקורית במשך השלוש השנים הקרובות. נוסף על כך העסקה נערכת כולה במזומן, תשלום חד פעמי גדול בהיקפו של 1.1 מיליארד דולר שמהווה תקדים בעולם המובייל.

 

אפילו אינסטגרם נרכשה תמורת מיליארד דולר עם מרכיב מנייתי גבוה, דבר שהוריד את ערכה בדיעבד. נוסף על כך, במסגרת ההסכם נקבע כי נאסר על גוגל לפטר עובדים ב-Waze בעטיה של הרכישה, וכי ההנהלה הישראלית תישאר בחברה. את מרכז הפיתוח המקומי ינהל אחד המייסדים בחברה, אמיר שנער. תפקידו של נועם ברדין לא ידוע, אך ייתכן כי יהפוך לדירקטור בגוגל לתחום המיפוי החברתי.

 

הסיבה לכך שגוגל הרחיקה לכת וענתה לכל דרישותיה של Waze הוא בפשטות התחרות על הרכישה מול פייסבוק. גוגל מכירה בערכה של רשת הפרסום המבוססת מיקום של Waze, זו שמציעה לנהג דיל או קופון הנחה המתבסס על המיקום הגיאוגרפי שלו ועל הרגליו, ולא היתה רוצה שזו תשרת את פייסבוק במקום אותה.

 

ל"כלכליסט" נודע כי המשא ומתן הממושך והקשוח עם פייסבוק וגוגל נוהל בין השאר על ידי קרנות אמריקאיות גדולות בין השאר קוואלקום, בלו ראן וקליינר פרקינס שידעו לתווך בין דרישות המייסדים הישראלים לבין ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב עם ראשי חברת Waze ובהם מנכ"ל החברה נועם ברדין, ובירך אותם על מכירת האפליקציה שלהם לחברת Google. רה"מ אמר להם לפי הודעת משרדו: "מזל טוב, הגעתם ליעד! העלתם את הטכנולוגיה הישראלית על המפה העולמית! וחוץ מזה אתם גם תורמים לקופת המדינה- בעת הזאת זה דבר מבורך". רה"מ הוסיף: "אני מחכה לסטראט-אפ הבא שלכם! עשיתם עבודה יוצאת מן הכלל".

 

נפתלי בנט: "Waze זה כל מה שישראלי"

"אני מצדיע למייסדים ולמנהלים של Waze על ההחלטה שלהם להשאר את Waze בישראל. כל הכבוד", כך אמר הערב שר הכלכלה נפתלי בנט באירוע לשכת המסחר ישראל-אמריקה בראשות עפרה שטראוס והשגריר האמריקאי דן שפירו.

 

הוא המשיך להחמיא לעסקה: ״זה יום שבו חברה ישראלית הוכיחה שיש לנו מה לתת. Waze זה כל מה שישראלי - צנוע, מקשיבים ללקוחות, עובדים קשה, יודעים איך לחשב מסלול מחדש כשצריך".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x