• תפריט
אינטרנט

הישראלי שמאחורי מנוע החיפוש של לינקדאין

יהונתן פודמסקי, צעיר בן 29 ובוגר MIT ויחידת עילית בחיל המודיעין, מסביר כי הרשת החברתית העסקית בדרך להיות "פלטפורמת תוכן"

אסף גלעד 14:2318.04.13

לינקדאין היא לא פייסבוק - היא רשת חברתית מעונבת, עם ממשק מאופק הפונה בעיקר לאנשי עסקים. עיקר לקוחותיה הם מנהלי כח אדם וציידי מהנדסים, ובכלל, היא נראית יותר כמו מאגר קורות חיים אחד גדול. למרות זאת, לינקדאין נחשבת לאחת מחברות האינטרנט המוצלחות בעמק הסיליקון. היא היתה הנפקת האינטרנט הראשונה בגל האחרון, ובניגוד לאחרות שווי המניה שלה רק ממשיך לטפס. בעוד שגרופון איבדה 76% ופייסבוק נפלה ב-30% לעומת מחיר ההנפקה שלהן, לינקדאין זינקה ב-93%. כיום היא שווה כבר 20 מיליארד דולר, כשליש משוויה של פייסבוק, והפער רק הולך ומצטצמם.

 

למרות ההצלחה המסחררת, השער של לינקדאין אל העולם, ממשק החיפוש שלה, לא השתנה כבר שנים רבות, למעשה הוא נשאר הרבה מאחור. אבל בחודש שעבר הרשת החברתית השיקה מנוע חיפוש חדש המפשט את תהליך החיפוש ומראה בממשק אחד את כל השיוכים אליו יכול להשתייך הערך שבחיפוש. למשל, חיפוש עובד מסוים יכול להראות בתוצאות החיפוש לא רק את קורות החיים שלו, אלא גם את החברות בהן עבד ואת פורומי הדיונים בהם השתתף. נוסף על כך, החלה לינקדאין לשמור עבור המשתמש את תוצאות החיפוש שלו, וכן להציע ערכים ממולצים בצורה המזכירה את Suggest של גוגל.

 

ממשק החיפוש החדש הוא התשובה לגרף החיפוש של פייסבוק. בממשק אפשר לחפש גם עור שאר השירותים שמציעה לינקדאין. לדוגמא, חיפוש המילה 'שיווק' לא רק תציג שמות של עובדים העוסקים בתחום, אלא גם משרות רלוונטיות ופורומים העוסקים בנושא. וכמו תמיד בלינקדאין, כל התוצאות גם יהיו חברתיות - המשרות יהיו משויכות לחברות שקשורות לחבריך, הפורומים יציגו פוסטים שכתבו החברים בנושאי שיווק, וכו'. 

 

חפש עבור - פודמסקי

 

מאחורי השינויים עומדת אסטרטגיה חדשה, שנועדה להעלות את זמן השהות של המשתמש ממוצע באתר, מה שחיוני על מנת לשפר את הכנסותיה מפרסום. את המהפך מוביל הישראלי הצעיר יהונתן פודמסקי, בו 29 בלבד, בוגר יחידת טכנולוגיה עילית שסיים לאחרונה את לימודיו באוניברסיטת MIT. פודמסקי התברג במהרה לתפקיד מנהל מוצר החיפוש בלינקדאין.

 

 

יהונתן פודמסקי, מנהל מוצר חיפוש בלינקדאין יהונתן פודמסקי, מנהל מוצר חיפוש בלינקדאין

 

פודמסקי לא אוהב את ההשוואה למנוע החיפוש החדש של פייסבוק. מבחינתו, החיפוש של לינקדאין עומד בפני עצמו ובתוך עולם תוכן מקצועי שמשתמש ברשת החברתית של המחפש. הוא מוסיף: "זה מדהים לראות את ההתרגשות שהעולם מגלה בחיפוש ברשתות חברתיות. יש פה הזדמנות לשינוי אסטרטגי ותפיסתי בלינקדאין. אנחנו כבר משתמשים בגרף חברתי וברגע שאתה מחבר אליו תוכן נוסף יבוא שינוי גדול".

 

בראיון עם "כלכליסט", פודמסקי מסביר את הקושי: "איך אתה מספק למשתמש סוגים חדשים של תוצאות? איך אתה מרחיב את האפשרויות שלך, כדי למצוא אולי משהו שכלל לא חיפשת? למשל, חיפשת אדם מסוים, אז בוודאי תהיה מעוניין גם לקבל פוסטים שהוא כתב בפורומים שונים, או אנשים שעובדים יחד עמו. רצינו שהחיפוש לא יתמקד רק באנשים, רצינו להתנתק מהחיפוש הישן".

 

לטענת פודמסקי, מאחורי מנוע החיפוש החדש של לינקדאין עומדים עקרונות ממדעי ההתנהגות שתורגמו לאלגוריתמים מתמטיים, כאלה שמחפשים לחזות מה יהיה החיפוש הבא של כל משתמש. "משתמשים מחפשים אנשים, אבל גם תובנות ותשובות לשאלות שסובבות סביב ערך החיפוש שהקישו", הוא אומר.

 

אז אתם עושים את ה"גרף החברתי", אבל לחברות ועובדים?

 

"אני קונה את הכותרת הזו. אנחנו מנסים לשנות את התפיסה של לינקדאין בקרב המשתמשים, להראות להם שהיא מעבר לחיפוש אנשים נטו, ומציפים מעלה את הקרחון האדיר של תכנים שקיימים ברשת החברתית שמשתמשים לא כל כך מודעים אליו: פורומים, משרות ותכנים בכמויות עצומות. ישנם הררים של חומר שחברים שלך כתבו ואתה כלל לא מודע אליהם. אם אתה מחפש מוצר כלשהו וחבר שלך כתב על זה כבר פוסט ופרסם על זה ביקורת או כתב את המחיר, וזה בדיוק מה שהיית צריך, אז הגשמנו את החזון שלנו".

 

אתם הופכים את לינקדאין ללוח מודעות דרושים מקוון?

 

"השאלה שאנחנו שואלים את עצמינו היא: מהו ה'נהר' של לינקדאין? כלומר, היכן עוברת רוב תעבורת המשתמשים, אחרי שהם נכנסים לאתר? בפייסבוק, למשל, הנהר הוא הטיימליין. כולם שם, לכן פייסבוק עושה מאמצים להעביר אותם להחיפוש. הנהר שלנו מתפצל לשלושה חלקים: ממשק שליחת המיילים, דף הבית והחיפוש.

 

"את המייל לא נוכל לשנות, כי אי אפשר להתחיל לשלוח לכולם פרסומות ומיילים על משרות. זה לא שיווק אפקטיבי. לשים את המשרות על ההומפייג' ידרדר את האיכות שלו. לכן החלטנו שהחלון לממשק המשרות יהיה דרך החיפוש. והוא לא רק יציג משרות, אלא גם אנשים ופורומים. לינקדאין בעצם נכנסת לעולם התוכן ורוצה להיות פלטפורמת תוכן. אם תחפש Virgin Atlantic, תקבל בעתיד גם את הבלוגים של ריצ'רד ברנסון".

 

את ניצני האסטרטגיה הרחבה הזו - הפיכת לינקדאין כפלטפורמת תוכן - היה אפשר לראות לאחר שהרשת החברתית רכשה את אגרגטור החדשות Pulse לפני מספר ימים עבור 90 מיליון דולר.

 

רשת חברתית מחפשת עבור מוניטיזציה. ניסיון קודם נדרש

 

מנוע החיפוש של לינקדאין רשם בשנה שעברה לא פחות מ-5.7 מיליארד חיפושים. אבל החיפושים עדיין אינם מייצרים הכנסות, אילו מגיעים כיום משלושה אפיקים מרכזיים: פרסומות, מנויי פרימיום ומנויים לציידי כשרונות, מגייסי עובדים וחברות השמה, המשלמים 6,000 דולר בחודש למנוי. האפיק האחרון נחשב למכניס ביותר ומייצר מעל ל- 55% מכלל הכנסותיה של לינקדאין בשנה.

 

יהונתן פודמסקי, מנהל מוצר חיפוש בלינקדאין יהונתן פודמסקי, מנהל מוצר חיפוש בלינקדאין

 

לינקדאין מונה כיום מעל ל- 200 מיליון משתמשים רשומים, מתוכם מעל ל- 800 אלף בישראל. בפברואר האחרון דיווחה על עלייה של 84% בהכנסות הרבעוניות שלה ל- 304 מיליון דולר. ההכנסות ממגייסי כוח אדם צמחו מהר במיוחד, בקצב של 90% לעומת אשתקד.

 

פודמסקי מציין שכלי ההמלצות החדש, Endorsement, המאפשר לעובדים להעריך את התכונות והמאפיינים של עמיתיהם, אחראי לחלק ניכר מהעלייה המשמעותית בהיקף ההכנסות ממגייסי כוח אדם. "אם מספר רב של אנשים כתבו עליך שאתה יודע את שפת Java, כנראה שאתה באמת כזה", הוסיף פודמסקי.

 

על עתיד מנוע החיפוש, הוא אומר: "אחד האתגרים בבניית מנוע חיפוש מאפס הוא העובדה שהמנוע צריך לפנות לכל המשתמשים, ולהעצים את שלושת אפיקי ההכנסות. יש משתמשים שרוצים לחפש חברים ויש כאלה שרוצי לחפש עובדים פוטנציאלים לארגון שלהם. צריך לבנות לכולם את אותו הממשק, שהוא גם פשוט לשימוש אבל גם מייצר הכנסות. אתה צריך לפתור את בעיית המונטיזציה, העיצוב ומנהיגות בשוק החיפוש".

 

מתל אביב לקליפורניה

 

פודמסקי, גדל בתל-אביב וסיים את התואר הראשון שלו במדעי המחשב כבר בגיל 18. הוא שירת ביחידה טכונלוגית בחיל המודיעין, עבד בחברה המתמחה בייעוץ טכנולוגי, ועבר ללימודי תואר שני במנהל עסקים במכון MIT היוקרתי במסצ'וסטס. במסגרת הלימודים עשה התמחות בחברת נוקיה, ובחברת Splunk האמריקאית, שם רכש נסיון כמפתח מנוע החיפוש של החברה  - באותו הזמן יצאה להנפקה.

 

התמחותו במנוע חיפוש הביאה את אנשי לינקדאין לחזר אחריו, עד שהצטרף אליהם ביולי האחרון. הוא מונה למנהל מוצר בקבוצת החיפוש שכוללת 40 עובדים הכפופים אליו ישירות. "החיפוש המקורי של לינקדאין נבנה תחילה עם שאיפות להגיע לעשרה מיליון משתמשים. המנוע שהשקנו יכול להגיע ל- 3 מיליארד משתמשים רשומים", אמר בגאווה.

 

פודמסקי נחשב לאחד המנהלים הצעירים בחברה בת 3,200 העובדים, אבל טוען שהוא רגיל לכך. "בצבא הייתי הסרן הכי צעיר ביחידה כבר בגיל 22, בגלל התואר הראשון שסיימתי בגיל מוקדם יחסית. אני סוחב את זה לכל מקום עבודה שאני מגיע אליו. תמיד קטן בשלוש או ארבע שנים מהגיל הממוצע".

 

על העבודה בארגון גדול כמו לינקדאין מספר פודמסקי: "יש כאן התנהלות שמזכירה סטארט-אפ. משיקים מוצר חדש כל שבוע, עם קצבי עבודה מהירים. מצד שני, באיזה סטארט-אפ תמצא את עצמך מנהל מוצר עם צוות של 40 מקצוענים?

 

"אני מנסה לשפר באופן אישי את התקשורת שלי - לתקשר עם העובדים, עם שאר מנהלי המוצר. זה הכי קשה. אתה רץ עם המוצר, מפתח אותו, משחרר אותו לקבוצות קטנות של 200 איש ואז רץ לכל החברה. אנשים עונים לך פידבקים טובים או רעים ואתה צריך ללמוד מהם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x