קום.ספר: המוציאים לאור נגד כוונת אמזון לרכוש את סיומת הדומיין .book
כיום, חברות יכולות לבקש לרשום כל סיומת דומיין. אמזון ביקשה לרשום את book, read ו-author. עכשיו ארגוני ההוצאה לאור האמריקאים מנסים לחסום את המהלך מחשש למונופול
הקרב נגד אמזון: ארגוני המו"לים והסופרים בארה"ב יוצאים למערכה במטרה לעצור את ניסיונה של ענקית המסחר המקוון לרכוש את סיומות הדומיינים החדשות .book, .author ו-.read. “הפוטנציאל לניצול לרעה הוא בלתי מוגבל", הם מזהירים, לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל".
בשנה שעברה השיק ICANN, הגוף שמנהל את רישום הדומיינים ברשת, אפשרות לארגונים ולאנשים הפרטיים לרכוש סיומות דומיינים חדשות (בניגוד לסיומות הגנריות דוגמת .com או .org.il), ולהשתמש בהן לפי שיקול דעתם, כפי שניתן לעשות עם כתובות אתרים רגילות. החברה הראשונה שעשתה זאת הייתה קאנון, שרכשה את canon. תמורת 185 אלף דולר.
חברות גדולות רבות מיהרו לבקש לרשום עשרות סיומות, ואמזון לא הייתה יוצאת דופן בהקשר זה. בין הסיומות שביקשה החברה לרשום יש שמות מותגים יחודיים לה כמו .kindle, שמות מותגים גנריים יותר שהיא משתמשת בהן, כגון .prime, וכן אוסף מילים בלי קשר ישיר למותגי לחברה, דוגמת .movie, .app או .wow, ואף הצעות מעולם ספרי הנייר - דוגמת אלו שהוזכרו לעיל.

המהלך עורר דאגה רבה מצד המוציאים לאור. אמזון היא כבר מונופול דה-פקטו בשוק הספרים הקמעונאי, הן בתחום חנויות הספרים והן במכירות ספרים דיגיטליים. יריבתה הגדולה ביותר, בארנס אנד נובל, נמצאת בקשיים כלכליים משמעותיים, ואף הודיעה על סגירת חנויות ושהיא שוקלת למכור מותג הקורא האלקטרוני שלה, הנוק. “העברת שמות דומיין גנריים שכאלו לידים פרטיוצ הינו מהלך בלתי תחרותי בעליל", התריע נשיא גילדת הסופרים, סקוט טורו. “הדבר יקרב אותנו בכמה אינצ'ים נוספים ליצירת מונופל בעסקי הספרים".
גם בארנס אנד נובל הגישה התנגדות להמהלך, והזהירה בפני ICANN כי השתלטות על סיומות אלו יכולה לסייע לאמזון "להחניק את התחרות בתעשיית ההוצאה לאור”.
אמזון ו-ICANN סירבו להגיב לפניית ה"וול סטריט ג'ורנל" בנושא. עם זאת, במכתב שהעבירה ל-ICANN היועצת המשפטית של אמזון, סטייסי קינג, השוותה החברה את השליטה בסיומות לשליטה בכתובות אתרים רגילות. “למה שחברה תוכל לקנות את widget.com ולא את .widget? אין שום ראיה שדומיינים 'סגורים' הובילו בעבר לכוח בשווקים."


