$
כלכליסט-טק

רוצה לחולל מהפיכה, מפתח יקר? אתה לא תאהב את הסיכויים

זה לא משנה כמה גאונית האפליקציה שתבנו, שכן רק 2% מהלהיטים באפסטור מגיעים ממפתחים חדשים, עורכי דין בתחום זכויות היוצרים יוצאים לעצור את מהפיכת מדפסות התלת ממד וגוגל נלחמת בתוספי חסימת פרסומות בדפדפן

יוסי גורביץ 12:53 21.02.13

 

מלכודת ישנה, גרסה חדשה

 

האגדה שהקפיטליזם מוכר על עצמו היא שאם תעבוד קשה, תצליח. הקשר שלה למציאות רופף כלשהו, אבל מדי דור יש צורך להמציא את האגדה מחדש כדי להקנות מחדש לגיטימציה לשיטה. הבסיס האמיתי שלה, אם תהיתם, הוא העברת רכוש מדור לדור תוך שמירה על מינימום של תנודה חברתית. היו לה שלל גרסאות: גרסת עידן המהפכה התעשייתית (תקום מוקדם, תעבוד קשה, שמור על אופטימיות ומתישהו יבחינו בך ותקודם); הגרסה של עידן הזוהר (תקומי מוקדם, תעבדי קשה, אל תאכלי, שמרי על אופטימיות, האמיני בעצמך ומתישהו זה יקרה) ועוד. עתה הגיעה גרסת מפתח האפליקציות: קום מוקדם, עבוד קשה, הזנח את המשפחה שלך, האמן ברעיונות שלך, וזה יקרה.

 

או שלא. היכולת לפרוץ לשוק האפליקציות זעומה. כן, אם הצלחת להכנס והיה לך להיט, מקומך בטוח (לזמן מה, לפחות) - אבל הרעיון שדווקא האפליקציה שלך תהפוך ללהיט? כלבתא, במטותא.

 

עזוב את הקוד ולך לישון. הסיכויים לרעתך - ובשיעור אסטרונומי
עזוב את הקוד ולך לישון. הסיכויים לרעתך - ובשיעור אסטרונומיצילום: shutterstock

 

רק שני אחוז מ-250 המפתחים המובילים באפסטור של אפל הם מפתחים חדשים. השיעור של מפתחי האנדרואיד החדשים גבוה ב-50% אבל עדיין לא משהו: שלושה אחוז. אם אתם חיים במדינה קטנה יחסית, הסיכוי שלכם לפרוץ לרשימת ה-250 טוב משמעותית יותר: שישה אחוז.

 

גם אם תצליחו לעשות את זה, כנראה שתתעשרו מהעסק. לא חראם על החלומות שלכם? שיעור ההכנסה של מפתחי אייפון חדשים, מכלל ההכנסות של רשימת ה-250, הוא 0.25%. השיעור באנדרואיד טוב משמעותית ועדיין לא שווה הסבת קריירה: 1.2%. זה בערך שיעור התמיכה באולמרט אחרי מלחמת לבנון, כשאפילו נסראללה זכה ליותר אהדה בישראל. ככה לא בונים אימפריה.

 

אז איך תתעשרו, אתם אומרים? אתם הרי לא רוצים להעביר את החיים שלכם ממשכורת למשכורת, מאוברדראפט לאוברדראפט. החדשות המדכאות הן שכך עושים כולם: אם אתם לא בעשירון העליון, ככה ייראו החיים שלכם. רוצים לשנות את זה? אל תנסו לבנות את האפליקציה המגניבה שאף אחד לא ישמע עליה ובטח לא ישלם עליה. צאו לרחובות ודרשו שינוי חברתי. היסטורית, זו הדרך היחידה שבה המעמדות העליונים הסכימו לשינוי.

 

העתיד טוב יותר, אם אתה עוכר דין

 

או יותר נכון, אם אתה עוכר דין בתחום זכויות היוצרים. אחת הדמויות של שייקספיר אמרה פעם שברגע שהיא תתפוס את השלטון, הדבר הראשון יהיה להרוג את כל עורכי הדין. כמה מחברי עוסקים במשפטים והטור אינו מקדם רצח, אבל לא מעט מהמשפטנים שעוסקים בתחום זכויות היוצרים צריכים להיענש בגלות לפתח תקווה, לפחות: פעולתם עלולה לחסל את החדשנות האנושית.

 

אחד התחומים הטכנולוגיים המרתקים ביותר של השנים האחרונות (אפילו הניו יורק טיימס נעור משנתו ושם לב) הוא מדפסות תלת ממד. הן צפויות לאפשר, בעתיד הקרוב, לכל אדם לייצר בביתו חלקים נכבדים מכל מה שהוא צריך. המדפסת יכולה ליצור מוצרים מפלסטיק, המשתמש יוריד תוכנות ודגמים שאנשים טובים כתבו עבור כלל הציבור וכל אחד יוכל לייצר בעצמו דברים שעד עתה שרף עליהם יותר מדי כסף. זאת, במוצר בגודל של מדפסת רגילה.

 

מדפיסים בבית? תנו ת'כסף!
מדפיסים בבית? תנו ת'כסף!

 

וככה, רבותי, נראה משהו מהפכני וקסום: דבר שישנה את הצורה שבה אנחנו חיים ופועלים. אבל כל סיפור טוב צריך נבל וספק אם יש נבלים מוצלחים יותר מעוכרי דין בתחום זכויות היוצרים. אלו האחרונים הגישו כבר תביעות ראשונות, כדי לעצור את המהפיכה.

 

החוק בנושא עוד לא ברור, מטבע הדברים; כנראה שיעברו שנים עד שיחליטו המחוקקים להדביק את יתר החברה ולקבוע חוקים בנושאים טכנולוגיים. עוכרי הדין, מצידם, כבר מנסים ליצור את התקדימים שקיימים בתחום זכויות היוצרים הנוכחי. המטרה: להרוויח כסף מיצירתיותם של אנשים, לאיים על חזון הייצור הביתי ולהצר את צעדיו של כל מי שעוסק בתחום. אז מה דעתכם? אפשר להתחיל לבנות מכלאות בפתח תקווה?

 

משקפיים לכולם!

 

התחרות בתחום המחשוב הלביש מתחממת: אפל מפיצה שמועות על כך שהיא עומדת להוציא שעון חכם בקרוב ולפי שמועות אחרות, גם סמסונג מפתחת מוצר שכזה. אבל המלכה בתחום, בינתיים, היא גוגל.

 

החברה מפמפמת בכל הכוח את המשקפיים שלה, פרויקט Google Glass. אחד המייסדים, סרגיי ברין, מסתובב איתם בפומבי בכל הזדמנות. עד לאחרונה, הגישה למשקפיים היתה מוגבלת למפתחים בלבד, כלומר אנשים שהם בצד התכנותי, לא צד המשתמשים. גוגל החליטה לשנות את המצב ופתחה תחרות בארה"ב שתאפשר למקומיים לספר לה מה היו עושים עם המוצר הייחודי כדי לזכות בו. או יותר נכון, בהזדמנות לקבל אותו ראשון. גוגל לא מבטיחה משקפיים לזוכים אלא מקום גבוה ברשימת ההזמנות לכשתיפתח.

 

משקפי גוגל
משקפי גוגלצילום מסך: Google

 

במקביל, גוגל נמצאת במגעים עם חברה לעיצוב משקפיים טרנדיים, כדי שזו תעצב את המסגרות של המשקפיים כך שיתאימו לטכנולוגיה שלה. זה מתאים לקו שמקדם בשנה האחרונה המנכ"ל פייג': אחרי שנים של בוז מוחלט לכל מה שקשור לעיצוב ואתוס של מהנדסים, שהביא לכך שהחברה בחרה את הגוון הכחול בלוגו שלה על ידי אלגוריתם, גוגל מתחילה להבין שגם לעיצוב יש תפקיד. בינתיים, היא צריכה לשכנע קהל סקפטי שגורלם של המשקפיים שלה לא יהיה כגורלן אוזניות הבלוטות', שלובשיהן תמיד זוכים למבט שהוא המקבילה של סיבוב אצבע מהיר ליד הרקה.

 

לקרוא ולשרוף, גרסת הטלפון הטיפש

 

המדור הזה, מטבע הדברים, עוסק לא מעט בסמארטפונים והנחת היסוד שלו היא שקוראיו מחזיקים בגרוטאה כזו. ככאלה, הם קהל נבחר יחסית: רוב אוכלוסיית העולם עדיין לא עברה מטלפון סלולרי פשוט לטלפון חכם.

 

שירותים מקוונים מודרניים - גם לבעלי דינוזאורים סלולריים
שירותים מקוונים מודרניים - גם לבעלי דינוזאורים סלולרייםצילום: shuterstock

 

ועדיין, האנשים הללו זקוקים לשירותים מקוונים. חברת BiNu מביאה שירותים כאלה לכסילופונים ברחבי העולם. מי שמשתמש בשירותים שלה, יוכל לקבל גישה לדרופבוקס - כלומר, לקבצי המחשב שלו - כמו גם לפייסבוק ושירותים אחרים.

 

ניתן אפילו להשתמש בשירות הטרנדי סנאפצ'ט, שמאפשר למקבל לראות תמונה או הודעה לזמן קצר, ואחר כך היא מושמדת אוטומטית. אין לי מושג למה זה טוב, אלא אם אתה מעביר מידע שעשוי להרגיז את הממשלה שלך ולהוביל להעברתך לאיזה כלא או מחנה עבודה. וזה, בפני עצמו, מועיל להרבה יותר אנשים מרוב מוחלט של האפליקציות שמפותחות ברגע זה ממש על ידי אנשים שחושבים שהן ישחררו אותן מכבלי הקיום הרגיל.

 

קצרצרים

 

1. גוגל היא חברת פרסום, כזו שחיה מפרסומות. ככזו, אין לה רצון להקל על מי שרוצה להתקין תוספי דפדפן שחוסמים אותן. החברה שמפתחת את אחד התוספים היותר מוצלחים לפיירפוקס, AdBlock Plus טוענת כעת שגוגל יורה לה ברגל ופוגעת בגרסת האנדרואיד של התוסף. ענקית האינטרנט אשכרה דורשת מהמשתמשים להתקין פרוקסי, לא בדיוק הפעולה הידידותית ביותר למשתמש שבסך הכל רוצה לגלוש מהסמארטפון ללא פרסומות. מצד שני, ברשת ישנו מדריך קל ופשוט לביצוע הפעולה - אפילו הטכנוציל שכותב את הטור הצליח להשתמש בו תוך 46 שניות ובנסיון ראשון - אז לכו על זה.

 

פוגעת בחוסמי הפרסומות, כי היא יכולה. גוגל
פוגעת בחוסמי הפרסומות, כי היא יכולה. גוגלצילום: בלומברג

 

2. אפשר לומר הרבה דברים לא מחמיאים על משטרת ישראל, אבל משטרת ג'ורג'יה הציבה רף פאדיחה שקשה להאמין שיצליחו שוטרינו לעבור אי פעם. שוטרי סיור שלה מצאה גופה של גבר בן 24 שנהרג בתאונת דרכים ובכירי המשטרה החליטו שהגיע הזמן לצעוד למאה ה-21 ויצרו קשר עם משפחת הז"ל דרך פייסבוק. שוטרת בשם "מיסטי" שלחה לבני המשפחה הודעה ובה הבשורה המרה. אלא שהיא הקימה פרופיל פיקטיבי לשם כך והשתמשה בתמונה של ראפר. כפי שאפשר להבין, ההודעה עפה ישר למקום הראוי לה, תיקיית הספאם של הנמענים. רק אחרי חודש, כשהמשפחה המודאגת (כאמור, איש מבניה לא ידע שיקירם מת) בדקה את התיקיה הזו, התגלתה ההודעה הרשמית.

 

3. כשהאקר השתלט על חשבון הטוויטר של ג'רמי קלארקסון, כוכב תכנית הבידור והרכב Top Gear, הפגין המנחה חוסר הבנה תמוה בהלכות האינטרנט. "למרבה המזל, השגתי שורה של כישורים מיוחדים לאורך השנים", הצהיר. "אני אמצא אותם. ואני אהרוג אותם. בניגוד לחלק מהאנשים, אני אמצא את מי שפרץ לחשבון שלי. ואבוא לבקר אותו". המדור מאחל לו הצלחה. במקביל, טוויטר מבקשים מהמשתמשים לבחור סיסמאות רציניות יותר.

 

4. עצרו את את מכונות הדפוס! את שרתי האינטרנט! סוני השיגה את מה שנחשב במשך שנים רבות הגביע הקדוש של הצילום הדיגיטלי: מצלמת Sony RX1 שלה משלבת בין גוף של מצלמת Point & shoot - מצלמה קטנה שאפשר לסחוב בלי לחשוש מבעיות גב עתידיות - ובין חיישן בגודל 35 מ"מ. המשמעות היא צילום באיכות גבוהה של מצלמת DSLR, בגוף ששוקל כמה מאות גרמים בלבד. המצלמה מוגבלת יחסית: אורך המוקד שלה קבוע, מה שאומר שאין אפשרות לזום. אני אישית אוהב את זה, זה מכריח אותך לחשוב ולזוז, אבל זה לא לכולם. היא גם יקרה בטירוף - 2,800 דולר.

 

5. מרגריט ג'ונסון מדטרויט לא ממש מרוצה מחשבון הפייסבוק שלה, כי הוא מחייב אותה לזייף את הגיל. ג'ונסון היא בת 104, אבל פייסבוק מפגינה אייג'יזם (אפליה על רקע גיל) בוטה, ולא מאפשרת לאנשים להודיע שהגיל שלהם הוא מעבר ל-99. טוב, נו, המנכ"ל בן 29, הוא כנראה לא מסוגל לתפוס את הקונספט שיש אנשים שמבוגרים ממנו ב-75 שנים ויותר.

x