$
כלכליסט-טק

חברת שיתוף הנסיעות במונית WAYbetter נסגרה

בחברה מדגישים כי הם מתכוונים לחזור לפעילות בצורה אחרת, לאחר שיגייסו השקעה או יצליחו להשיג שיתוף פעולה עם רשות מקומית מחוץ לארץ

אסף גלעד 10:40 11.02.13

 

הסטארט־אפ WAYbetter, שהקים שירות לשיתוף נסיעה במונית, נסגר לאחרונה ושמונת עובדיו פוטרו. עם זאת בחברה מדגישים כי החברה תחזור לפעילות בצורה אחרת, לאחר שתגייס השקעה או תצליח להשיג שיתוף פעולה עם רשות מקומית מחוץ לארץ.

 

אנשי WAYbetter. גייסה כמיליון דולר
אנשי WAYbetter. גייסה כמיליון דולרצילום: שאול גולן

 

אפליקציית WAYbetter הציעה הפחתה במחיר הנסיעה במונית באמצעות שיתוף הנסיעה עם משתמשים נוספים של האפליקציה. המשתמשים שהורידו אותה יכלו להזמין מונית ולחלוק את הנסיעה עם משתמשים נוספים שהמסלולים שלהם משיקים זה לזה. בצורה זו מחיר הנסיעה היה יורד בעד כמחצית לכל אחד מהם, והחברה היתה גובה עמלה מתוך החיסכון שנוצר. האפליקציה פעלה בתל אביב בלבד, אך לאחר כשנת פעילות החליטו בחברה להשבית את פעילותה.

 

החברה הוקמה בידי ארבעה יזמים: זאב זוהר ושי שפרנק, שניהם בוגרי בצלאל, וגיא קרמניצר ופרופ' יונתן אומן, שפיתח את האלגוריתם שעל בסיסו מתאימה האפליקציה בין המסלולים לנוסעים. החברה פעלה מהרצליה וגייסה כמיליון דולר מהמדען הראשי, מקרן פרגרין והחממה שלה, אינסנטיב. החברה ביקשה לגייס 4 מיליון דולר אך לא מצאה משקיעים לכך בישראל.

 

"אף חברה בעולם לא הצליחה לייצר שירות אמיתי של מוניות משותפות. אנחנו היינו היחידים שעשו את זה, עם תפירה של מודל עסקי המותאם לרגולציה המקומית", אומר ל"כלכליסט" שי שפרנק, אחד המייסדים. "אבל מכיוון שהשינוי התפיסתי שנדרש מנהגי המוניות והמשתמשים היה כל כך גדול, הוא היה קשה מאוד להפצה.

 

אולם כדי להפוך שירות כזה לפופולרי ומכניס נדרשים זמן וכסף, ולא מצאנו בארץ את המשקיעים שמוכנים להשקיע סכומים גדולים בשלב שבו היינו". אומר שפרנק, ומדגיש שהחברה לא נסגרה אלא הוקפאה כשירות ישראלי. "משקיעים ישראלים נרתעים ממוצרים שפונים ללקוח הסופי ושיש בהם דרישה לשינוי התנהגותי מהותי. יכול להיות שאם היינו עובדים בחו"ל היה לנו יותר קל. שם מפחדים פחות מרגולציה ויש מודעות גבוהה יותר לאימוץ טכנולוגיה".

x