$
חדשות טכנולוגיה

אפל הגישה ל-Waze הישראלית הצעת רכישה בכ-400 מיליון דולר

ענקית האלקטרוניקה האמריקאית, שיישום הניווט שהשיקה זכה לביקורת צורמת - מהמרת על ווייז. בשלב זה מדובר במגעים ראשוניים בין שתי החברות ולא ידוע מה יעלה בגורל מרכז הפיתוח של ווייז אם תושלם הרכישה

אסף גלעד וניצן סדן 18:2302.01.13

מסתבר שלאפל יש תאבון להמשיך ולרכוש חברות ישראליות: בלוג הטכנולוגיה הישראלי ניוזגיק דיווח היום (ד') כי אפל הגישה הצעת רכישה ל-Waze, מפעילת אפליקציית הניווט החברתי הפופולרית. לפי ההערכות בתעשייה היא עומדת על כ-400 מיליון דולר.

עם זאת, מעטים מהמשקיעים נחשפו להצעת הרכישה, וככל הנראה שהחברות נמצאות בשלב ראשוני מאוד של מגעים לרכישה. גורמים בשוק מעריכים את שוויה של Waze בכמיליארד דולר לפחות - והצעה של 400 מיליון ככל הנראה אינה נחשבת לרצינית עבור המשקיעים. עדיין לא ידוע באיזו צורה תפעיל אפל את Waze אם וכאשר תושלם הרכישה ומה יעלה בגורל מרכז הפיתוח של Waze בישראל. אפל טרם הגיבה לדיווח, מ-Waze נמסר כי החברה "מסרבת להתייחס לשמועות".

 

Waze: שחקנית מבוקשת בשוק הניווט

 

ב-Waze הושקעו עד היום 67 מיליון דולר על ידי שורה של משקיעים, ביניהם הקרנות הישראליות ורטקס ומאגמה, קרן קליינר פרקינס האמריקאית - אחת מקרנות הצמרת בעמק הסיליקון וכן קרן ההשקעות הורייזונס של לי קה שינג, שהצטרפה להשקעה בחברה רק לפני כשנה.

 

זו אינה הצעת הרכישה הראשונה שמקבלת Waze מענקיות טכנולוגיה. בעבר פורסם כי פייסבוק אף היא התעניינה בשיתוף פעולה עם אפליקציית הניווט, כאשר אחת האפשרויות שעמדה על הפרק היתה עשויה אף להיות רכישה.

 

בדיוק מה שאפל צריכה, לאור פרשת יישום המפות. Waze בדיוק מה שאפל צריכה, לאור פרשת יישום המפות. Waze

 

בחודש שעבר דווח בתקשורת האמריקאית כי אפל התעניינה ברכישת Foursquare, הרשת החברתית מבוססת מיקום - כחלק ממהלך לשפר את שירותי הניווט והמיפוי שלה. ההערכות בענף דיברו על רכישה בתוך כחצי שנה. עם זאת, מחוץ לארה"ב פורסקוור אינה נחשבת לשחקן משמעותי. Waze, לעומתה, צברה פופולריות רבה בעולם: לחברה יש משתמשים באירופה, בדרום אמריקה ומרכזה, והיא זוכה להצלחה הולכת ועולה גם בארה"ב. בגלל שווייז מבוססת על מיקום מכוניות, היא נחשבת למדויקת יותר מאשר ביצוע "צ'ק-אין" - תיוג המיקום ברשת פורסקוור.

 

Waze היא השליטה הבלתי מעורערת של נישת המיפוי מבוסס המשתמשים. החברה פיתחה שירות שלא רק מאפשר לנהגים לנווט בכבישים, אלא גם לתקשר ביניהם על ידי שיגור הודעות על מכמונות מהירות, פקקים, ותקלות שונות בכבישים.

 

מה לאפל ול-Waze?

 

לאפל יש סיבה טובה מאוד ללטוש עינה אל ווייז. שירותי ניווט מתקדמים הם רכיב בלתי נפרד ממערכת הפעלה מודרנית; אפל התבססה במשך תקופה ארוכה על שירותי גוגל - עד שהחליטה להסיר את גוגל Maps ממערכת iOS.

 

השירות שהציגה כתחליף, אפל Maps, התגלה כעמוס באגים וטעויות: ערים ואתרים הועתקו ממקומם, מפות גבהים שגויות הציגו תוואי הררי כמישורי ומסד נתונים לוקה בחסר הציג פירוט נמוך מאוד של רחובות. ממשלת אוסטרליה אף פרסמה אזהרה למטיילים באזורים מדבריים במדינה פן ישתמשו בשירותי אפל Maps וילכו לאיבוד בשממה. לאחר ביקורת נוקבת שקיבלה אפל מכלי התקשורת ומהמשתמשים, פרסם מנכ"ל החברה טים קוק התנצלות רשמית והמליץ להשתמש בשירותים מתחרים כגוגל Maps ו-Waze.

 

לפי נתוני חברת אונאבו, לאחר המלצתו של קוק זינק שיעור ההורדות היומי של Waze מ-70 ל-100 אלף. לחברה יש כיום כ-30 מיליון משתמשים פעילים, צמיחה של 10 מיליון מתחילת 2012. אפל זקוקה ליישום כ-Waze משום שאפליקציית גוגל Maps היא רק אחת משורה ארוכה של יישומים שגרסאות ה-iOS שלהם זכו לפופולריות בקרב בעלי האייפון והאייפד. מבחינת אפל, ההצלחה לה זוכות אפליקציות מבית מתחרתה הגדולה מהווה נקודות זכות תדמיתיות עבור גוגל - מה שעשוי להשפיע על משתמשים להגר לאנדרואיד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x