$
אפליקציות

תמונת הניצחון: אינסטגרם נכנעה לזעם הגולשים

מרד המשתמשים השתלם: הנהלת אינסטגרם תבטל את הסעיף בתנאי השימוש החדשים בשירות - זה שמאפשר לה לעשות שימוש מסחרי בתמונות שהעלו הגולשים. קווין סיסטרום: "הלכנו קדימה, במקום לקבל אישור מהקהל"

ניצן סדן 13:0021.12.12
הנהלת אינסטגרם ביטלה את השינויים שתכננה לערוך בתנאי השימוש ברשת החברתית, במסגרתם קיבלה זכויות לשימוש מסחרי בתמונות ותכנים שהעלו המשתמשים. כך, לפי הודעה שעלתה היום (ו') בבלוג החברה.
השינויים האמורים עוררו זעם רב בקרב המשתמשים, עת פורסמו לפני כשבוע. באינסטגרם פועלים גם צלמים מקצועיים רבים וארגונים אשר התמונות שמפורסמות בה הן חלק מהותי מהמיתוג שלהן ומעסקיהן. למשל, הניישנל ג'אוגרפיק הודיע שיסגור את החשבון שלו באינסטגרם לאור השינוי שתוכנן.

 

"היו בלבול ודאגה אמיתית בנוגע לאיך שמוצרי הפרסום הפוטנציאליים שלנו יוכלו לפעול", כתב קווין סיסטרום, ממייסדי אינסטגרם בבלוג החברה. "הלכנו קדימה, במקום לקבל מכם אישור להשקת מוצרי פרסום שעדיין לא פיתחנו. ניקח את הזמן להשלמת התוכניות, נחזור אל המשתמשים ונסביר להם כיצד אנו רוצים שיעבדו עסקי הפרסום שלנו".

 

יורדת מהעץ. אינסטגרם יורדת מהעץ. אינסטגרם צילום מסך: instagram

 

מהלך בסגנון פייסבוק

 

תנאי השימוש החדשים הגדירו שאינסטגרם תוכל להשתמש בנתוני מיקום, מידע אישי ובכל תוכן שהעלה הגולש לשירות באופן מסחרי – קרי, להעבירו למפרסמים ואף להשתמש בו כרכיב בפרסומת. התנאים תוכננו להיכנס לתוקף ב-16 בינואר 2013.

 

אינסטגרם הגדירה כי השימוש בתמונות לא יכלול כאלו שהוגדרו כ"פרטיות" ואינן מוצגות למשתמשים שלא עוקבים אחר הגולש. מאידך, במסך הגדרות חשיפת התמונות, ברירת המחדל היא תצוגה פתוחה; יש להניח שמשתמשים רבים לא מודעים לתפריט הפרטיות של האפליקציה – מה שהיה הופך מיליוני תמונות לרכוש אינסטגרם. לאחר שקמה זעקה ברשת, שחררה החברה הודעת הבהרה לפיה היא תבחן מחדש את הנושא.

 

המוצר לא הוסבר נכון וכלל לא פותח. סיסטרום המוצר לא הוסבר נכון וכלל לא פותח. סיסטרום צילום: בלומברג

 

ריי ואלדז, אנליסט מגרטנר, אמר לסוכנות הידיעות בלומברג שמהלכי שינוי חד צדדיים כמו זה שתכננה אינסטגרם מעמידים חברות בסכנת לחץ ציבורי ו"התמרדות" משתמשים. לדבריו, המהלך משקף את מדיניות תנאי השימוש של פייסבוק - לשנות את ההגדרות בצורה לא שקולה או מכוונת בלי לעדכן את הגולש - בה נוקטת החברה מזה שנים. רק בשבוע שעבר בוצע שינוי בהגדרות הפרטיות, שפוגע במשתמשים שלא רוצים להופיע בתוצאות החיפוש באתר.

 

שימוש מסחרי בתמונות הגולשים בפועל יכל, במידה רבה, לייצר לאינסטגרם בעיות חדשות: ללא אלגוריתם שיודע לסרוק כל תמונה ולהצליב אותה עם כלי חיפוש תמונות ברשת, לא היה ניתן לדעת איזו תמונה צילם המשתמש בעצמו - ואיזו שמר בגלריית התמונות של הסמארטפון, ערך והעלה מבלי שיש לו זכויות עליה. בכך, גורמים שהיו משתמשים בתמונות שקיבלו מאינסטגרם היו חשופים לתביעות הפרת זכויות יוצרים.  

 

התמונות עדיין שלכם, לעת עתה

 

פייסבוק רכשה את אינסטגרם בכ-700 מיליון דולר ועדיין לא הצליחה להוון אותה בצורה משמעותית על אף הפופולריות של השירות. יש להניח שתנאי השימוש האמורים הם חלק מתוכנית של הנהלת הרשת החברתית לבנות מקורות רווח חדשים. עם זאת, אין מניעה שהשינוי הבא בתנאי השימוש יעניק להנהלה זכויות חלקיות על התמונות. פייסבוק, מצידה, מצאה דרך יעילה להתמודד עם התמרדות המשתמשים כנגד תנאי השימוש: דמוקרטיה.

 

לאחר זעם שעורר שינוי בתנאי השימוש שביצעה החברה ב-2010, הוחלט על ביצוע הצבעות פתוחות שיאפשרו לגולשים להתנגד לתהליכים. עם זאת, כשליש ממשתמשי פייסבוק היו צריכים להשתתף בהצבעה כדי שהיא תהיה תקפה ותשפיע על החברה. לאור שיעור השתתפות נמוך מאוד, בוטלו ההצבעות בשבוע שעבר.

 

ובפייסבוק: הודעות למשתמשים במחיר דולר

 

הרשת החברתית מנסה לקדם שלל תוכניות פרסום כדי להעצים את רווחיה ולפייס את המשקיעים, שנפגעו מביצועים מאכזבים של מנייתה.

 

השבוע דווח כי פייסבוק מתכננת חבילת פרסום חדשה שתתבסס על פרסומות וידאו אוטומטיות שיופעלו לשניות ספורות - יתכן שאף מתוך הפיד של הגולש.

 

בנוסף, אמש דיווחה סוכנות בלומברג על פיילוט שמתכננת פייסבוק, במסגרתו ייגבה דולר מעמודים ומשתמשים שיבקשו לשלוח הודעה לגולש שאינו נמנה על חבריהם. הודעות כאלה מגיעות היום לתיבת Other ואינן מובלטות בסרגל ההתראות של המשתמש ולפיכך אין ערובה שהוא יראה אותן. התשלום יאפשר להבליט אותן ולהגדיל את הסיכוי שהגולש יקבל את ההודעה. שירות שכזה יכול להיות כלי שימושי לפרסומות בדחיפה עבור עמודי מותגים.

 

התוכניות הללו זכו לביקורת נוקבת ברשת - ובמקרה של פרסומות הווידאו, אף מהמפרסמים עצמם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x