$
הייטק והון סיכון

ראיון כלכליסט

Houzz: ערבב את הטיח, אייפד

לאחר שלא הצליחו למצוא בעל מקצוע לשיפוץ ביתם, הקימו בני הזוג עדי טטרקו ואלון כהן רשת חברתית שמקשרת בין לקוחות למעצבים וקבלנים. "אנחנו לא מכתיבים טרנדים, אלא מאפשרים לאנשים לראות מה באמת חם", אומרים היזמים, שהאפליקציה שלהם היא להיט באפסטור

אסף גלעד, פאלו אלטו 12:2726.11.12

רק לפני שנתיים השיקו עדי טטרקו ואלון כהן, זוג שחי ב-12 השנים האחרונות בעמק הסיליקון, את אפליקציית העיצוב Houzz. עד מהרה הפכה אפליקציית האייפון והאייפד שלה להצלחה גדולה: היא זכתה מ- CNN לכינוי המחמיא "הוויקיפדיה של עיצוב הבית", הגיעה ל-3 מיליון הורדות מהאפסטור והפכה במהרה לאחת מ-5 האפליקציות הפופולריות ביותר של קטגוריית ה-Lifestyle בחנות.

מאחורי הפלטפורמה הזו עומדת חברת Houzz שממוקמת בפאלו אלטו ומנוהלת בידי הישראלים טטרקו וכהן, לשעבר מנהל פיתוח בכיר במשרדי eBay בעמק הסליקון. בדומה לפינטרסט, מאפשרת האפליקציה, ביחד עם אתר החברה, לחפש בין תמונות שונות של עיצוב לבית ולתייק את העיצובים המועדפים - האמבטיה המיוחלת או המטבח המושלם.

 

Houzz מחברת בין בעלי הבתים ובין יותר מ-100 אלף בעלי מקצוע: מעצבים, אדריכלים וקבלנים. שתי הקבוצות הללו יוצרות קהילה שחולקת רעיונות, טיפים, והמלצות. כמו פינטרסט, גם Houzz מייצרת שיעור המרה גבוה, כלומר לא רק משמשת לדפדוף בין דוגמאות מרהיבות, אלא גם מייצרת לבעלי המקצוע הזמנות בתשלום. הצמיחה המהירה והקרבה למקבלי ההחלטות בעמק הביאה את קרן ההון סיכון היוקרתית סקויה שהתפרסמה בזכות השקעותיה בגוגל, יוטיוב ופייפל, להוביל סבב השקעה של 11.6 מיליון דולר בחברה.

 

אפליקציית האייפד של Houzz אפליקציית האייפד של Houzz

 

תעשיית שיפוץ ובניית הבית לא התקדמה לרשת

 

הסיפור של האוז מתחיל בעצם כמו כל חברת סטארט-אפ הגונה: במשבר שנחת על המייסדים. עדי טטרקו ואלון כהן היו עד שנת 2009 זוג ישראלי ממוצע שחי בעמק הסיליקון. היא עבדה כמנהלת השקעות, והוא - כמנהל תוכנה באיביי. לאחר שנולד להם הילד השני, הם חלמו לשפץ את הבית שבו גרו - בית אמריקאי טיפוסי מ-1955 - ולהרחיב חלקים מסוימים בו אבל עדיין לשמר את הקווים הבסיסיים שלו, כדי שיתאימו לשכונה ולסביבה הקרובה.

 

אלון כהן ועדי טטרקו, ביחד עם עובדיהם. צילום: Carla Duharte Razura אלון כהן ועדי טטרקו, ביחד עם עובדיהם. צילום: Carla Duharte Razura צילום: Carla Duharte Razura

 

"ראיינו בעלי מקצוע שהכרנו דרך חברים או מתווכים אבל לא הגענו עם זה רחוק. חיפשנו מעצבים בנישה הזו של חידוש בתים ישנים, ובזבזנו הרבה זמן בלנסות למצוא את בעלי המקצוע המתאימים לפרויקט שלנו. החיפוש היה מייגע ולא סיפק אפשרויות רבות. בנוסף, העבודה עם בעלי מקצוע סיפקה תכניות שלא ממש עבדו. הוצאנו על זה המון כסף ובסוף חזרנו להתחלה".

 

"הרגשנו שאין דרך טובה באמת למצוא בעלי מקצוע שמתאימים לפרויקט שלנו. לדוגמא, בחירה של שיש למטבח: איזה צבע תקבל? מהו עובי השיש? תעשיית שיפוץ ובניית הבית נשארה לא מפותחת יחסית לתעשיות אחרות, כמו תיירות, למשל. כשאתה נכנס לאתר אקספדיה או טריפ אדווייזר אתה יודע פחות או יותר מה אתה מקבל ויכול לתפור לעצמך את חבילת הטיול שמתאימה לך. אבל בשוק הבנייה, המצב שונה לחלוטין".

 

"זוג חולם על בית יפה ומטופח, אבל מקבל ביצוע פתטי ועלוב עם הרבה כאב ראש בדרך וחור בכיס. יש בזה משהו מתסכל, דווקא בגלל ששיפוץ הוא עניין לא פשוט, רצוף בלחצים ונחשב למתכון בטוח למתחים או אפילו ריבים בין בני זוג שסך הכל רוצים להגשים את החלום שלהם. לפעמים בני זוג שיש ביניהם הרמוניה מתקשים להעביר אחד לשני או למעצב את הטרמינולוגיה של העיצוב, להגדיר את הסגנון שלהם, ואנחנו מנסים לעזור להם על ידי פישוט של כל התהליך".

 

משפחה מדובאי מוצאת גנן מקליפורניה

 

טטרקו וכהן ניגשו להרים את 'האוז': טטרקו עזבה את עבודתה בבית ההשקעות, אך המשיכה לטפל בשני הילדים, וכהן - הטכנולוג שבצוות - בנה את האתר במו ידיו. זה החל משיחות עם אדריכלים ומעצבים מאזור מפרץ סן פרנסיסקו, שכנים, אבות ואמהות של הילדים מבית הספר שמעוניינים בשיפוצים.

 

להכיר את הקבלן שלכם ברשת, לפני תחילת השיפוץ להכיר את הקבלן שלכם ברשת, לפני תחילת השיפוץ צילום: shutterstock

 

הסתבר לזוג שכולם חיפשו פתרון באינטרנט לכאב הראש הזה. האדריכלים החלו להעלות את תיק העבודות שלהם לאתר ולענות על שאלות של בעלי דירות ובפועל יצרו קהילה. המשתמשים אהבו את זה, מסיבה טובה: ב-Houzz הם יכלו לבחון עבודות של האדריכלים בתמונות באיכות גבוהה, לתייג אותן באוסף אישי וגם לפנות למעצב, לבחון את הביקורות שקיבל, לשאול אותו שאלות ובסוף גם לשכור את שירותיו.

 

קהילת Houzz הלכה וגדלה ועברה מפה לאוזן. אדריכלים מסן פרנסיסקו סיפרו עם האתר למעצבים ואדריכלים בניו יורק, בשיקגו ובערים אחרות. לקוחות מסן פרנסיסקו התעקשו על מעצב מטקסס. משפחת אצולה מדובאי הזמינה מתכנני נוף מקליפורניה בכדי שיבנו להם בריכת נוף ופאטיו. לקוחות מקפריסין הזמינו אדריכל מארה"ב. בהמשך, הבקשות להצטרפות לאתר הגיעו מעצמן, גם מקטגוריות של בעלי מקצוע שלא נמצאו בו כגון מעצבי גינות ובוני מטבחים.

 

לא דוחפים טרנדים, כמו במגזיני עיצוב

 

עם הצמיחה המהירה, המשקיעים החלו לחזר. עד אז צמחה החברה פי חמש בכל המדדים שלה, כיסתה את כל ארה"ב וקנדה, החלה לזלוג למדינות שכנות בעולם, וכל זאת מבלי שהושקע ולו סנט אחד בשיווק. עמוס וילנאי, ישראלי שחי שנים רבות בעמק הסיליקון וייסד את MMC, שנמכרה ב-2000 תמורת 4.5 מיליארד דולר, פגש את הזוג וייעץ להם לגייס משקיע חיצוני.

 

לא מגדירים טרנדים, אלא מאתרים את אלו שמתפתחים בעצמם. Houzz לא מגדירים טרנדים, אלא מאתרים את אלו שמתפתחים בעצמם. Houzz

 

בעקבות השיחה הגיעו המשקיעים, גם הם ישראלים: אורן זאב, אנג'ל פעיל שכבר השקיע בוויביה ובדודא מובייל ומכר את אודיבל לאמזון הוביל גיוס של 2 מיליון דולר. "וילנאי אמר לנו שאנחנו לא נורמלים שאנחנו עובדים לבד ומרימים את כל האופרציה הזו ללא משקיעים", אמרה טטרקו.

 

המימון פתח לכהן את האפשרות לעזוב את עבודתו באיביי ולהצטרף לניהול הסטארט-אפ החדש. השניים שכרו משרד בלב פאלו אלטו לשם עברו ביחד עם שני העובדים הראשונים שעבדו איתם מהבית. אחת מהעובדות הראשונות של החברה היתה עורכת מגזין העיצוב היוקרתי 'סאנסט', שעזבה את עבודתה כדי להצטרף למיזם החדש.

 

טטרקו וכהן רצו להוסיף קצת סטייל והשיקו מגזין מקוון תחת המותג Houzz, מגזין עיצוב לכל דבר ועניין, שמעסיק עורכים וכתבים והוא נחשב לאחת מגולות הכותרת של החברה.

 

טטרקו הסבירה שמגזיני העיצוב המודפסים הם כאלה שבהם מכתיב העורך או הכתב את הטון. "יש שם מעצב בעל שם שמחליט מה כולם יעשו לאחר מכן. האם כולם יקנו מטבח כתום או סלון אדום. במגזין המקוון שלנו, שמתבסס על צפיות בעשרות אלפי סוגי מטבחים שנבנים כרגע, אני יכולה לומר, למשל, שמטבח כתום הוא לא טרנד, אבל מטבח בצבע עץ כן מסומן כטרנד", אמרה.

 

"אנחנו לא נכתיב טרנדים אלא נבדוק מהו הטרנד הפופולרי ביותר באתר שלנו, ואם נדפיס כתבה על מטבחי עץ, נוכל ללכת אל האדריכלים הפופולרים שאספנו, נראיין אותם, נצלם את העשייה שלהם ונשתף את הקהילה שלנו בכך. אלה שתי קהילות שעד כה היו שונות אחת מהשניה: הקבלנים מהצד האחד, והלקוחות מהצד השני, שעכשיו הופכים לקהילה אחת שכותבת ומגיבה זה לזו".

 

במקביל להשקת המגזין, החל כהן החל לשכור מהנדסים מסטנפורד, ברקלי, אנשים מגוגל, פייפל, איביי ויאהו. עובדים אלה משפרים את חוויית השימוש באתר, שמתבסס על הצגת תמונות ברזולוציה גבוהה למשתמשים רבים. בנוסף, סגל האתר מפתח אלגוריתמים לניתוח העדפות גולשים וניטור פעילות חברתית - בדומה לאלו שקיימים באתרי סחר מקוון.

 

"לא רצינו קרן השקעות גדולה"

 

את סבב הגיוס בן 11 מיליון דולר מקרן סקויה היוקרתית כהן וטטרקו כלל לא התכוונו לגייס. "נרתענו מזה, לא רצינו קרן השקעות גדולה", אומר כהן. "רצינו להמשיך לפעול במשפחתיות, באווירה של שותפות. לפעמים קרנות הון סיכון מתערבות מאוד בתרבות הארגונית, ובאמת, לא ממש היינו צריכים את הכסף". השניים קבעו לעצמם חוק: בשום פנים ואופן הם לא ידלגו בין קרנות עם מצגת, חוויה שמוכרת לכל יזם טיפוסי מעמק הסיליקון.

 

לבסוף זה קרה: הם אישרו לאורן זאב לשלוח את המייל הראשון לחמש קרנות הון סיכון בלבד, וההצעות החלו לזרום. ההצעה מסקויה הגיעה מיד לאחר מכן בעיצומה של מסיבת פורים. מייק מוריץ, השותף הבכיר בקרן, האיש שאחראי אישית על ההשקעה ההיסטורית שלה בגוגל שהניבה לה מאות מיליוני דולרים קבע פגישה לעשר בבוקר שלמחרת.

 

הוא הביא איתו אלפרד לין, מי שהיה מנהל הכספים ויו"ר זאפוס לפני שנמכרה לאמזון במיליארד דולר. "ישבנו כולנו במשרד קטן, כזה שלא מחזיק בכסאות אורחים, ובקושי למתכנתים, ואז מוריץ התחיל לשאול שאלות על עיצוב. ראינו שהוא מבין לא קטן בתחום. כשירדנו אחר כך לשתות איתם תה באחד מבתי הקפה, מוריץ ולין החליטו להשקיע בהאוז". כהן וטטרקו ביטלו את הפגישות שנקבעו להם עם הקרנות האחרות, והשאר היסטוריה.

 

וכל זאת - עוד מבלי להכניס ולו סנט אחד. למרות שהלקוחות חסכו מיליוני דולרים ואדריכלים ומעצבי פנים גרפו בזכות האתר הזמנות בעשרות מיליונים, בהאוז עדיין לא ראו מכך דבר בשלב זה - ההכנסות הגיעו אחר כך. תקופה ארוכה סירבו טטרקו וכהן לדבר על הכנסות. "האמנו שזה מוקדם מדי, והעדפנו לפתח את המוצר עוד ועוד, עד שיהיה בשל", אמרה טטרקו.

 

אבל הפניות מרשתות השיווק החלו להגיע. איקיאה, Lowe's,design within reach, ומגה-רשתות נוספות שרצו להתקשט במותג העיצוב של Houzz ולחזק את הנוכחות שלהן בעולם ה'עיצוב לכל'.

 

למשל, שיתוף הפעולה של Houzz עם ענקית הציוד לבית Lowe's הוא כזה שבו הסטארט-אפ מספק לרשת קוד API שמאפשר לחבר לאתר שלו מעצבים נבחרים שיכולים למכור את מרכולתם תחת מותג הענק בן 1,750 הסניפים. בנוסף, החברה גובה תשלום מרשתות השיווק על פרסום קונטקסטואלי ומבוסס תמונות, וגם החלה לאחרונה לספק שירותים מקומיים למעצבים ולנותני השירותים באתר, מה שמכניס לחברה כיום מיליוני דולרים ומקרב אותה אל האיזון התפעולי.

 

"אנחנו אוהבים מעצבים ישראליים"

 

האוז מעסיקה כיום 55 עובדים בארה"ב ועוד שני מפתחים בישראל שאמונים על פיתוח המובייל שלה. טטרקו וכהן ממשיכים לנהל את החברה ביום ולתפקד כזוג הורים לילדים בני 6.5 ו-10, ומדי קיץ מגיעים לביקור בישראל. "לעבוד כזוג נשוי זה לא קשה כמו לשפץ את הבית יחד", צוחקת טטרקו. למרות שהם עובדים יחד מאותו חלל עבודה משותף, ויחד עם עשרות המהנדסים שלהם, ההפרדה ביניהם ברורה. טטרקו היא המנכ"ל שלה ומנהלת הפיתוח העסקי. כהן הוא נשיא החברה ואחראי על המוצר והטכנולוגיה.

 

רשת חברתית למעצבים ואדריכלים, זה נשמע כמו פתרון שקל לחקות. יש לכם מתחרים?

טטרקו: "פעם דאגנו שישיגו אותנו, היום למדנו להתמקד במה שאנחנו עושים, לא במה שאחרים עושים. הייחוד של האוז הוא בפשטות ובקלות השימוש במוצר, למרות שכבות רבות של טכנולוגיה".

 

הייתם יכולים להקים את אותו המוצר מהארץ ולהצליח באותה המידה?

"כשאתה מתערה בחברה של עמק הסיליקון אתה מבין את צורת המחשבה. הכרנו את ההורים בבתי הספר ובגנים של הילדים וככה למדנו מה אוהבים פה ומה מחפשים כשבאים לשפץ בית. אבל אני חושבת שאפשרי היה לעשות זאת גם מישראל. זה קל יותר להצליח מישראל כשאתה בונה חברה שאינה פונה לצרכן הסופי, אלא לארגונים, אבל כבר היו חברות של מוצרי צריכה שהצליחו מישראל. באופן טבעי, פתחנו קטגוריה למעצבים מישראל".

 

"אנחנו אוהבים מעצבים ישראלים, קונים מגזיני עיצוב ובניין בעברית, ושמחים לחשוף מליוני אנשים בעולם לעיצוב הישראלי. בתל אביב יש לנו מעל 200 אדריכלים רשומים באתר, וכמות גדולה של משתמשים. אפשר לראות אילו מעצבים ותמונות עיצוב פופולריות בישראל: פרופיל בלגי, למשל, מאוד נפוץ בתיקי העבודות של המעצבים הישראלים. הישראלים אוהבים עיצוב מודרני, חם ועם השפעות זרות".

 

לכתבה באנגלית לחץ כאן

בטל שלח
    לכל התגובות
    x