$
מכשירים ומדריכים

פורצי הדרך: איך נטוס לחו"ל ב-2050? כמו ציפורים

חברת איירבוס חשפה את חזונה לעתיד התעופה האזרחית: מטוסים שטסים יחד כמו ציפורים לקיצור הטיסות - על גבי "אוטוסטרדות מטוסים" בשחקים. התוצאה: טיסות מהירות יותר וזולות יותר לנוסעים ומטען

ניצן סדן 17:5007.09.12
תאגיד איירבוס האירופי, המתחרה הגדול של בואינג בייצור מטוסי נוסעים ומטען, חשף אמש (ה') את חזונו לעתיד התעשייה. כל החברות מנסות לפתח מטוסים יעילים וחסכוניים יותר, שיוזילו עלויות שינוע נוסעים ומטען - אולם אייירבוס מציגה פיתרון פשוט בהרבה ממטוסים מתקדמים יותר: אוטוסטרדות.

נתיבי האוויר העולם צפופים מאוד וטסים בהם אלפים רבים של מטוסים. הנתיבים הם בגבהים שונים שמאפשרים מהירויות טיסה שונות ולכן על המטוס להגיע לגובה השיוט שלו ולנתיב הרלוונטי לפני שיוכל להתקדם במהירות ליעדו. התוצאה: משך הטיסה מתארך, מה שמצריך יותר דלק ומייקר כרטיסי טיסה ומשלוחי מטען.

 

הטיסות בימינו אינן יעילות דיין. מטוס איירבוס A380 הטיסות בימינו אינן יעילות דיין. מטוס איירבוס A380 צילום: בלומברג

 

אירבוס מצאה פיתרון לבעיה בטכניקה מעולם החי - או יותר נכון ממבנה הטיסה של ציפורים נודדות. נודדות טסות במבנים מכונסים בצורת V, כך שכל ציפור מצמצמת את התנגדות האוויר עבור הציפור שעפה מאחוריה. אם מטוסי נוסעים יטוסו בצורה זו, הם ישרפו פחות דלק כל עוד הם טסים יחד - ויוכלו לטוס מהר יותר.

 

 

טסים ביחד, מגיעים מהר יותר

 

"סלילת" אוטוסטרדות גם תקצר את הזמן שלוקח למטוס להגיע לנתיב השיוט שלו משום שהטיסה לא תצטרך להסתנכרן עם עשרות אלפי טיסות אחרות באזור. למשל, טיסה מאירופה לארה"ב תוכל להתבצע בצורה יעילה בהרבה, אם מטוסים שממריאים ממרכז היבשת ייפגשו באוויר ויטוסו במבנה אחד כל הדרך לצפון אמריקה.

 

כשיחצו את קו החוף המזרחי, יתפצלו המטוסים ליעדיהם. גם כיום קיימים נתיבים אחודים לטיסות ארוכות, בהם מצטופפים מטוסים, אולם הם מעטים מדי והטיסות בהן אינן במבנה טיסה יעיל. בכך, הנתיב הופך לצוואר בקבוק במקום לפיתרון. התוכנית של איירבוס כוללת גם רכיבים טכנולוגיים מתקדמים - מטוסים שיוכלו להמריא ממסלול קצר יותר ולהגיע במהירות לגובה השיוט שלהם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x