$
אינטרנט

eBay מעבירה את החנויות בישראל לרשת

ענקית המסחר המקוון מגייסת עשרות עובדים בארץ - ומפעילה צוות מיוחד לקידום פעילות של סוחרים ישראלים. "אנחנו רואים צמיחה של עשרות אחוזים בפעילות ובמכירות בישראל", מסביר בראיון ל"כלכליסט" יובל מטלון, מנכ"ל eBay ישראל. "אבל הפוטנציאל עוד גדול"

עומר כביר 11:5407.08.12
ענקית המסחר המקוון eBay מגבירה את הפעילות העסקית בישראל: החברה הקימה צוות מיוחד שיעבוד עם סוחרים ישראלים במטרה לסייע להם לקדם את מכירותיהם באתר, וכן יפעל לגיוס סוחרים חדשים.

 

איביי פעילה בישראל מאז 2005, רכשה שני סטארט-אפים ואף מחזיקה מרכזי מחקר ופיתוח בנתניה ובתל אביב. כעת מתחילה החברה לקיים גם פעילות עסקית במדינה, ופועלת בשלב הראשון להגברת הבולטות של מוכרים ומוצרים ישראליים באתר ולגיוס מוכרים חדשים. הפעילות, שהחלה לפני כמה שבועות, מבוצעת באמצעות צוות מקומי שעובד מול הסוחרים הישראלים. "מבחינת היקפים ישראל היא מדינה קטנה, אבל בשנים האחרונות ראינו צמיחה של עשרות אחוזים בפעילות ובמכירות", אומר ל"כלכליסט" מנכ"ל איביי ישראל יובל מטלון. "אנחנו משקיעים כי יש כאן פוטנציאל גדול הרבה יותר”.

 


 

הצמיחה הזו לא נעלמה כנראה מעיניו של ג'ון דונהו מנכ"ל איביי, שיגיע בעוד כחודש לביקור ראשון בישראל ויהיה הנואם המרכזי של כנס האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות. דונהו גם ינצל את השהות בארץ כדי לבקר בשני מרכזי המו"פ של החברה ובמרכז למניעת הונאות של PayPal, החברה-הבת של איביי, בתל אביב.

 

מטלון מוסיף שגודלו של שוק כלשהו הוא משני לייחודיות המוצרים שבו: "אנחנו מעודדים תוצרת מקומית. יש משהו ייחודי במכירת סחורות ישראליות כמו מוצרי ים המלח וסבון, וזה מקום שבהחלט מעניין לייצא ממנו. אנחנו נתחיל משם ונתרחב לסוחרים אחרים שיש להם מודלים עסקיים מעניינים”.

 

הפעילות מול סוחרים קיימים מתמקדת במתן כלים לסייע להם לשפר את פעילותם באתר באמצעות התייעלות בהעלאת מוצרים, סיוע באתגרים שאיתם הם מתמודדים ושימוש כצינור מקשר לאיביי העולמית. "יש צוות שעושה רק את זה. אם אני מזהה סוחר שמתקשה, אני אעבוד איתו כדי לספק לו מוצרים ותמיכה כך שיוכל לעבוד ביתר יעילות. אנחנו מביאים סוחרים לקורסים ולהדרכות על כלים חדשים, עובדים איתם בצורה צמודה ומקיימים פגישות שטח”, מסביר מטלון.

 

פעילות גיוס הסוחרים החדשים מתבססת על הידע שהחברה-הבת, פייפל, כבר הספיקה לצבור בשנות פעילותה בישראל. "הם מכירים סוחרים ויש להם רשימת לקוחות", מסביר מטלון. "אנחנו עושים ניתוח שוק ופונים אליהם. זו פעילות שמתחילה יחסית בקטן ועתידה לגדול".

 

יובל מטלון, מנכ"ל איביי ישראל, במשרדי החברה יובל מטלון, מנכ"ל איביי ישראל, במשרדי החברה צילום: נמרוד גליקמן

 

עם זאת, בשלב זה איביי לא מתכננת לקיים פעילות למשיכת קונים ישראלים. "פעילות עסקית צריך לקחת בצעדים קטנים, ובמסגרת שנה תקציבית זו אנחנו מתמקדים בסוחרים", אומר מטלון.

 

סדר ב-300 מיליון פריטים

 

איביי הגיעה לישראל ב־2005 בעקבות רכישת הסטארט־אפ המקומי שופינג.קום, תמורת 634 מיליון דולר. ב־2007 שדרגה החברה את פעילותה בארץ כשהפכה את הסטארט־אפ למרכז מו"פ של איביי שפועל ישירות תחת הנהלת החברה. לפני כשלוש שנים פתח גם שירות התשלומים פייפל, חברה-בת של איביי, נציגות מקומית בישראל, והחל בפעילות מקיפה לקידומו מול סוחרים וצרכנים.

 

ב־2011 ביצעה איביי רכישה שנייה בישראל, של הסטארט־אפ The gift Project שהקים פלטפורמה לרכישה משותפת של מתנות. אולם עד עתה, פרט לגרסה מתורגמת חלקית של אתר איביי לא קיימה החברה מאמצים משמעותיים לקידום פעילות האתר בקרב סוחרים או קונים מקומיים.

 

מטה איביי בקליפורניה מטה איביי בקליפורניה צילום: בלומברג

  

הפעילות העסקית מתקיימת במקביל לפעילות המו"פ שנערכת במשרדים בנתניה, המתמקדת בפיתוח קטלוגים למוצרים השונים שנמכרים באיביי. פרויקט זה נמצא בימים אלו בהליך של גיוס עשרות עובדים. יצירת קטלוג מאפשרת לכל סוחר המעלה מוצר חדש לקבל מפרט, תמונות וסרטונים מוכנים מראש עבורו מבלי שיצטרך להזינם ידנית. לאיביי הקטלוג מאפשר לזהות מוצרים זהים ולהכניסם תחת קטגוריה אחת באופן שיקל על צרכנים לאתרם.

 

"אנחנו אחראים על סידור החנות הגדולה בעולם”, אומר סמנכ”ל הפיתוח של איביי ישראל תומר מירון. "בכל רגע נתון יש באתר 300 מיליון פריטים למכירה. איך אפשר למצוא את הידיים והרגליים בדבר כזה? איך אתה דואג שהקונים ימצאו את מה שהם מחפשים ושהמוכרים יזינו את המידע הנכון? זה מה שאנחנו מנסים לעשות: בונים אלגוריתמים ומערכות שמסווגות מוצרים, מזהות אילו מוצרים הסוחר מעלה ומשייכות מידע אוטומטית".

 

"אנחנו נפגשים עם הסוחרים, לומדים את העסק שלהם ומדברים איתם על האתגרים שיש להם במכירות באיביי. בהתאם לממצאים, אנחנו פונים לצוותים הטכניים שלנו במרכז המו"פ ומתאימים להם פתרונות כמו תהליכים אוטומטיים שמייעלים את העלאת המוצרים וניהול המכירה, ועוזרים להם להשתמש בקטלוגים - דבר שמאפשר להעלות כמות גדולה של מוצרים שונים בזמן קצר", מוסיף מטלון.

 

לדברי מירון, הסוחרים לא תמיד יודעים באיזה מחיר לנקוב. "אם הסוחר יזין רק את שם הפריט, אנחנו נזהה במה מדובר ונזין הרבה מידע טכני ושיווקי שיעזור להציג אותו בצורה טובה יותר. כשאתה מנסה לעשות את זה עם 300 מיליון פריטים, זה אתגר לא מבוטל”.

 

משתפים פעולה עם סטארט-אפים

 

פתרונות הקטלוגים שמפותחים בנתניה משולבים לא רק באתר איביי עצמו, אלא גם במוצרים של חברות-בנות שונות. “בשנתיים האחרונות, איביי מבצעת הרבה רכישות של גופים שנזקקים לקטלוג, כמו milo.com, שמקשרים את קוני איביי למלאי מקומי שנמצא ליד מקום המגורים שלהם. גם רד לייזר, שמאפשרת קבלת פרטים על מוצר באמצעות סריקת ברקודים, מונעת על ידי קטלוגים”.

 

בנוסף, המרכז גם מקדם שיתופי פעולה עם סטארט־אפים מקומיים. "יש פה שילוב מצוין של פיתוח טכנולוגיה מקומית, ויש יתרון אדיר לכך שאנחנו בישראל וקרובים לאוכלוסייה הצפופה של חברות סטארט-אפ", אומר מטלון. "אנחנו פוגשים הרבה חברות, וכך למעשה התחילה הרכישה של גיפטס פרוג'קט. הרעיון הוא למצוא חברות שמביאות ערך מוסף, אם זו פעילות שקשורה לפעילות הליבה כאן באתר ואם זה ערך מוסף לאיביי העולמית שאנחנו יכולים לשמש כמתווכים אליה. כרגע אנחנו כבר משתפים פעולה עם שני סטארט־אפים מקומיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x