צעירי דר' קוריאה חולמים על פייסבוק הבאה
בעוד שבעבר עבודת החלומות של צעירי המדינה היתה תפקיד בסמסונג או LG, כיום הם שואפים להקים חברות סטארט אפ שונות
שוק התעסוקה בדרום קוריאה עובר בתקופה האחרונה שינוי משמעותי: בעוד שבעבר השאיפה של הסטודנטים במדינה היתה למצוא עבודה לכל החיים בענקיות הטכנולוגיה המקומיות סמסונג ו-LG, כיום החלום שלהם הוא להקים את הפייסבוק הבא.
לפי דיווח של סוכנות בלומברג, בארבע השנים שהסתיימו ב־2011 חל זינוק של 83% במספר חברות הסטארט אפ הטכנולוגיות בדרום קוריאה. על פי איגוד עסקי ההון סיכון בקוריאה, ארגון שתומך בעסקים חדשים, מספר חברות הסטארט אפ העוסקות בתוכנה זינק ב-61% בין 2007 ל-2011, בעוד שמספר ספקיות שירותי המידע והתקשורת במדינה זינק פי 33%.
בינתיים, סמסונג ממשיכה לשמור על מעמדה כמעסיקה המועדפת על מחפשי העבודה הצעירים, ואחריה יצרנית הרכב יונדאי. הסיבה העיקרית לכך היא השכר הנדיב בחברות אלה. לשם השוואה, השכר המוצע בסמסונג גבוה פי שלושה מההכנסה לנפש ב-2011 במדינה.
"הסיכון לכישלון בהקמת עסק חדש הוא גבוה, אך היתרון שיש בכך אפשרות להקים עסק אישי", הסביר לי קאפ סו, ממכון המחקר של סמסונג אלקטרוניק. לדבריו, "קשה להגיע להצלחה כמו פייסבוק, אך אנשים מקימים עסק מתוך תקווה לזכות בפרס הגדול".
גם סמסונג החלה כעסק לייצוא נודלס
מארק צוקרברג אמנם מהווה מקור להשראה, אך הוא אינו לבד. אהן צ'יאול סו ייסד את יצרנית תוכנות האנטי-וירוס Ahnlab. בעקבות הצלחת החברה הוא נחשב כעת לאחד המועמדים המובילים לנשיאות המדינה בבחירות שיתקיימו בדצמבר. זאת, אף שעדיין לא הכריז רשמית על כוונתו לרוץ.
לדרום קוריאה יש מסורת ארוכה של חברות סטארט אפ, ואפילו סמסונג החלה כעסק קטן לשיווק מוצרי מזון - דגים ואטריות. הממשלה פועלת אף היא לקידום התחום, ומעניקה לחברות הקלות מס ותנאים מקלים לקבלת הלוואות. כמו כן, חברות הסטארט אפ נחשבות לדרך להורדת שיעור האבטלה בקרב הצעירים, שעמד במאי על 8%, כפול מהממוצע הלאומי. "אסור לתת לכישרון יקר להתבזבז", הכריז בתחילת החודש הנשיא לי מיונג באק.


