הטלפון לא חברתי: האם לפייסבוק יש סיכוי מול האייפון?
השמועות מתעקשות שהרשת החברתית מפתחת סמארטפון, אבל קשה להאמין שחברה חסרת ניסיון יכולה להצליח בשוק רווי - שחלק מהמתחרות בו כבר נבעטות החוצה
עולם הטכנולוגיה נכנס בשבוע שעבר לסחרור עליז של הערכות ותחזיות, בעקבות דיווח של ה"ניו יורק טיימס" שלפיו ייתכן שפייסבוק עובדת על פיתוח סמארטפון משלה. על פי הדיווח, המכשיר יצויד במערכת הפעלה חדשה וישווק במהלך השנה הבאה. הראיה המרכזית לכך היא עדויות לכך ששבעה מהנדסי חומרה ותוכנה שעבדו באפל הצטרפו לאחרונה לחברה.
אבל נראה כי לחברה כלל לא משתלם להשקיע מאמצים כה רבים בכניסה לתחום זה. ראשית, פיתוח סמארטפון עם מערכת הפעלה חדשה הוא מבצע מסיבי שדורש עשרות רבות, אם לא מאות, של מפתחים מנוסים העובדים שנים רבות. שבעה יוצאי אפל זה לא מספיק, וספק אם לפייסבוק יש נכון להיום די מפתחים מוכשרים כדי להרים מבצע שכזה.
יצירת פלטפורמה סלולרית חדשה גם דורשת זמן רב ומשאבים רבים: מעבר למערכת הפעלה צריכה החברה להרים גם מערכת אפליקציות ותכנים דוגמת iTunes או גוגל פליי שבלעדיה תתקשה למשוך משתמשים. פייסבוק אמנם הציגה חנות אפליקציות כזו לאחרונה, אבל גוגל, לשם השוואה, השיקה את מערכת ההפעלה אנדרואיד ב־2008, כשלוש שנים אחרי שרכשה את החברה באותו שם שפיתחה וחמש שנים בסך הכל אחרי שהפיתוח של מערכת ההפעלה הזו החל. החברה אפילו לא היתה צריכה ליצור חומרה תואמת.

עדיף להשקיע באפליקציות הקיימות
גם אם תצליח פייסבוק להעמיד סמארטפון משלה, כלל לא בטוח שכדאי לה להיכנס לתחום עם מכשיר ופלטפורמה משלה. שוק המובייל תחרותי מאוד וסובל ממידה מסוימת של רוויה במערכות הפעלה. שתי פלטפורמות, iOS של אפל ואנדרואיד של גוגל, מתחרות במרץ על הבכורה; פלטפורמה שלישית ומבטיחה, ווינדוס פון, מנסה לחזק את מעמדה ולהפוך לגורם משמעותי; מתמודדת רביעית, בלקברי, מנסה לבלום את שקיעתה; ורק לפני כשנה ניסתה HP להפוך למתחרה רצינית עם webOS, ונכשלה.
כדי שיהיה לה סיכוי להצליח בתחום, פייסבוק צריכה להציג חדשנות משמעותית שתפיל את המשתמשים ואת המתחרות מהכיסאות. ולמרות ההצלחה הרבה שלה בתחום החברתי, בעולם המובייל היא עדיין לא הפגינה יכולות מרשימות, לפחות בכל הנוגע לאפליקציות שלה. בלי מסורת החדשנות של אפל, השותפים הרבים של גוגל ואנדרואיד, או בסיס פיתוח רחב ומנוסה כמו מיקרוסופט, קשה לראות איך החברה מצליחה לעשות זאת. ספק אם אינטגרציה מלאה עם פייסבוק תהיה גורם חדשני מספק.
במקום זה, כדאי יותר לחברה למקד מאמצים בשדרוג אפליקציית המובייל שלה, במיוחד לאנדרואיד, שנחשבת ללוקה בחסר. בנוסף, עליה לפעול לאינטגרציה של פייסבוק עם פלטפורמות סלולר קיימות, בדומה לאינטגרציה של טוויטר ב־iOS - ונראה שהיא אכן הולכת למודל דומה. פיתוח פלטפורמה מתחרה רק יכול לסכן אינטגרציה שכזו, וכשהתמורה מפוקפקת בכלל לא בטוח שלפייסבוק כדאי להשקיע משאבים משמעותיים בתחום.


