גוגל משדרגת את מוטורולה: שעת המבחן של עסקת השנה
ענקית האינטרנט הצהירה שמוטורולה מוביליטי תישאר עצמאית, אבל מיהרה להחליף את כל צמרת החברה. המנכ"ל הטרי, שכיהן כסמנכ"ל גוגל, אמנם מבטיח שלא יקבל ממנה יחס מועדף, אבל מכריז כי "זו הזדמנות אדירה להראות מה אנדרואיד יכולה לעשות"
גם בקנה המידה של גוגל מדובר בעסקת ענק: אחרי חודשים של בדיקות וחקירות רגולטוריות מפרכות שהתפרסו על פני שלוש יבשות, בשבוע שעבר השלימה ענקית הרשת את העסקה הגדולה בתולדותיה ורכשה את מוטורולה מוביליטי תמורת 12.5 מיליארד דולר. כעת, עם ארסנל אימתני של 17 אלף פטנטים ויותר מ־20 אלף עובדים, ממתין עולם הטכנולוגיה לראות לאן מועדות פניה של גוגל.
עסקת גוגל ומוטורולה מוביליטי (שמכונה גם "גוטורולה") החלה את דרכה באוגוסט שעבר, כשענקית האינטרנט הודיעה על כוונתה לרכוש את יצרנית מכשירי המובייל. מאז עמדה העסקה תחת בדיקה קפדנית של גופי רגולציה בארה"ב, באיחוד האירופי ובסין, והושלמה סוף סוף בשבוע שעבר עם קבלת אישור הרגולטור הסיני.
המנכ"ל לא מגיע מתחום פיתוח המוצרים
מוטורולה מוביליטי היא למעשה תוצר של פיצול מוטורולה לשתי חברות נפרדות בראשית 2011, והחטיבה בה שהתמקדה בפעילות הטלפונים הסלולריים. לדברי גוגל, מוטורולה מוביליטי תמשיך לפעול כחטיבה עצמאית בגוגל ותשמור, לפחות בעתיד הנראה לעין, על שמה. בראשה יעמוד בכיר גוגל דניס וודסייד, שיאחוז בתואר מנכ"ל מוטורולה מוביליטי, ויחליף את המנכ"ל הנוכחי סאנג'יי ג'ה.
זהות המנכ"ל החדש יכולה לרמז על הכיוון שאליו מתכוונת גוגל לקחת את הרכישה החדשה. וודסייד אחראי להקמת הפעילות העסקית של גוגל במזרח התיכון, באפריקה, במזרח אירופה וברוסיה. בשלוש השנים האחרונות הוא כיהן כנשיא פעילות גוגל ביבשת אמריקה, ובתפקיד זה הצליח להגדיל את הכנסות החברה בארה"ב מ־10.8 מיליארד דולר ל־17.5 מיליארד דולר.
הבחירה במנכ"ל שמגיע מתחום הפיתוח העסקי ולא מעיסוק ישיר בפיתוח מוצרים וטכנולוגיה אינה ברורה מאליה. הדבר עלול לרמוז לכך שגוגל רוצה להשתמש במאגר הפטנטים העצום של מוטורולה, שכולל בנוסף ל־17 אלף פטנטים גם כ־7,500 בקשות, לצורכי הגשת תביעות משפטיות או התגוננות מפניהן.

במצב הנוכחי בעמק הסיליקון, בלתי אפשרי לפתח מוצר בלי להתמודד עם תביעות פטנטים אימתניות מצד גורמים שונים, מוכרים יותר ופחות. יצרניות אנדרואיד רבות נאלצות להוציא משאבים ניכרים כדי להדוף תביעות מצד מפתחות מערכות הפעלה מתחרות, ובראשן אפל ומיקרוסופט. בכמה מקרים אף נאלצות היצרניות לשלם לבעלת פטנטים מרכזיים כופר על כל מכשיר שהן מוכרות. היצרנית HTC, למשל, נאלצת לשלם למיקרוסופט 5 דולרים על כל מכשיר אנדרואיד שהיא מוכרת.
עם ארסנל הפטנטים העצום שברשותה, ועם מנכ"ל שמתמחה במציאת מקורות רווח חדשים לחברה, אין כמעט ספק שגוגל מתכוונת להפוך לגורם משמעותי במלחמות הפטנטים. השאלה היא אם היא תילחם בצד בני האור, כלומר תנצל את ארסנל הפטנטים כדי לסייע ולהגן על יצרניות האנדרואיד שותפותיה; או בצד בני החושך, כלומר תפנה ותתבע תשלום עבור שימוש בפטנטים מצד שותפותיה, שהפכו כעת גם ליריבות.
אבל גוגל לא רוצה רק את הפטנטים של מוטורולה מוביליטי. וודסייד עצמו, בראיון ל"ביזנסוויק", טען שפעילות ייצור המכשירים לא הולכת בינתיים לשום מקום. "זו הזדמנות אדירה להראות מה אנדרואיד יכולה לעשות עם מוצר שמעוצב היטב, ארוז היטב ומשווק היטב", הוא אמר.
בדבריו מכוון וודסייד לאחד החסרונות הבולטים של אנדרואיד לעומת iOS של אפל: פרגמנטציה גדולה הנובעת ממספר רב של מכשירים בעלי תכונות שונות המריצים גרסאות שונות של מערכת ההפעלה. בשעה שבאפל הצליחו לשמור על תיאום מלא בין חומרה לתוכנה וליצור חוויית משתמש אחידה, משתמשי אנדרואיד עדיין סובלים מבעיות שונות, כמו גרסאות מערכת הפעלה לא עדכניות, הנובעות מריבוי המכשירים והיצרניות.
כעת, עם גוף פיתוח וייצור מקצועי משלה, יכולה גוגל ליצור מכשיר דגל אמיתי לפלטפורמת אנדרואיד, שיהיה תחת שליטתה ושיוכל להביא למקסימום את ההתאמה בין תוכנה לחומרה.
יצרניות האנדרואיד מביטות בחשש
בעולם המובייל יש הרבה כסף, אבל עד עתה גוגל זכתה רק לפרומיל ממנו. לפי הערכות, ב־2011 רווחי החברה מאנדרואיד עמדו על 600 מיליון דולר בלבד - שכן כל יצרן יכול להשתמש, ובחינם, במערכת ההפעלה. אם כעת תצליח מוטורולה מוביליטי ליצור מכשירים מוצלחים שיתקבלו בהתלהבות כמו המכשירים מסדרת גלקסי של סמסונג, היא תוכל לחזק את מעמד אנדרואיד כמערכת ההפעלה המועדפת בסלולר, ולהפוך למקור הכנסות משמעותי מאוד עבור גוגל.
אבל החשש הגדול הוא שהקרבה הברורה מאליה בין מוטורולה מוביליטי לחטיבת אנדרואיד בגוגל תביא לשיתוף פעולה, וזה יבוא על חשבון יצרניות האנדרואיד האחרות. גם וודסייד עצמו מודע לעובדה זו, והבטיח בראיון ל"ביזנסוויק" שבתוך גוגל תוקם "חומת אש", לדבריו, שתמנע מתן יחס מועדף לחטיבה שבראשותו. "התפקיד של אנדי (רובין, ראש חטיבת אנדרואיד בגוגל - ע"כ) הוא למקסם את מספר המכשירים שמריצים את אנדרואיד", אמר וודסייד. "התפקיד שלי הוא להפוך את מוטורולה למצליחה ככל האפשר בסיפוק חומרה חדשנית מבוססת אנדרואיד".

וודסייד יביא איתו למוטורולה שורה של מנהלים בכירים, שיכולה לרמוז על הכיוון שאליו הוא מתכוון לקחת את החברה. אחד הבולטים שבהם הוא מארק רנדל, יוצא נוקיה ואמזון, שבה שימש כאחראי על שרשרת האספקה של קורא הספרים הדיגיטלי קינדל. הפיכת אמזון מקמעונאית בלבד למפתחת ויצרנית מכשירים זולים ופופולריים היא הישג מדהים, ואין ספק שוודסייד מקווה שרנדל יסייע למוטורולה לייעל את שרשרת האספקה שלה ולקצר את הזמן שבין פיתוח המכשיר להגעתו לשוק.
אסור לזלזל בחשיבות של תחום זה: שרשרת האספקה האדוקה והיעילה של אפל היא אחד הגורמים המרכזיים בהצלחתה המסחררת בשנים האחרונות, ואין זה מקרה שהאדם שעומד כיום בראש החברה, טים קוק, הוא גם האחראי להקמת מערך זה. עם שרשרת אספקה יעילה, שמאפשרת ליצור מכשירים באיכות גבוהה יותר, מהר יותר וזול יותר, יכולה מוטורולה מוביליטי להפוך ליצרנית המובייל המובילה.
אבל לרכש המסקרן ביותר שיגיע עם וודסייד למוטורולה מוביליטי אחראי דווקא יו"ר גוגל אריק שמידט, שגייס לחטיבה החדשה את רג'ינה דוגן, עד לאחרונה ראש סוכנות המחקר של הפנטגון, DARPA. הסוכנות, שמכונה בחיבה "הסוכנות למדענים מטורפים", אחראית לכמה מההמצאות הבולטות של עידן הטכנולוגיה, וגם למגוון פיתוחים מפתיעים ומשונים.
במוטורולה מוביליטי תעמוד דוגן בראש מעבדת מו"פ חדשה בשם Advanced Technology and Projects Group. המעבדה תתפקד בדומה ל־DARPA ותפעל לזיהוי ופיתוח פריצות דרך בתחום המובייל, שאותן יהיה ניתן לשלב במהרה במוצרי מוטורולה מוביליטי. "נבנה קבוצה קטנה ויעילה שלא מפחדת מכישלון", אמרה דוגן ל"ביזנסוויק".
העסקה תביא לגל פיטורי עובדים
ודסייד מביא איתו לא מעט מנהלים מוכשרים, אבל הרבה עובדים אחרים במוטורולה מוביליטי יסיימו כנראה בקרוב את עבודתם בה. לחברה כ־20 אלף עובדים, לעומת כ־32 אלף בגוגל. כל תהליך מיזוג כולל צמצום משרות וביטול תקנים כפולים, ואף שמוטורולה מוביליטי אמורה לפעול כחטיבה עצמאית, הליך התייעלות נראה בלתי נמנע.
עסקת גוגל־מוטורולה עשויה להפוך לאחד האירועים המשפיעים בעולם הטכנולוגיה בשנים האחרונות. גוגל מקבלת זרוע ייצור מתקדמת שתאפשר לה להיכנס לעולם החומרה. מוטורולה מוביליטי מקבלת זריקת חדשנות ומרץ נחוצה, שתאפשר לה למנף את התנופה שכבר צברה בשנים האחרונות עם כמה סמארטפוני וטאבלטי אנדרואיד מוצלחים.
הרבה מכשולים יכולים למנוע את הצלחת המיזוג בין שתי החברות, ולגוגל יש בוודאי מה ללמוד מהכישלון המהדהד של רכישת פאלם בידי HP. אבל אם תצליח גוגל להתגבר על מכשולים אלו ולהפוך ליצרנית מכשירים מובילה, ייתכן שבשורת הרווחים שלה יירשמו סכומים שכרגע רק חברות כמו אפל יכולות להתהדר בהם.


